Ezek a legjobb új vasútvonalak Európában, amelyek kiválthatják a repülést
2023. február 17. 11:39
A klímatudatos és pénztárcabarát utazások egyre népszerűbbé váltak az utóbbi időben, ami a vonatközlekedés reneszánszát hozta magával. Az Euronews Travel összegyűjtötte a friss, valamint 2023-ban és 2024-ben megvalósuló legjobb vasúti fejlesztéseket Európában.
Turistaként karbon lábnyomunk csökkentésének az egyik legjobb módja a vasúti közlekedés: a Londonból Párizsba tartó út például repülővel 14-szer több szén-dioxid-kibocsátással jár, mintha vonattal utaznánk. A Európai Unió országai a fenntarthatóság érdekében egyre többet fektetnek a vasúti közlekedésbe, így az országokon belül és a határokon átnyúlóan is sokkal jobbá válik a vonatösszeköttetés. Az Euronews Travel összeszedte a friss, továbbá 2023-ban és 2024-ben megvalósuló legjobb vasúti fejlesztéseket és vonalakat, a kedvező árú éjszakai vonatoktól, az új belföldi járatokon át egészen az országhatárokon átívelő pályákig.
Éjszakai vonatozás Ausztriában
Az osztrák nemzeti vasúttársaság, az ÖBB 2016 óta úttörő szerepet játszik az éjszakai vonatozás újraélesztésében. A Nightjet vonatok már most több európai nagyvárossal összekötik az osztrák fővárost, a vasúttársaság azonban 2021 végén új útvonalat indított Bécs és Párizs között Salzburgon és Münchenen keresztül. Az utazás 14 órát vesz igénybe, a vonatok hetente háromszor közlekednek mindkét irányba, az árak pedig 30 eurótól kezdődnek.
Az újdonság, hogy a Nightjet 2023 nyarán új generációs vonatokkal indul, amelyek a kényelem szempontjából az első osztályú járatokkal vetekednek. Vezeték nélküli töltőállomások, ingyenes wifi, kerékpártároló, valamint saját zuhanyzóval és WC-vel ellátott privát fülkék várják majd az utasokat.
A Nightjet új, 2023-as menetrendjével a Bécsből, illetve Münchenből Milánóba közlekedő járattal egészen az olaszországi Genovába és La Speziába is eljuthatunk. Innen továbbutazhatunk Monacóba, Nizzába és Cinque Terre-be is.
A régóta várt belga-holland hálókocsis vonat
2023. május 25-én a belga–holland magánvasút, a European Sleeper is elindítja első útvonalát, Brüsszelből Amszterdamon keresztül Berlinbe. A vonatokkal az utasok egyetlen átszállással juthatnak el Párizsba, Londonba, Prágába és Varsóba. A tervek szerint 2024-től a szolgáltatást Drezdára és Prágára is kiterjesztik majd.
Prágából Zürichbe 14 óra alatt
A Cseh Köztársaság nemzeti vasúttársasága, a České dráhy (ČD) 2022 decemberében új hálókocsis járatot indított Prága és Zürich között, útközben megállókkal Frankfurtban és Bázelben. Az éjszakai út, amely egy 2017-ben megszüntetett járat újjáélesztése, valamivel kevesebb mint 14 órát vesz igénybe. Az utazók többféle viteldíjból és fülketípusból választhatnak, a hatágyas fekvőhelyes kocsiktól a deluxe hálófülkékig, amelyekhez saját WC és zuhanyzó tartozik.
Új TGV-járat Berlinbe
Franciaország és Németország már bejelentette, hogy 2024-ben új TGV-vonatjárat indul Párizs és Berlin között. Jelenleg a két főváros között nincs közvetlen járat, az utazóknak Kölnben, vagy Frankfurtban át kell szállniuk. A nagy sebességű vonat összeköttetésével az utasok akár hét óra alatt is eljuthatnak az egyik fővárosból a másikba.
De nem csak Németország felé nyit Franciaország új útvonalakat. 2025-től a Midnight Trains francia startup éjszakai vonataival – az Európai Bizottság támogatásával – már Velence is elérhetővé válik majd Párizsból. A tervek szerint a vonat Milánóban is megállna. A vonat nemcsak a franciáknak könnyítené meg az olasz útjait, de az Egyesült Királyságból, vagy oda utazóknak is gyorsabb, egyszerűbb útvonalat jelentene.
Párizs–Madrid a Trenitalia járatával
2022 decemberében az FS Italiane Group – az olasz nemzeti állami vasúttársaság, a Trenitalia tulajdonosa – bejelentette, hogy új nagy sebességű Frecciarossa vonatjáratot tervez Párizs és Madrid között 2024 végétől. Az új vonat tulajdonképpen Párizst és Barcelonát fogja összekötni, ahonnan már most is menetrendszerűen közlekedik egy nagy sebességű járat Madridba. Emellett további járatokat is terveznek, amelyek összekötnék Madridot Olaszországgal, Franciaországon keresztül.
Németországból Európa egészét bejárhatjuk
A svéd Snälltåget vasúttársaság a Berlin és Malmö közötti vonatjáratának új útvonalat adott: most már Hamburgon és Dánián keresztül járnak a vonatok – Malmö helyett egészen Stockholmig. A teljes út alig 17 órát vesz igénybe, a közvetlen járat árai 50 euró körül kezdődnek.
Nem csak észak fele indulhatunk azonban Németországból. A korábban már említett Nightjet Olaszországgal köti össze Münchent, és meghosszabbította a Velencébe, Ljubljanába és Zágrábba induló hálókocsis vonatjáratát is, így egészen Stuttgartig utazhatunk vele. Ez utóbbi szezonálisan egészen Rijekáig közlekedik, a teljes menetidő mintegy 15 óra. A Nightjet Velencébe Münchenen, Salzburgon és Trevisón keresztül közlekedik.
Olaszországban a belföldi járatok is bővülnek
Az NTV Italo olasz nagy sebességű vasúttársaság 2021 végén indította el a genovai járatát, amely összeköti az Olaszország északnyugati részén fekvő, korábban rosszul összekötött kikötővárost az ország déli részével. Az út Genovából Nápolyba alig hét órát vesz igénybe, és körülbelül 80 eurónál kezdődnek az árai.
Nemzetközi szinten is újítottak Olaszországban: 2021 végétől már elérhető a Frecciarossa új, elegáns vonata Milánó és Párizs között. Az ezen az útvonalon közlekedő korábbi járatoknál gyorsabb és fényűzőbb vonat menetideje alig hét óra.
Kevesebb mint másfél óra alatt Portóból Lisszabonba
Portóból Lisszabonba és Vigóba az ibériai nagy sebességű vasúthálózattal juthatunk majd el, melynek kiépítése 2024-ben kezdődik. Ez a vonal az országot egyesítő és a Portugáliát Spanyolországgal összekötő szélesebb ibériai nagy sebességű vasúti hálózat része lesz. Jelenleg közel három órát vesz igénybe a vonatút Porto és Lisszabon között. Az új vasúti összeköttetés az utazási időt mindössze 1 óra 15 percre csökkenti majd. Az új vonal a portugál városokat a spanyolországi Vigóval köti majd össze.
Új járat a téli sportok kedvelőinek
A havas sportok szerelmesei számára egy új éjszakai vonat indult Amszterdam és Ausztria között, mellyel könnyebben megközelíthetőek az alpesi síközpontok is. A TUI "Ski Expressz" december 23. és március 31. között minden péntek este indul Amszterdamból. A holland fővárosból 17.30-kor induló járat csak Utrechtben áll meg, majd közvetlenül Ausztriába közlekedik tovább.
Az osztrák vezetésű Nightjet éjszakai vonat 2021 vége óta közlekedik Amszterdam és Zürich között. A járat este fél kilenckor indul és reggel 8.05-kor érkezik. A Nightjet mellett más éjszakai vonat is hamarosan elérhető lesz Hollandiából: a European Sleeper vonatszolgáltató 2025 tavaszán szeretné elindítani Amszterdamból Barcelonába a járatait. Ez jelentősen javítaná az észak–déli vasúti összeköttetéseket Európában.
Így járjuk be Spanyolországot
Az Ouigo 2022 novemberében új nagy sebességű útvonalat indított Madrid és Valencia között, és hamarosan Alicante felé is közlekedik majd. A jegyek ára kezdetben 9 euró lesz egy útra, de az bevezetési időszak után 30 euróra emelkedik. Az Ouigo azt tervezi, hogy 2023-ban bővíti szolgáltatását Cordoba, Sevilla, Malaga és a Costa del Sol felé is.
A spanyol főváros és a legnépszerűbb turistaváros, Barcelona közötti utazás 2022 novemberétől gyorsabbá és olcsóbbá vált az Iryo új nagy sebességű vasúti szolgáltatásával. Naponta 16 oda–vissza vonatot indítanak Barcelona és Madrid között, amely mindössze 2,5 órát vesz igénybe és 18 euróba kerül.
Más országokba is eljuthatunk a két nagyvárosból: 2023-tól Madridból Barcelonán keresztül Marseille-be utazhatunk a Renfe járatával. A vonatok kezdetben várhatóan váltakozó napokon közlekednek majd, de később napi kettőre növelik a járatok számát.
2023 közepétől Barcelonából Montpellier-en és Nimes-en keresztül Lyonba is eljuthatunk a Renfe járatával. A vasúttársaság Franciaországba irányuló bővítése egy másik új útvonalat is tartalmaz, amely még ebben az évben elindul Barcelonából Lyonba, illetve Párizs felé.
Festői tájakon Ljubljana és Budapest között
A Magyar Államvasutak 2021 decemberében indult vonata a szlovéniai Ljubljana és Budapest között Grazon keresztül vezet. A festői környezetben az utazás 7,5 órát vesz igénybe, a jegyek pedig már 16 eurótól elérhetőek.
Megújuló energiával Stockholmtól Hamburgig
A 2022 szeptemberében indult, Stockholm Central és Hamburg-Altona közötti éjszakai vonatot megújuló energiával hajtják. A járat minden nap 17.30-kor indul és 6.30-kor érkezik, útközben Koppenhágán is keresztülhaladva. A vonaton akár 1–3 fő részére kialakított privát fülkék is elérhetőek, saját zuhanyzóval, WC-vel és reggelivel, sőt, állatbarát vasúti fülkék is rendelkezésre állnak. Az Eurostar és Deutsche Bahn járatokkal kombinálva kevesebb mint 24 óra alatt lehet Londonból Stockholmba utazni.
forrás: turizmus.com
Kapcsolódó cikkek
Egyszerűbb lett a kutyaszállítás a balatoni vonatokon
2024. június 26. 18:49
Változott mától a kutyák szállítását érintő szabályozás a vonatokon: már zárt doboz nélkül, csupán szájkosár és póráz használatával is lehet velük utazni a balatoni InterCity és expresszjáratokon - közölte a MÁV Zrt. a vasúttársaság honlapján.
Tíz budapesti helyszínen kóstolhatunk csapolt sört a kocsmaútlevéllel
2024. február 22. 17:08
Sörútlevelet készített a legismertebb magyar sörös magazin, hogy az igényes sörfogyasztásra, a különleges minőségű csapolt sörre és a változatos sörtípusokhoz illő ételekre irányítsa a figyelmet.