Ezekre panaszkodtak a fogyasztók leginkább 2015-ben - Az uniós felmérés eredményei

2016. szeptember 22. 07:53
Magyarországon 2015-ben leggyakrabban a gyümölcsökkel és zöldségekkel, húsételekkel és a használt autókkal gyűlt meg leginkább a bajuk a fogyasztóknak és ezekről a termékekről rendelkeznek a legrosszabb véleménnyel, áll a nemrég közzétett összeurópai szintű uniós felmérésben. Legrosszabbul pedig hazánkban a pénzügyi szolgáltatások, televízió-előfizetések és a vasúti személyszállítási szolgáltatások piaca teljesített. A legkevesebb gond itthon a könyvek, magazinok, alkoholmentes italok és háztartási gépek vásárlása során akadt, ezekkel voltak a legelégedettebbek a fogyasztók. Többek között ezekben az ügyekben is, ha bármilyen probléma adódik, a békéltető testületekhez lehet fordulni az ingyenes, gyors megoldás érdekében!

Az Európai Unió minden évben nyilvánosságra hozza az ún. Fogyasztói Piacok Eredménytábláját, amelyben a fogyasztók nézőpontjából értékelik azt, hogyan is teljesít a különböző termékek és szolgáltatások piaca. Ebben nézik egyrészt az ajánlatok összehasonlíthatóságát, a vállalkozásokba vetett bizalmat, a fogyasztói elvárásoknak való megfelelőséget, a rendelkezésre álló választékot és nem utolsósorban azt, hogy az adott piacon mekkora kárt szenvednek el a vásárlók.

Magyarországon, ami a szolgáltatásokat illeti, az összátlagot tekintve leginkább a bankszámlákkal, televízió előfizetésekkel, a lakásbiztosításokkal, személyszállítási szolgáltatásokkal, befektetési termékekkel, az ingatlanpiaci szolgáltatásokkal, az életbiztosításokkal, a kölcsönök-hitelek piacával és a jelzáloghitelekkel volt gond és ezeket a területeket találják a fogyasztók problémásnak. A hazai élmezőnyben ugyanakkor legjobban a légi személyszállítási szolgáltatások, a postai szolgáltatások, valamint a kulturális és egyéb, szabadidős programokat nyújtó szolgáltatások piaca teljesített.

Az már Európai Unió-szerte jellemző adat, hogy összességében az uniós fogyasztók évről évre egyre pozitívabban értékelik a piaci teljesítményt, ugyanakkor az egyes tagállamok között rendkívül nagykülönbségek figyelhetőek meg. Az Európai Bizottság a felmérésben azt is aláhúzza, hogy a fogyasztó és vállalkozás közötti viták hatékonyabb megoldása érdekében szükség van a fogyasztói jogok hatékonyabb érvényesítésének biztosításáraEbben pedig az alternatív vitarendezési fórumok, így Magyarországon a békéltető testületek segítenek, ingyenesen járnak el a vitás ügyek megoldása érdekében.

A legjobban teljesítő piacok: Unió-szerte ezekkel volt a legkevesebb gond

Az Európai Unióban a következő három piaci szolgáltatás teljesített legjobban: a nyaralások (például a hotelek piaci teljesítmény pontszáma 84,4 a 100-ból), kulturális és szórakoztatási szolgáltatások (például színházak, mozik, múzeumok 83,4 pont) és sportszolgáltatások (például edzőtermek 82,9 pont ). A termékek között pedig a legjobban teljesítő piac a könyvek, magazinok és újságok piaca (85,3 pont), aszórakoztató termékek (játékok, hangszerek 84,9 pont) és a nagy háztartási gépek (hűtők és mosógépek 84,6 pont) piaca. Tehát a fogyasztók ezeken a területeken szavaznak bizalmat leginkább a szolgáltatóknak és a kereskedőknek, mivel a statisztikák szerint csupán kis hátrányuk származik az esetlegesen felmerülő problémákból, az ajánlatokat itt könnyen összehasonlíthatónak találják, és a nyújtott szolgáltatás is találkozik általában a fogyasztói elvárásokkal. Meg kell jegyezni azt, hogy a legnagyobb mértékű javulás a pénzügyi szolgáltatások terén figyelhető meg, mivel a fogyasztók a korábbiaknál jobban bíznak például a bankokban és a befektetési alapokban.

A leginkább rossz megítélés alá tartozó szolgáltatások

A legrosszabbul teljesítő szolgáltatások piaca az Unióban az ingatlan (73,8 pont), a jelzálog (73,8 pont) és abefektetési termékek és értékpapírok (74,1 pont) piaca; míg a legrosszabbul teljesítő árupiacok ahasználtautók (75,6), a húskészítmények (80,6) és az üzemanyagok (80,9) piaca. Ezeken a területeken a vállalkozásokba vetett bizalom alacsonyabb, a fogyasztókat nagyobb kár éri, nem hasonlíthatóak összekönnyen az ajánlatok, nem elégedettek a vásárlók a rendelkezésre álló választási lehetőségekkel és az elvárások sem teljesülnek úgy, mint a többi piac esetében.

A szolgáltatások piacán a távközlés továbbra is jelentős helyet foglal el a listán, a fogyasztók gyakran kerülnek összetűzésbe a szolgáltatókkal. Ezen belül a mobiltelefon-szolgáltatások piacán a legmagasabb a problémák aránya (ideértve az internetes előfizetéssel összefüggő problémákat), és szintén ez az a piac, ahol a legjobban emelkedik a panaszok száma, együtt a „bárok, kávéházak és éttermek” és a jármű bérleti szolgáltatások piacával (mindhárom piacon nőtt ez az arány 1,8 százalékponttal).

Európa-szerte pedig a megkérdezett fogyasztók majdnem egyharmada jelentős hátrányt is szenvedett a termékkel, szolgáltatással kapcsolatos probléma miatt, amely adott esetben pénzügyi veszteséget is jelentett amellett, hogy rengeteg idejük ráment az ügyintézésre.

Ugyanakkor az Európai Bizottság aláhúzza, hogy bármilyen problémája is merül fel a fogyasztóknak, Európa-szerte az alternatív vitarendezési fórumok, Magyarországon tehát a békéltető testületek segítenek számukra a vállalkozással fennálló vita megoldásában. Hazánkban így a békéltető testületek szerepe még tovább nő, segítségükkel pedig a felek elkerülhetik a bírói utat, a drága költségeket és a hosszas pereskedést.

jogiforum.hu

Kapcsolódó cikkek

Munkanap-áthelyezés 2019

2018. december 06. 08:03
2019-ben három alkalommal lesz munkanap-áthelyezés, vagyis ledolgozós szombat, amikor későbbi ünnephez köthető hosszú hétvégéért cserébe, szombaton dolgozni kell.

7 készség, amit nem veszélyeztetnek a robotok

2019. augusztus 05. 08:12
Az automatizációrót, a robotok térhódítását gyakran „mumusként” emlegetjük, amelyek elveszik a munkát, azonban a helyzet azért ennél jóval összetettebb. Már vannak és lesznek olyan munkák, amelyeket átvettek a gépek, szoftverek, de ezek egyelőre többnyire a repetitív, sok hozzáadott értéket nem igénylő tevékenységek. És itt a hangsúly a nagyobb hozzáadott értéken van, amelynek érdekében most a korábban egyszerűbb munkákat ellátó munkavállalókat képezni kell. Ugyanakkor az automatizáció új munkaköröket és szakmákat is teremt, így nem csak „elvesz” az új ipari forradalom, hanem ad is. Ráadásul vannak olyan humán készségek, amelyeket nem fognak tudni egyhamar megtanulni, helyettesíteni a robotok. A Harvard Business Review cikke nyomán foglaljuk össze ezeket.