Felmérés: a zöldülő vendéglátóiparról
A komposztálható, lebomló csomagolóeszközök napi használatba kerültek és bár a tapasztalatok sokfélék, az adatok alapján a vendéglátóhelyek közel 30 százaléka már csak ilyen termékeket használ. Az élelmiszerárak, csomagolóanyagok és szállítási költségek növekedése viszont változást hozott a fogyasztási szokásokban. Minden 10. vendég az olcsóbb ételeket keresi, a forgalom nem mutat növekedést.
Hogy készült a felmérés?
Az elmúlt évekhez hasonlóan az Indepack Kft. 2022-ben is kérdőívvel fordult több mint 10.000 a vendéglátóipari ügyfeléhez (éttermek, gyorséttermek, kávézók, büfék, pizzériák), hogy felmérje csomagolóeszköz-használatukat, illetve megismerje tapasztalataikat a lebomló/komposztálható eszközökről.
A kérdőívre adott válaszokból jól látszik, hogy az elmúlt három év trendjét követve a komposztálható/lebomló csomagolóeszközök használata továbbra is emelkedést mutat. Ennek alakulását a törvényi szabályozás is nagyban elősegítette. 2022 az első olyan év, amikor a hagyományos műanyag és a lebomló csomagolóeszközöket vegyesen használó cégek száma (38%) megelőzi a kizárólag egyszer használatos műanyag termékeket alkalmazó vállalkozásokat (33%).
Új csomagolóeszközök
A válaszadók 60 százaléka nyilatkozta, hogy az új csomagolóeszközök használatával tenni szeretne a környezetvédelemért, ezért olyan eszközeit is lecserélte, amit a törvényi szabályozás még nem ír elő számára. Azt is megtudtuk, hogy a vendégek általában örülnek a műanyagot leváltó dobozoknak/poharaknak, bár a válaszadók 10 százalék tapasztalja, hogy panasz érkezik a környezetbarát dobozok árára. A cukornád, papír alapú termékek természetesen más tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a hagyományos dobozok, (pl. javasolt a szállítás után az ételt más tárolóba helyezni, vagy a nagyon meleg hőfok okozhat enyhe deformitást) azonban a válaszadók csupán 12 százaléka tapasztal negatív visszajelzést.
Visszaeső vendégszám, olcsóbb ételek
Az Indepack Kft. kutatása arra is választ keresett, hogy az élelmiszerárak, csomagolóanyagok és szállítási költségek emelkedése milyen változást hozott a cégek életében. A vendéglátóhelyek harmada (32,6%) tapasztalja, hogy a vendégszám kis mértékben visszaesett, ugyanakkor a válaszokból az is kiderül, hogy minden 10. vendég az olcsóbb ételek közül választ. A covid időszak alatt a házhozszállítások száma megnőtt és ennek mértéke a válaszadók 51 százalék szerint az elmúlt 1-2 hónapban nem változott, 35 százalékuk szerint viszont visszaesés tapasztalható. Növekedést csupán a vendéglátóhelyek 14 százaléka tapasztal.