Földvásárlás: fellebbezni lehet, de minek
- Ez a fellebbezés csak parasztvakítás, mert a törvényjavaslat valójában azt a célt szolgálja, hogy a NAK olyan jogokat kapjon, amelyek megtámadhatatlanok. A hatalom ezzel az eszközzel akarja eldönteni, hogy kié legyen ez a nemzeti vagyon - nyilatkozta a Népszavának Horváth Gábor, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) főtitkára. Ezzel a huzavonával el lehet venni a vevő, vagy az eladó kedvét az adásvételtől – tette hozzá. Raskó György agrárközgazdász ugyanakkor lapunknak azt mondta, az elmúlt időszakban legalább 30 esetben vásárolt termőföldet, a kamarai bizottságok döntései pedig szakmaiak voltak, nem tapasztalt egyik esetben sem politikai elfogultságot. A MOSZ azonban - a szövetség szerint - alaptörvényt sértő passzusok miatt tárgyalásokat kezdeményezett az Agrárminisztériummal. Horváth Gábor úgy vélte, az alaptörvénnyel is összeegyeztethetetlen, hogy érdemben nem lehet bírósághoz fordulni.
A törvényjavaslatban szerepel egyebek mellett az is, hogy a termőföld eladásánál a jövőben nem a piaci ár lesz a mérvadó, hanem a terület „termelékenysége” számít majd. Abban mindkét szakember egyetértett, hogy a földforgalmazást kivenni a piaci körből ostobaság, szakmaiatlan és életszerűtlen is. Raskó György szerint ezt a passzust valószínűleg kiveszik majd a csomagból, mert könnyen kijátszható. A vevők és az eladók ugyanis mindenképpen a valós piaci értéken kötik majd az szerződéseket, a papír pedig sok mindent elbír. A javaslattevők – igaz némi átmeneti idővel - megszüntetnék az évszázados hagyománnyal bíró részesművelés intézményét is. Ezzel a törpebirtokosokat és a maradék háztáji állattartást lehetetlenítenék el.
A szövetség főtitkára attól is tart, hogy több más fontos és erősen vitatható törvényhez hasonlóan a karácsonyi ünnepek elé, vagy a két ünnep közé időzítve erőlteti át a kormánytöbbség a földforgalmi és a kamarai törvénymódosításokat, amikor a politikai iránt érdeklődő állampolgárok figyelme is lanyhul a közügyek iránt.
Még nem tudni, kinek lesz jó a földek „hatósági árasítása”, de az biztos, hogy nem a kisembereknek vagy a családi vállalkozásoknak – ezt mondták azok a gazdálkodók, akiket a földtörvény tervezett módosításáról kérdeztünk. - Semmi nem indokolja, hogy a kormány kiadja „gebinbe” a saját feladatait, és hatásköröket toljon át a Nemzeti Agrárkamarának, amely már eddig is jó néhány, korábbi állami feladatot megkapott – monda lapunknak Ács Sándorné, a kishantosi vidékfejlesztési központ vezetője. Szavai szerint nem véletlen, hogy a földtulajdont érintő fontos törvénymódosításokat egy olyan salátatörvényben bújtatták el, amelynek kilencven százalékával amúgy egyet is lehetne érteni, mert – szakértők szerint – ezek döntően előremutató javaslatokról, EU-s irányelvek alkalmazásáról szólnak. Az, hogy a Nemzeti Agrárkamara dönthetne a földek eladásáról, azért is aggályos, mert a kamara legitimitását sokan megkérdőjelezik. Ángyán József volt parlamenti államtitkár korábbi jelentéseiben például arról írt, hogy a kamara a gazdák köztestülete helyett egy fölülről szervezett, erősen központosított, hatalmi intézmény lett, amely a gazdálkodók helyett a zöldbárók és nagybirtokosok érdekeit képviseli, elnöke pedig egy fideszes országgyűlési képviselő, Győrffy Balázs. Megkérdeztük a Nemzeti Agrárkamarát, szerintük mi indokolná a hatósági árrendszer bevezetését, s azt, hogy a jövőben kizárólag a kamarák helyi szervezetei dönthessenek a földvásárlások jóváhagyásáról, s vajon a NAK felkészült-e már erre az új szerepkörre, de lapzártánkig nem kaptunk tőlük választ. - Doros Judit
nepszava.hu