Gazdálkodási napló: fontos információk a könnyítésekről

2024. február 09. 16:09
 könnyítések ellenére mindenki próbálja meg a teljeskörűen rögzíteni a naplót – tanácsolja a NAK.
 
A 2024. február 1-jén megjelent „Könnyítések a Gazdálkodási Napló benyújtási folyamatában” AM közlemény kapcsán több kérdés is felmerült, ezekre válaszolt a nak.hu a tájékoztatójában.
Gazdálkodási napló: fontos információk a könnyítésekről
A nak.hu arra hívja fel mindenki figyelmét, hogy a könnyítések ellenére lehetőségei szerint próbálja meg a teljeskörűen rögzíteni a naplót – fotó: pixabay.com
 
1. A helyszíni ellenőrzésre kijelölt gazdálkodók esetében az ellenőrzés a papíralapú gazdálkodási- és permetezési naplók alapján fognak történni. A könnyítések alapvetően az elektronikus feltöltésre vonatkoznak, helyszíni ellenőrzéskor a gazdálkodó által vállalt kötelezettségek szerinti adattartalommal be kell tudni mutatni a gazdálkodási- és permetezési naplókat.
 
2. A gazdálkodók legfontosabb tennivalója az elektronikus adatszolgáltatásra vonatkozóan, hogy a feltöltési kötelezettség keretében a 2023-as elektronikus gazdálkodási naplót legkésőbb február 15-ig hozzák létre.
 
3. Kinek kell elektronikusan feltöltenie a gazdálkodási naplójának adattartalmát?
 
AÖP támogatást igénylőknek
  • VP4-10.1.1-21 Agrár-környezetgazdálkodási kifizetés (a továbbiakban: AKG)
  • VP4-11.1.1-11.2.1-18 és VP4-11.1.1-11.2.1-21 Ökológiai gazdálkodásra történő áttérés, ökológiai gazdálkodás fenntartása (a továbbiakban: ÖKO)
  • VP4-12.1.1-16 NATURA 2000 mezőgazdasági területeknek nyújtott kompenzációskifizetések (a továbbiakban: VP NATURA 2000 GYEP)
  • VP4-4.4.1-16 Élőhelyfejlesztési célú nem termelő beruházások
  • VP4-4.4.2.2-16 Vízvédelmi célú nem termelő beruházások: vízvédelmi és vizes élőhelylétrehozása, fejlesztése
  • VP2-6.1.1-16 A fiatal mezőgazdasági termelők számára nyújtott induló támogatás
  • VP2-4.1.3.2-16 Kertészet korszerűsítése – ültetvénytelepítés támogatására öntözéskialakításának lehetőségével támogatás
  • VP3-14.1.1-23 A tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatás
  • VP2-4.1.3.2-4.1.3.3.-5.1.1-21 Kertészet – ültetvénytelepítés és gyógynövénytermesztés támogatása
  • VP2-4.1.3.5-21 Kertészeti üzemek megújításának támogatása
  • VP-5-4.1.1.6-15 Az állattenyésztési ágazat fejlesztése -trágyatárolók építése
  • VP2-4.1.3.3-16 Kertészet korszerűsítése – gyógy-és fűszernövény termesztés fejlesztése támogatás
  • VP2-4.1.3.6-17 Borszőlőültetvény telepítés támogatása
  • Nitrátérzékeny területen gazdálkodóknak (adattartalom az eGN kitöltési útmutató szerint, a benyújtási határidő 2024.03.31)
4. Vezetnie kell a gazdálkodási naplót az eGN kitöltési útmutató szerinti adattartalommal, de NEM kell elektronikusan feltöltenie azt adattartalmát (helyszíni ellenőrzés során azonban be kell mutatnia) az alábbiak által érintetteknek:
  • erózióérzékeny területtel rendelkezik
  • aki a HMKÁ8 nem termelő tájképi elemekre és területekre vonatkozó minimális arányt nitrogénmegkötő növényekkel vagy ökológiai másodvetéssel teljesíti
  • termeléshez kötött közvetlen támogatást igényelt
 
5. Milyen időszak vonatkozásában kell az adatokat feltölteni?
 
  • 2023.01.01 – 2023.12.31 naptári év vonatkozásában a Nébih felületén ennek megfelelően legalább a 2023-as napló megnyitásával, a szükséges műveletek és adatok rögzítésével.
  • A 2024-es napló elektronikus feltöltését egyelőre nem vizsgálják, természetesen helyszíni ellenőrzés keretében vizsgálhatják a 2024. évi naplót (papíron vagy akinek már megvan elektronikusan).
6. Azon gazdálkodók, akik növényvédőszer-használattal összefüggő vállalásokat tettek az egyes támogatások igénylésekor, a megfelelés a permetezési napló tartalma alapján ellenőrizhető, tehát mindenki február 15-ig ellenőrizze azon táblái kapcsán a permetezési napló feltöltését.
  • Amennyiben valaki növényvédőszer korlátozást vállalt, majd egyáltalán nem használt növényvédő szert, ettől függetlenül rögzítse a permetezési napló kötelezettséget gazdaság és tábla szinten is.
  • Ha a növényvédő szeres kezelések rögzítésre kerültek, de a permetezési napló kötelezettség nem került felvételre, a 2023-as naptári év naplójának ellenőrzésében nem von szankciót maga után.
  • Nem elvárás a növényvédelmi megfigyelések elektronikus rögzítése (helyszíni ellenőrzésen azonban papíralapon az arra kötelezetteknek be kell tudni mutatni).
 
7. A Nébih a február 15-ig hiányos, vagy nem megfelelően töltött permetezési napló esetén elektronikus üzenetet fog küldeni, amely alapján az abban megjelölt határidőig kiegészíthető lesz az elektronikus gazdálkodási napló és annak permetezési napló része.
  • A támogatásokhoz kapcsolódó szankció azon ügyfelek esetében nem kerülhető el, akik egyáltalán nem hoztak létre elektronikus gazdálkodási naplót 2024.02.15-ig, vagy akik az adott támogatásban részt vevő területükön tiltott szert juttattak ki.
  • A támogatások kifizetéséhez azonban az adatpótlási határidő lejártáig a Nébih által küldött elektronikus levélben szereplő releváns adatokat fel kell tölteni, mert ellenőrzésre kerülnek.
8. Akinek vállalásai alapján előírás, azok tápanyag-gazdálkodási tervet töltsék fel az eGN-be február 15-ig.
 
A nak.hu felhívja mindenki figyelmét, hogy a könnyítések ellenére lehetőségei szerint mindenki próbálja meg teljeskörűen rögzíteni a naplót. A rögzítést ne hagyja az utolsó napokra, hiszen várható a rendszer leterheltsége.
 
forrás: agroinform.hu

Kapcsolódó cikkek

A Természet-helyreállítási rendelet kapcsán újabb fejlemények láttak napvilágot

2023. november 17. 16:41
Az Európai Parlament és a Tanács tárgyalói ideiglenes politikai megállapodásra jutottak az uniós természet-helyreállítási rendeletről november 9-én este, amelynek célja a szárazföld legalább 20%-ának és a tengeri területek 20%-ának helyreállítása 2030-ig, továbbá 2050-ig minden rehabilitációra szoruló ökoszisztéma helyreállítása.

Így védi az új törvénycsomag a termelőket

2024. június 13. 16:05
Az Országgyűlés által elfogadott termelővédelmi törvénycsomag a 2015. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: termékpiaci törvény) módosítása révén a meglévő piacszabályozási eszközök fejlesztésével és új szabályozási elemek megteremtésével javítja a termelők felvásárlókkal szembeni kiszolgáltatott helyzetét és jogi eszközökkel biztosít erősebb védelmet számukra, valamint megteremti a termeltetők és termelők közötti kapcsolatrendszer új jogi alapját.