Ha kevés a pénz, az emberek az egészségükön spórolnak először
2024. február 27. 15:46
Hiába csökken az infláció, a fogyasztás nem élénkül.
Ha nincs pénze a lakosságnak, már a spórolás első körébe bekerülnek a magasabb árú, egészséges élelmiszerek, azaz kevesebb olyan élelmiszert fogyasztanak az emberek, ami valóban jót tesz a szervezetnek – mindezt a gyártók is megszenvedik. Küzdeni kell tehát, hogy a gazdasági szorongás ne legyen hatással az egészségtudatosságra – mondta Gazsi Zoltán, a csomagolt salátákat gyártó és forgalmazó az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a vg.hu-nak.
Az egészséggel kapcsolatos kiadások gyakran a lista végére kerülnek – fotó: pixabay.com
Nem élénkül a fogyasztás
Bár jó hír, hogy érezhető módon mérséklődött az infláció, a fogyasztás újbóli növekedése csak jelentős késéssel várható. Ráadásul az egészséghez szorosan köthető kiadások azon legveszélyeztetettebb körbe tartoznak, amin legelőszőr spórolnak az emberek. De mi lesz eközben azokkal a cégekkel, amelyek – egyelőre hiába – várják a fellendülést?
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter már többször megfogalmazta, hogy a vártnál is jobb inflációs adatok ellenére a fogyasztás még nem élénkül, habár az a kormányzati cél, hogy a 4 százalékos gazdasági növekedés is elérhető legyen 2024-ben. Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza az elemzésében kitért arra, hogy szeptember óta ugyan emelkednek a reálbérek, mégis a visszafogott kereslet jellemző a magyar gazdaságra, ami a növekedés gátjává vált mind a beruházások, mind a fogyasztás terén. Ez látszik meg hónapról hónapra a termelési (kiskereskedelem, ipar, építőipar) és felhasználási (szolgáltatások, beruházások) adatokban is.
Amikor a tartalékképzés a jellemző a családi költségvetésre, akkor az egészséggel kapcsolatos kiadások gyakran a lista végére kerülnek, vagyis az emberek elkezdenek spórolni az egészségükön.
Az alapanyag-ellátás jelenti a legnagyobb kihívást
A gazdasági nehézségek közvetlen hatást gyakorolnak az emberek életmódjára és egészségtudatosságára. A fogyasztók árérzékenysége abban is megnyilvánul, hogy ilyen helyzetben kevésbé hűek egy-egy márkához, vagy ha hűek is, inkább az ár alapján választanak a termékek között, keresve az akciókat. Van, amikor átváltanak alternatív termékekre, ha azoknak kedvezőbb az áruk: például az áruházláncok saját márkás termékeire, azokon belül is egyre több első áras termék fogy.
Az infláció azonban nemcsak a fogyasztókat, hanem a gyártókat is érinti. Szakértők szerint a globális felmelegedés miatt folyamatosan sokrétű problémákat kell kezelniük, szinte minden termesztőterületen.
A hirtelen felmelegedés miatt összeérő palántázások, vízhiány, betegség és kártevő nyomás mellett szűkülő növényvédelmi lehetőségek következtében nehezen tervezhető és drágul a nyersanyag, amely a legnagyobb költségtétel – mondta az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Gazsi Zoltán. Hozzátette: a termesztők növekvő veszteségeire rakódnak a munkaerőhiány miatti nehézségek, sztrájkok akadályozzák a beszállításokat, így a legnagyobb kihívást egyértelműen az alapanyag-ellátás biztosítása okozza.
Fontos szempont a bérek szinten tartása is, ezért az Eisberg különös figyelmet fordít arra, hogy a munkatársaik fókuszban legyenek, előtérbe helyezik a csapatmunkát és a közösségépítést, hiszen ezen tényezők kulcsfontosságúak a munkatársak hosszú távú megtartásában.
A fogyasztók árérzékenysége abban is megnyilvánul, hogy ilyen helyzetben kevésbé hűek egy-egy márkához – fotó: pixabay.com
Nehéz a helyzet, de előre kell menekülni
Az egészséges termékeket gyártók küzdenek a csökkenő fogyasztói vásárlóerővel, az emelkedő költségekkel, és igyekeznek a lehető legkisebb árakat kialakítani: az elmúlt időszakban például a csomagolt saláták és salátatálak az inflációnál kisebb mértékben drágultak.
A már 2019-ben évi 23 millió tasak konyhakész salátát előállító Eisberg az előre menekülést választva jelentős beruházást tervez, a jelenlegi 5 ezer négyzetméteres üzemét további 4 ezer négyzetméterrel szeretné bővíteni, hogy hosszú távon is stabilizálja a piaci helyzetét. Az ügyvezető véleménye szerint a nehéz gazdasági környezet ellenére is lényeges az innováció és a fenntarthatóság felé történő elmozdulás, illetve a fogyasztói tudatosság növelése.
Az egészséges termékeket gyártók küzdenek a csökkenő fogyasztói vásárlóerővel, az emelkedő költségekkel, és igyekeznek a lehető legkisebb árakat kialakítani – fotó: pixabay.com
Harcolni kell az egészségtudatosságért
A saláta csomagolása speciális, aminek eltarthatósági okai vannak, és a termék jellege miatt egyelőre nem lehet észszerű keretek között papírcsomagolásra váltani. Az ügyvezető elmondta:
A műanyag csomagolóanyag jelentős fejtörést okoz a gyártóknak, akik számos kísérletet tettek már a lecserélésére, és folyamatosan keresik a megoldásokat, amelyek nem csak gazdaságilag észszerűek, de környezetbarát alternatívát is kínálnak.
"Piaci szereplőként küzdeni kell érte, hogy a gazdasági szorongás ne legyen hatással az egészségtudatosságra" – tette hozzá Gazsi Zoltán, aki szerint igyekeznek az áraikat csak a legszükségesebb mértékben emelni, hogy az egészséges táplálkozás, a minőségibb életvitel és a betegségek megelőzése ne válhasson a családok költségvetési megszorításainak áldozatává – azaz az egészséges élelmiszer megőrizze helyét a háztartások kiadásai között.
„Ezen az úton fontos lépés, hogy a fogyasztók tudatos döntéseket hozzanak saját és családjuk egészsége érdekében" – összegzett az Eisberg ügyvezető igazgatója, Gazsi Zoltán.
forrás: agroinform.hu
Kapcsolódó cikkek
A pannonhalmi borvidék borait értékelték
2024. április 18. 15:58
A tizennyolc bíráló 52 fehér, 9 rozé és 23 vörösbort értékelt egy 100 pontos skálán.
Veszélyes terméket hív vissza az Auchan, ne egye meg!
2024. március 22. 15:06
Idegen anyag esetleges jelenléte miatt csomagolt paninit hívott vissza az Auchan - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ma (márc.22.).