Hazai élelmiszerek jelentősége a vásárlási döntésekben
A hazai élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói vélemények megismerésének céljából 2015 őszén a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal 1003 felnőtt bevonásával reprezentatív (életkor, nem, lakóhely) kérdőíves megkérdezést végzett.
Kedvező eredmény, hogy a válaszadók többsége (82,12%) odafigyel, arra, hogy magyar élelmiszert vásároljon. Viszont ezen fogyasztók alig több mint fele (56,32%) ellenőrzi az élelmiszer származási helyét vásárlási döntése meghozatala során, míg további negyedük csak bizonyos termékek esetében cselekszik hasonlóan. A hazai termék-vásárlásra mindig, vagy esetenként odafigyelő válaszadók kosarába leggyakrabban hazai húsfélék, tojás és feldolgozott húsipari termékek kerülnek, míg gabona alapú termékek ritkábban. A hazai húsipari és gabona alapú termékek vásárlásánál legfontosabb indoknak bizonyult a magyar munkahelyek megőrzésének támogatása, ezen termékek jobb minősége, íze, biztonsága, míg a környezetvédelem és a kedvezőbb ár alacsonyabb perefernica értékkel szerepelt a résztvevők indokai között. A demográfiai megoszlás szempontjából a hazai élelmiszerek kedveltsége jelentősebb a nők, a 40 éven felettiek, valamint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők körében. További érdekesség, hogy a feldolgozott húsipari termékek hazai eredete a diákok körében is fontossággal bír, azonban mindez a gabona alapú termékek tekintetében már nem mondható el.
A vizsgálat eredményei rámutatnak, hogy az élelmiszerek minőségének egyértelmű meghatározása, annak hatékony és közérthető kommunikációja nagymértékben hozzájárul a fogyasztók minőségközpontú szemléletének kialakításához. Ehhez a folyamathoz jelentősen hozzájárulnak a Magyar Élelmiszerkönyv emelt szintű, minőségtudatos élelmiszer-előállítást támogató előírásai, amelyek érdemben támogatják a magyar hagyományokhoz szervesen kötődő élelmiszerek megkülönböztetését.
gazdablog.hu