HR vezetők rendkívüli helyzetben - Bauer Dávid, MOL Nyrt.

2020. április 24. 08:05
Bő egy hónapja felvidéki otthonából dolgozik Bauer Dávid, a MOL HR igazgatója. Napi három órát nyer ezzel, ám még szokja a virtuális meetingeket, hiányoznak a személyes beszélgetések. A MOL-nál a munkahelyek megőrzésén és a működés zavartalanságán dolgoznak. Mennyi kollégájuk van home office-ban? Van most toborzás? Hogyan zajlik a belső kommunikáció egy 9000 fős szervezetben?

 

 

Hogyan változott meg a munkarendje? Csak otthonról dolgozik vagy bejár az irodába?

Több mint egy hónapja már otthonról dolgozok. Március 16-tól ugyanis a MOL-csoportnál, minden országban, telephelyen és irodában csak az a fizikai és szellemi dolgozó tartózkodhat, akinek ez feltétlenül szükséges a termelés, értékesítés és az üzleti működés fenntartása szempontjából. A vállalat által hozott egészségügyi intézkedésekkel az volt a célunk, hogy minimálisra szorítsuk a házon belüli személyes és fizikai kapcsolattartást, és ilyen formán hozzájáruljunk az össztársadalmi védekezéshez.

Hiányzik a személyes találkozás, szokni kell az online meetingek sorát

Hogyan működnek együtt a csapatával? Milyen eszközöket használnak?

Minden megbeszélést, találkozót, digitális eszközön, esetleg telefonon bonyolítunk le a kollégákkal és a külsős partnereinkkel egyaránt. A MS Teams alkalmazást már hónapok óta használjuk, és most kiderült, hogy konferenciabeszélgetésekre is kiválóan alkalmas. Az IT szervezetünknek hála technikailag teljesen zökkenőmentes volt az átállás, e tekintetben is felkészültek voltunk.

Mit volt a legnehezebb megszokni, megoldani a járványhelyzetben? Mihez volt a legkönnyebb alkalmazkodni?

A legkönnyebb tulajdonképpen az volt, hogy kiesett az utazási idő, felvidéki magyarként naponta 2-3 órát ingázok a MOL budapesti székháza és az otthonom között. Ugyan ezt az időt is hatékonyan töltöttem, most ez is otthonról történő munkával telik. A kezdeti „mézeshetek” effektus után, - ami csak pár napig tartott - én is magamon érzem a megváltozott munkakörülmények negatív hatását. Ilyenek például a fél- vagy egy óránként folyamatosan egymást követő megbeszélések, amik között nincs az az 5-10 perc „átsétálok, átgondolom” hatásszünet. Ezeket a periódusokat, hatásszüneteket - ami lehet akár egy rövid séta az udvaron - tudatosan ki kell alakítani, hogy ne égjünk el a rohanásban sem a csapatom, sem én.

Amit leginkább hiányolok, HR vezetőként az a mindennapi személyes kapcsolattartás a kollégákkal. Mindennap tartunk státuszokat, összefoglalva az eddigi történéseket, teendőket, de most sokkal nagyobb a felelősségünk. A koronavírus árnyékában kollégáink egészségének és biztonságának garantálása a legfontosabb számunkra. Az egészségügyi intézkedések bevezetése csak az első lépcső volt, most azon dolgozunk, hogy a lehető legtöbb munkahelyet tudjuk megőrizni hosszú távon és továbbra is zavartalan legyen az üzleti működés.

Válsággazdasági üzemmódra kapcsoltak

Milyen intézkedéseket kellett meghozni a munkavállalókra vonatkozóan ebben a helyzetben?

Az első három héten bevezettük a biztonsági és higiéniai intézkedéseket. Home office és minimális telephelyi jelenlét van a MOL-csoport összes országában. E bevezető, védekezési szakaszt követően megkezdtük működésünket az új környezetnek megfelelően. Válsággazdasági üzemmódra kapcsoltunk. Ezt az új működést alapvetően négy szempont határozza meg; elsőként az, hogy kollégáink egészségesek maradjanak, másodsorban az, hogy megóvjuk munkahelyeinket, harmadrészt, hogy biztosítsuk Magyarország és a régió energiaellátását, negyedikként pedig az, hogy üzleti folyamataink továbbra is működjenek. Ez a négy dolog garantálja, hogy a MOL a jövőben is megőrizze erejét, régiós pozícióját.

A MOL több országban, számos telephelyen dolgozik, így a munkavállalók összetétele is más és más, jelentős differenciálásra lehetett szükség az intézkedésekben, ez hogyan működött? Mik a különbségek egyes területeken?

Abszolút, csaknem 9000 kolléga kezdett egyik-napról a másikra az új munkarend szerint dolgozni, de felvettük a ritmust és alkalmazkodtunk. Hozzávetőlegesen 3000 munkatársunk dolgozik Magyarországon immár negyedik hete home office-ban, és hatékonyságuk nem, inkább a területi terhelésük csökken. Itt folyamatosan igény van az elemzésre, vezetői beavatkozásra, ahol szükséges.

Stratégiai vállalatként azonban nem állhatunk meg, mert az energiaellátásnak zavartalannak kell lennie, a töltőállomások nyitva vannak, finomítóink, üzemeink működnek. A telephelyeinken minimálisra csökkentettük a jelenlétet, és kollégáinkat minden erőnkkel védjük, rendkívül szigorú biztonsági és higiéniai előírásokat vezettünk be. Az üzemi területeken ill. irodákban munkát végzők munkáját külön díjazzuk. Sőt múlt héttől a folyamatos üzemmenetet biztosító munkavállalóinknak rendszeres koronavírus-szűrést biztosítunk PCR és antitestes tesztek segítségével.

Kulcsembereket toboroznak, a frissdiplomás program áll

Néhány hete még munkaerőhiányról szóltak a hírek, mostanra jelentős mértékű munkanélküliség előrevetítéséről hosszabb távra is. A MOL-nál szükség volt esetleg átstrukturálásra, létszámstoppra vagy leépítésre az olajár esése és a fogyasztás csökkenés miatt? Vagy épp ellenkezőleg továbbra is toboroznak?

Ami a csökkenő olajárakat illeti a MOL-t gyakran érték sokkhatások a múltban, de többször bizonyítottuk, hogy be vagyunk arra rendezkedve, hogy extrém környezetben is biztosítani tudjuk az energia- és szolgáltatás-ellátást. Ugyanakkor fel kell készülnünk arra, hogy a koronavírussal érkező gazdasági és társadalmi válság sokáig elkísér bennünket.

Ebben a helyzetben elsődleges célunk, a lehető legtöbb munkahely megtartása hosszú távon. A válsággazdasági üzemmód bevezetése természetesen HR szempontból is éreztette hatását a mindennapokban, átcsoportosítottuk tevékenységeinket: megkülönböztetünk működési szempontból a folyamatos üzemmenet biztosításához szükséges tevékenységeket, amelyek megkövetelik a teljes fizikai jelenlétét a telephelyeinken. Ezen kívül vannak olyan tevékenységek, amelyek a működésünk szempontjából szintén elengedhetetlenek, de részben vagy egészben is végezhetők otthonról. És megint más csoportba tartoznak azok a feladatok, tevékenységek, amik a veszélyhelyzeti operatív működés szempontjából nem élveznek prioritást.

A munkarendeket és a napi operatív üzemi működést átalakítottuk és elkezdtük kiadni a szabadságokat időarányosan. A frissdiplomás programunkat felfüggesztettük egy időre, ahol viszont kulcsmunkakörökbe keresünk munkavállalókat, ott a felvételi eljárásokat vezetői egyeztetések után folytattuk. Hiszem, hogy amint vége a járványnak, a gazdasági folyamatok beindításához elengedhetetlenül fontos lesz újra, hogy a fiatal tehetségeket, a piac legjobb szakembereit megtaláljuk. Ezért folyamatosan figyelemmel kísérjük a munkaerő-piaci történéseket. Ugyanakkor fontos a szervezetben meglévő tudás megtartása és szükség van minden szakértelemre a termelés felfuttatásához, amint túljutunk a válságon.

Élő stream az ügyvezetővel, 2000-en csatlakoztak

Hogyan zajlik a belső kommunikáció?

Ahogy korábban, úgy most is több csatornán keresztül tájékoztatjuk a munkavállalóinkat a vállalat életével kapcsolatos legfontosabb hírekről. A járvány hazai betörését és a home office elrendelését követően rögtön elindítottunk egy napi hírlevelet, amelyet a kollégák e-mailben kapnak meg minden reggel, de tartalmát az intranet felületeken és Yammeren is olvashatják. A telephelyeken továbbra is elérhető a nyomtatott belső újságunk, a Panoráma, és plakátokon keresztül is folyamatosan tájékoztatjuk a munkavállalókat. A vezetőket, illetve munkavállalókat érintő legfontosabb HR-es témákról rendszeresen küldünk HR infot. Emellett az elmúlt héten egy rendhagyó virtuális tájékoztatót tartottunk Ratatics Péterrel, a MOL Magyarország ügyvezetőjével, aki a munkavállalókat leginkább foglalkoztató kérdésekre is válaszolt. Az élő streamet több mint 2000 munkavállalónk nézte. Ezeket a kommunikációs intézkedéseket a többi országban, csoportszinten is biztosítjuk.

A MOL rendkívüli átállást is végrehajtott, egyik üzemében fertőtlenítőszereket is elkezdett gyártani, ehhez a munkavállalók szempontjából mire volt szükség?

Ebben a világméretű járványhelyzetben pedig a fertőtlenítőszer a védekezés egyik legfontosabb eszköze. A járványhelyzet fokozódásával döntöttünk úgy, hogy almásfüzitői üzemünk egyik gyártósorát a vírus elleni védekezés szolgálatába állítjuk.

Megvizsgáltuk a gyártási lehetőségeinket, és már kezdetben biztosak voltunk abban, hogy a téli szélvédőmosó gyártó-, valamint kiszerelő sorunk 100%-ban alkalmas a termék előállítására. Termékfejlesztő munkatársaink intenzív kutatómunkával a WHO ajánlására alapozva előkészítették a receptúrát. Ismerjük a termék tulajdonságait, valamint a keveréstechnológia, töltés, csomagolás folyamata változatlanul történik, ezért a munkatársak képzésére nem volt szükség. Szeretném azonban mindenképpen kiemelni munkatársaink példaértékű elhivatottságát, ahogyan ezt a változási helyzetet kezelték.

A fertőtlenítőszer most az egyik legkeresettebb termék az egész világon. A MOL ezt a terméket állítja elő itthon, magyar forrásból. Napi 50 000 litert gyártunk a MOL Hygiből, és már kiszállítottuk azokba az intézményekbe, amelyeket az Operatív Törzs jelölt ki. Az elmúlt hetekben a gyártás megkezdését követően már félmillió litert szállítottunk ki az ország különböző pontjaira. Kapott többek között a Volánbusz, a napokban jut el a fertőtlenítő szállítmány a pécsi Baptista Szeretetotthonhoz, a Békés Megyei Rendőr Főkapitánysághoz, a gyulai Békés Megyei Központi Kórházhoz, és a MVK Miskolc Városi Közlekedési Zrt-hez. Egész biztos vagyok benne, hogy ezzel a termékkel életeket tudunk megmenteni. Nagy tömegben gyártjuk, és hatékony védelmet nyújt.

hrportal.hu

Hogyan változott meg a munkarendje? Csak otthonról dolgozik vagy bejár az irodába?

Több mint egy hónapja már otthonról dolgozok. Március 16-tól ugyanis a MOL-csoportnál, minden országban, telephelyen és irodában csak az a fizikai és szellemi dolgozó tartózkodhat, akinek ez feltétlenül szükséges a termelés, értékesítés és az üzleti működés fenntartása szempontjából. A vállalat által hozott egészségügyi intézkedésekkel az volt a célunk, hogy minimálisra szorítsuk a házon belüli személyes és fizikai kapcsolattartást, és ilyen formán hozzájáruljunk az össztársadalmi védekezéshez.

Hiányzik a személyes találkozás, szokni kell az online meetingek sorát

Hogyan működnek együtt a csapatával? Milyen eszközöket használnak?

Minden megbeszélést, találkozót, digitális eszközön, esetleg telefonon bonyolítunk le a kollégákkal és a külsős partnereinkkel egyaránt. A MS Teams alkalmazást már hónapok óta használjuk, és most kiderült, hogy konferenciabeszélgetésekre is kiválóan alkalmas. Az IT szervezetünknek hála technikailag teljesen zökkenőmentes volt az átállás, e tekintetben is felkészültek voltunk.

Mit volt a legnehezebb megszokni, megoldani a járványhelyzetben? Mihez volt a legkönnyebb alkalmazkodni?

A legkönnyebb tulajdonképpen az volt, hogy kiesett az utazási idő, felvidéki magyarként naponta 2-3 órát ingázok a MOL budapesti székháza és az otthonom között. Ugyan ezt az időt is hatékonyan töltöttem, most ez is otthonról történő munkával telik. A kezdeti „mézeshetek” effektus után, - ami csak pár napig tartott - én is magamon érzem a megváltozott munkakörülmények negatív hatását. Ilyenek például a fél- vagy egy óránként folyamatosan egymást követő megbeszélések, amik között nincs az az 5-10 perc „átsétálok, átgondolom” hatásszünet. Ezeket a periódusokat, hatásszüneteket - ami lehet akár egy rövid séta az udvaron - tudatosan ki kell alakítani, hogy ne égjünk el a rohanásban sem a csapatom, sem én.

Amit leginkább hiányolok, HR vezetőként az a mindennapi személyes kapcsolattartás a kollégákkal. Mindennap tartunk státuszokat, összefoglalva az eddigi történéseket, teendőket, de most sokkal nagyobb a felelősségünk. A koronavírus árnyékában kollégáink egészségének és biztonságának garantálása a legfontosabb számunkra. Az egészségügyi intézkedések bevezetése csak az első lépcső volt, most azon dolgozunk, hogy a lehető legtöbb munkahelyet tudjuk megőrizni hosszú távon és továbbra is zavartalan legyen az üzleti működés.

Válsággazdasági üzemmódra kapcsoltak

Milyen intézkedéseket kellett meghozni a munkavállalókra vonatkozóan ebben a helyzetben?

Az első három héten bevezettük a biztonsági és higiéniai intézkedéseket. Home office és minimális telephelyi jelenlét van a MOL-csoport összes országában. E bevezető, védekezési szakaszt követően megkezdtük működésünket az új környezetnek megfelelően. Válsággazdasági üzemmódra kapcsoltunk. Ezt az új működést alapvetően négy szempont határozza meg; elsőként az, hogy kollégáink egészségesek maradjanak, másodsorban az, hogy megóvjuk munkahelyeinket, harmadrészt, hogy biztosítsuk Magyarország és a régió energiaellátását, negyedikként pedig az, hogy üzleti folyamataink továbbra is működjenek. Ez a négy dolog garantálja, hogy a MOL a jövőben is megőrizze erejét, régiós pozícióját.

A MOL több országban, számos telephelyen dolgozik, így a munkavállalók összetétele is más és más, jelentős differenciálásra lehetett szükség az intézkedésekben, ez hogyan működött? Mik a különbségek egyes területeken?

Abszolút, csaknem 9000 kolléga kezdett egyik-napról a másikra az új munkarend szerint dolgozni, de felvettük a ritmust és alkalmazkodtunk. Hozzávetőlegesen 3000 munkatársunk dolgozik Magyarországon immár negyedik hete home office-ban, és hatékonyságuk nem, inkább a területi terhelésük csökken. Itt folyamatosan igény van az elemzésre, vezetői beavatkozásra, ahol szükséges.

Stratégiai vállalatként azonban nem állhatunk meg, mert az energiaellátásnak zavartalannak kell lennie, a töltőállomások nyitva vannak, finomítóink, üzemeink működnek. A telephelyeinken minimálisra csökkentettük a jelenlétet, és kollégáinkat minden erőnkkel védjük, rendkívül szigorú biztonsági és higiéniai előírásokat vezettünk be. Az üzemi területeken ill. irodákban munkát végzők munkáját külön díjazzuk. Sőt múlt héttől a folyamatos üzemmenetet biztosító munkavállalóinknak rendszeres koronavírus-szűrést biztosítunk PCR és antitestes tesztek segítségével.

Kulcsembereket toboroznak, a frissdiplomás program áll

Néhány hete még munkaerőhiányról szóltak a hírek, mostanra jelentős mértékű munkanélküliség előrevetítéséről hosszabb távra is. A MOL-nál szükség volt esetleg átstrukturálásra, létszámstoppra vagy leépítésre az olajár esése és a fogyasztás csökkenés miatt? Vagy épp ellenkezőleg továbbra is toboroznak?

Ami a csökkenő olajárakat illeti a MOL-t gyakran érték sokkhatások a múltban, de többször bizonyítottuk, hogy be vagyunk arra rendezkedve, hogy extrém környezetben is biztosítani tudjuk az energia- és szolgáltatás-ellátást. Ugyanakkor fel kell készülnünk arra, hogy a koronavírussal érkező gazdasági és társadalmi válság sokáig elkísér bennünket.

Ebben a helyzetben elsődleges célunk, a lehető legtöbb munkahely megtartása hosszú távon. A válsággazdasági üzemmód bevezetése természetesen HR szempontból is éreztette hatását a mindennapokban, átcsoportosítottuk tevékenységeinket: megkülönböztetünk működési szempontból a folyamatos üzemmenet biztosításához szükséges tevékenységeket, amelyek megkövetelik a teljes fizikai jelenlétét a telephelyeinken. Ezen kívül vannak olyan tevékenységek, amelyek a működésünk szempontjából szintén elengedhetetlenek, de részben vagy egészben is végezhetők otthonról. És megint más csoportba tartoznak azok a feladatok, tevékenységek, amik a veszélyhelyzeti operatív működés szempontjából nem élveznek prioritást.

A munkarendeket és a napi operatív üzemi működést átalakítottuk és elkezdtük kiadni a szabadságokat időarányosan. A frissdiplomás programunkat felfüggesztettük egy időre, ahol viszont kulcsmunkakörökbe keresünk munkavállalókat, ott a felvételi eljárásokat vezetői egyeztetések után folytattuk. Hiszem, hogy amint vége a járványnak, a gazdasági folyamatok beindításához elengedhetetlenül fontos lesz újra, hogy a fiatal tehetségeket, a piac legjobb szakembereit megtaláljuk. Ezért folyamatosan figyelemmel kísérjük a munkaerő-piaci történéseket. Ugyanakkor fontos a szervezetben meglévő tudás megtartása és szükség van minden szakértelemre a termelés felfuttatásához, amint túljutunk a válságon.

Élő stream az ügyvezetővel, 2000-en csatlakoztak

Hogyan zajlik a belső kommunikáció?

Ahogy korábban, úgy most is több csatornán keresztül tájékoztatjuk a munkavállalóinkat a vállalat életével kapcsolatos legfontosabb hírekről. A járvány hazai betörését és a home office elrendelését követően rögtön elindítottunk egy napi hírlevelet, amelyet a kollégák e-mailben kapnak meg minden reggel, de tartalmát az intranet felületeken és Yammeren is olvashatják. A telephelyeken továbbra is elérhető a nyomtatott belső újságunk, a Panoráma, és plakátokon keresztül is folyamatosan tájékoztatjuk a munkavállalókat. A vezetőket, illetve munkavállalókat érintő legfontosabb HR-es témákról rendszeresen küldünk HR infot. Emellett az elmúlt héten egy rendhagyó virtuális tájékoztatót tartottunk Ratatics Péterrel, a MOL Magyarország ügyvezetőjével, aki a munkavállalókat leginkább foglalkoztató kérdésekre is válaszolt. Az élő streamet több mint 2000 munkavállalónk nézte. Ezeket a kommunikációs intézkedéseket a többi országban, csoportszinten is biztosítjuk.

A MOL rendkívüli átállást is végrehajtott, egyik üzemében fertőtlenítőszereket is elkezdett gyártani, ehhez a munkavállalók szempontjából mire volt szükség?

Ebben a világméretű járványhelyzetben pedig a fertőtlenítőszer a védekezés egyik legfontosabb eszköze. A járványhelyzet fokozódásával döntöttünk úgy, hogy almásfüzitői üzemünk egyik gyártósorát a vírus elleni védekezés szolgálatába állítjuk.

Megvizsgáltuk a gyártási lehetőségeinket, és már kezdetben biztosak voltunk abban, hogy a téli szélvédőmosó gyártó-, valamint kiszerelő sorunk 100%-ban alkalmas a termék előállítására. Termékfejlesztő munkatársaink intenzív kutatómunkával a WHO ajánlására alapozva előkészítették a receptúrát. Ismerjük a termék tulajdonságait, valamint a keveréstechnológia, töltés, csomagolás folyamata változatlanul történik, ezért a munkatársak képzésére nem volt szükség. Szeretném azonban mindenképpen kiemelni munkatársaink példaértékű elhivatottságát, ahogyan ezt a változási helyzetet kezelték.

A fertőtlenítőszer most az egyik legkeresettebb termék az egész világon. A MOL ezt a terméket állítja elő itthon, magyar forrásból. Napi 50 000 litert gyártunk a MOL Hygiből, és már kiszállítottuk azokba az intézményekbe, amelyeket az Operatív Törzs jelölt ki. Az elmúlt hetekben a gyártás megkezdését követően már félmillió litert szállítottunk ki az ország különböző pontjaira. Kapott többek között a Volánbusz, a napokban jut el a fertőtlenítő szállítmány a pécsi Baptista Szeretetotthonhoz, a Békés Megyei Rendőr Főkapitánysághoz, a gyulai Békés Megyei Központi Kórházhoz, és a MVK Miskolc Városi Közlekedési Zrt-hez. Egész biztos vagyok benne, hogy ezzel a termékkel életeket tudunk megmenteni. Nagy tömegben gyártjuk, és hatékony védelmet nyújt.

Kapcsolódó cikkek

Soha nem látott mozgás a munkaerőpiacon

2021. november 30. 08:58
Felbátorodva és megerősödve keresnek új megoldásokat a munkavállalók
 

Mit tehetünk, ha elveszítjük a munkánkat a járvány miatt?

2020. szeptember 30. 10:05
A hiteltörlesztés sokak számára vált nehezebbé a koronavírus-járvány hatására, nagyrészt a munkahely elvesztése vagy a munkakörülmények megváltozása miatt. Bár a törlesztési moratórium az év végét követően is megvédi a lakosság egy részét, a járvány azonban még tovább is tarthat, mint a moratórium, ami felveti a kérdést, hogy mit tehetnek azok, akik szeretnék bebiztosítani magukat anyagi szempontból. A Bank360.hu pénzügyi szakportál azokat a pénzügyi eszközöket gyűjtötte össze, amelyek segíthetnek átvészelni a koronavírus-járvány okozta munkanélküliséget vagy keresőképtelenséget.