Így reagálnak a cégek a koronavírus-helyzetre - 7 intézkedés

2020. március 09. 08:40
“Törvényes az, hogy a munkavállaló fizetés nélküli szabadságra akarja küldeni azokat, akik az utóbbi egy hónapban Olaszországban tartózkodtak?” - kérdezte a Facebookon egy kétségbeesett olvasónk. Természetesen nem, a munkaadó egyoldalúan ilyen döntést nem hozhat. A példa jól mutatja, hogy a koronavírus-veszély lépéskényszerbe hozta a munkaadókat, elkezdődött sok helyen a gondolkodás, tervek, eljárásrendek kidolgozása, amiben a fent említett túlkapások is beletartoznak. Az utóbbi napokban magyarországi munkahelyeken érdeklődtünk, mit tesznek a vezetők azért, hogy ne érje őket készületlenül a koronavírus.
Így reagálnak a cégek a koronavírus-helyzetre - 7 intézkedés

 

Amennyire széles skálán mozog a munkaadók köre, annyira sokszínű a helyzethez való viszonyulás. Kezdjük azokkal a munkaadókkal, akik eddig semmit sem tettek. Ők gyakorlatilag az államtól és az állami hatóságoktól várják a teendőket. Ha készülnek is forgatókönyvek, az inkább a vezető fejében fogalmazódik meg. Munkavállalóik a médiából vagy személyes kapcsolatokból tájékozódnak a koronavírus-helyzetről. E cégeknél legfeljebb a mosdóban elhelyezett kézfertőtlenítő vagy a reggeli érkezéskor a kézfogás, esetleg puszi elmaradása jelzi az elővigyázatosságot.

1. Felállnak a válságstábok

Elsősorban nagyobb cégeknél tapasztaltuk, hogy külön munkacsoportot hoztak létre a koronavírus-helyzet kezelésére. Többféle elnevezéssel találkoztunk: válságstáb, krízisteam, pandémiás munkacsoport. Utóbbi elnevezést használja az SAP Hungary. “Ebben több üzletág - a biztonságért, egészségi és jóléti kérdésekért, nemzetközi utazásokért felelős csoportok, a HR, az IT, ingatlan és létesítménymenedzsmenttel, valamint a globális vállalati ügyekkel foglalkozó részlegek - képviselői vesznek részt, akik szoros kapcsolatban állnak és együttműködnek a nemzetközi és a helyi egészségügyi hatóságokkal” - válaszolta megkeresésünkre Halpert Zsuzsa kommunikációs vezető.

A céges válságstábok egyebek mellett prioritási listákat készítenek, átbeszélnek minden szóba jöhető kérdést, munkaszervezési vészfogatókönyveket dolgoznak ki arra az esetre, ha esetleg nagy számú munkavállalói megbetegedés miatt veszélyben lenne a működésük.

(A teendőkről korábban itt írtunk.)

2. Készülnek a kommunikációs anyagok

Fontos része a készülésnek a belső kommunikáció. A SAP minden alkalmazottjánaknak és a vezetőknek tájékoztató anyagokat és irányelveket tett közzé, illetve állandóan frissülő tartalommal a belső vállalati portálon osztott illetve oszt meg a témával kapcsolatos háttérinformációkat, általános tudnivalókat, vészhelyzet esetére vonatkozó intézkedéseket, forgatókönyveket. A munkaadónak érdemes felhívni a munkavállaló figyelmét a helyes kézmosás, fertőtlenítés vagy a maszkok használatának szabályaira, valamint tanácsos folyamatos kapcsolatban lenni a Nemzeti Népegészségügyi Központtal, valamint az üzemorvossal és velük a teendőkről kommunikálni.

A krízishelyzeti kommunikációra is készülni kell. A HR blogon Vas Dóra például azt a helyzetet modellezte kommunikációs szempontból, ha egy munkavállaló hirtelen rosszul érzi magát a szalag mellett.

3. Kezdődik az átállás távmunkára - ahol lehet

A legkönnyebb helyzetben azok a cégek vannak, ahol a munka jellege se helyhez, se a kollégák fizikai közelségéhez nem kötött. Ilyenek jellemzően az informatikai, pénzügyi, marketinges és a kreatív munkakörök. Nem véletlenül válaszolta a Microsoft, az SAP illetve a startup cégek közül a szoftverfejlesztéssel foglalkozó Bitrise, hogy otthoni munkavégzéssel reagálnak a koronavírus-helyzetre. Egy energetikai cég HR vezetője a home office térnyerésében látja a vírus kevés pozitív mellékhatását. Úgy fogalmazott, hogy sok senior vezetőjükben átszakadhat a gát, ami eddig gátolta az otthoni munkavégzés engedését. Ha látják, hogy így sem áll meg a cég, akkor ez a jövőben általánossá válhat.

Nem opció viszont a távmunka a közvetlen ügyfélkapcsolattal járó munkáknál és a termelésben. Miként tarthatja otthon a dolgozót a munkavállaló? Erről Oláh Zsófia ügyvéd írt friss posztot a HR Blogon.

4. Szigorítják az üzleti utakat, a rendezvényeken való részvételt

Szinte minden megkérdezett nagy cég kitért az üzleti utak szigorítására. A Bitrise-nál például a következő három hónapban senki sem utazhat külföldre, minden eseményen való részvételt lemondtak. Ez a hatás már jelentkezik a jövő szerdán megrendezendő HVG Állásbörzén is. Hajdú Csongor főszervező arról számolt be, hogy néhány cég nagyrészt a külföldi anyavállalat globális intézkedései miatt visszakozott és nem lesz ott a kiállítók között.

5. Megjelentek a fertőtlenítőszerek az irodákban

Egyre több iroda mosdójában, recepcióján és közösségi helyiségeiben látni kézfertőtlenítőket. Ez a legegyszerűbb, ám valóban fontos intézkedés a vírus ellen. Beszéltünk egy kiskereskedelmi multi HR vezetőjével aki elmondta, hogy üzleteikbe, ahol állandó a vevőkapcsolat, extra erős fertőtlenítőszert vásároltak. Két cég is arra panaszkodott, hogy nehéz beszerezni megfelelő számban kesztyűt, maszkot, fertőtlenítőt és az árak is jelentősen emelkedtek.

6. Óvintézkedések a beszállítókkal szemben

Azok a cégek, akik külsősökkel vannak fizikai kapcsolatban, szintén bevezettek óvintézkedéseket (fertőtlenítések, maszkok, ha szükséges, fokozott ellenőrzése annak, hogy ki milyen látható állapotban van, nyilatkozatok formanyomtatványainak elkészítése).

7. Házi karantén a külföldről visszatérőknek

Az SAP és a Bitrise is azt a válaszolta, hogy a koronavírus-járvány által érintett területekről visszatérő kollégákat arra kérik, hogy két hétig maradjanak otthon és onnan dolgozzanak. Egy energetikai cég képviselője elmondta, hogy azokban a munkakörökben, amelyekben nem lehetséges a távmunka, az állásidőre járó bért fizetik ki erre az időszakra.

hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Ez a helyzet, amikor gyanúsan aktuális hirdetésekkel találkozunk

2022. augusztus 26. 08:38
Egyre több tagállami adatvédelmi hatóság kifogásolja azt a körülményt, hogy az egyes honlapok, illetve tartalomszolgáltatók a látogatókról különféle adatokat gyűjtenek. Érdekli ugyanis őket az, hogy ki, milyen célból, és milyen körülmények között fogyaszt egy bizonyos tartalmat, látogat honlapot. Számukra ezen adatok alapján ráadásul reklámok is megjeleníthetőek, amelyekből jelentős bevétel generálható. Ezen adatkezeléseket a tagállami adatvédelmi hatóságok azonban növekvő gyanakvással szemlélik.

A béremelés 50 árnyalata

2022. július 27. 08:22
Ha szófelhővel akarnám kezdeni, akkor abba olyan szavakat tennék, mint infláció, stagfláció, ár-bér spirál, fedezet, lekötött tőke, megtartás és hasonlók. Hogy miért? Mert valójában egy béremelés sokkal több annál, mint hogy megpróbálom ellensúlyozni az inflációt bérrel, mert számtalan hatása van hosszú- és rövidtávon egyaránt. Ezeket a hatásokat (ígérem nem lesz 50) vesszük sorra a teljesség igénye nélkül.