Januártól utazhatunk az első magyar elektromos csuklós buszon

2024. december 18. 21:13
Bemutatta az első magyar gyártású elektromos meghajtású csuklós autóbuszt a Kravtex-Kühne csoport és a Volánbusz Zrt. Budapesten.
Januártól utazhatunk az első magyar elektromos csuklós buszon
Electronell 18,-: Credobus
 
Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára a bemutatón elmondta: az elmúlt hat évben jelentősen, 13-ról 10 évre csökkentették a helyközi buszközlekedésben üzemelő járművek átlagéletkorát.
 
A tárca kiemelt célja a járműállomány megújítása, hogy minél magasabb színvonalú járművek álljanak az utasok rendelkezésére, ezért folytatják a megkezdett programot - közölte.
 
A Credobus Electronell típuscsalád csuklós változata a Kravtex-Kühne csoport önálló fejlesztése, amely rendkívül magas hazai hozzáadott értéket tartalmat - ismertette Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója.
 
A cég honlapjáról az is kiderül, hogy a Fővárosi Autóbuszüzem által 1960-ban legyártott első magyar csuklós busz után 64 évvel a Credobus írja tovább a hazai csuklósbusz-történelmet: a 2024-ben Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott új Credobus Electronell 18 az első magyar csuklós e-busz.
 
Az Electronell 18 áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően a legkönnyebb, acélvázas csuklós elektromos busznak számít. Szemben a piacon megszokott 20 - 21 tonnával, a járműújdonság saját tömege nem haladja meg a 16 tonnát. Ezáltal a megcélzott 300 kilométeres hatótávhoz mintegy 25%-kal kisebb tömegű akkumulátorcsomagra van szükség.
 
A megoldás lényegesen csökkenti az energiafelhasználást, miközben minden költségtényezőt kedvezően befolyásol: a gyártástól az újrahasznosításig. Az Electronell 18 várhatóan kategóriája leghatékonyabb, és leggazdaságosabban üzemeltethető autóbusza lesz.
 
Az optimális kerékméretnek köszönhetően a kerékjáratok alacsonyabbak, ezáltal a rajtuk elhelyezett ülések háttámlái között nem alakulnak ki kihasználatlan terek. Az alacsonyan pozicionált hajtáslánc miatt az emelt padlórész is teljes értékű, sík állóhelyeket biztosít. Az ún. „motorsátoros” buszokkal szemben a hátsó üléssor teljes szélességű. Az autóbusz belső elrendezése városi- és elővárosi alkalmazásokhoz egyaránt megfelel - olvasható a járműtípusról a cég honlapján.
 
A Credobus kizárólag bizonyított, prémium minőségű, és többségében európai márkájú komponenseket használ fel elektromos autóbuszaihoz. Az energiatárolásról a BorgWarner (Akasol) 3. generációs, folyadékhűtésű NMC akkumulátorai gondoskodnak. A 392 kWh összkapacitású akkucsomag 150 kW teljesítménnyel, alig több mint 3 óra alatt feltölthető.
 
A cégcsoport saját gyártmánya az önhordó vázszerkezet, és szinte valamennyi fém alkatrész, beleértve a futómű-felfüggesztéseket. A buszokhoz közel 100 magyar kis- és közepes vállalkozás kapcsolódik gyártmányaival. 
 
A VOLÁNBUSZ Zrt. országos flottájának már 45%-a, több mint 2.600 busz Credobus márkájú , az Electronell 18-at 2025 elején az utasok is kipróbálhatják majd a Volánbusz járatain.
 
forrás: turizmus.com

Kapcsolódó cikkek

Régóta várt fejlesztés valósul meg az M7-esen

2024. március 12. 16:28
Navracsics Tibor fontos fejlesztéseket jelentett be Székesfehérváron. Az M7-es autópályánál fontos felújítás fog megvalósulni a közeljövőben.

Magyarország vár: Nyíregyházán télen sem unatkozhatunk

2022. december 14. 11:57
Adventi fények, digitális kaland a hagyományőrzés szentélyében, kvízszőnyeg, VR-utazás, toronytúra, csobbanás és Zöld Piramis – a nyírségi megyeszékhely télire is tartalékolt élményeket a látogatónak.
Toronyséta és ünnepi fények
Adventkor karácsonyi fények, ízek és illatok csábítják a Kossuth térre a sétálókat, az ünneplést helyi zenekarok és előadók karácsonyi dalai teszik meghittebbé. A fényeket 29 méter magasról is megcsodálhatjuk, a római katolikus templom toronykilátójából, de a turisztikai információs irodából induló belvárosi sétán, akár időutazást is tehetünk VR-szemüveg segítségével az 1900-as évek elejére, a tér akkori piaci forgatagába.