Kerékpár cafeteria: ezért éri meg a bringa, mint adómentes juttatás
A 2022. január 1-től hatályos adótörvény (2021. évi LXIX. törvény) 8. szakasza alapján a nem pénzben kapott juttatások közül adómentes a “kizárólag emberi erővel hajtott vagy legfeljebb 300 W teljesítményű elektromos motorral segített - kerékpár magáncélú használata.” Más trendi közlekedési eszközre - például az elektromos rollerre - viszont nem vonatkozik az adómentesség. Nem csupán a jelenlegi alkalmazottaknak adható ez a juttatás, hanem azok közeli hozzátartozóinak, a cég egykori - már nyugdíjas - munkavállalóinak és a vezető tisztségviselőknek is.
Miért éri meg a kerékpár?“Aki elektromos kerékpárra felül és elkezdi tekerni, mosolyogni fog. Átértékelődik benne minden, amit eddig a közlekedésről gondolt. Sokkal többet kap vissza élményben, mint amennyi energiát beletett. A tekerésnek egy része sem lesz nehéz és megvan a sportértéke is” - kezdi az e-bike varázslatának bemutatását Szatzger Ákos az évente több ezer e-bike-ot értékesítő ebringa Zrt. vezérigazgatója.
“A rásegítéses elektromos kerékpár a szabadság és a fiatalság élményét adja mindenkinek, hiszen gond nélkül nekivághatunk távolabbi, vagy meredek emelkedőkkel tarkított utaknak is. A rásegítés révén megszűnnek az erőnléti nehézségek, így fiatalos lendülettel szerezhetünk új élményeket!” - fogalmaz Murlasits Attila, a több száz e-bike modellt forgalmazó Annyira Más Bringabolt tulajdonosa.
A kerékpár és az e-bike magán és munkába járási célú használata több szempontból is előnyös lehet egy vállalatnak. Jól bevezetve növeli a dolgozói elégedettséget és segíti a munkaerő megtartását. Egyrészt ezek olyan több százezer forint értékű eszközök, amelyekre nem feltétlenül költenek a munkavállalók saját zsebből. “Pár éven belül alapeleme lesz a vállalati juttatási csomagnak az elektromos rásegítéses kerékpár. Aki most vezet be ilyen flottát, előnybe kerülhet a többi szervezettel szemben” - fogalmaz Murlasits Attila. Szentendrén és Budapest XII. kerületében van jelen üzletekkel, 15 éves tapasztalata van az e-kerékpárokkal. Úgy tapasztalja, hogy a nagyobb vállalatok idén kezdtek el a flották felé nyitni a jogszabály változásának köszönhetően.
Elektromos kerékpárral kitolható a bejárás távja. Terepviszonyoktól függetlenül 20 kilométerről is kényelmesen be lehet érni a munkahelyre. Ráadásul nincs dugó, pontosan kiszámítható a menetidő és a parkolással sem kell foglalkoznunk. Az akkumulátor töltése is egyszerű. Az otthoni töltő mellett érdemes egy egyszerűbbet a munkahelyen is tartani, így munkaidő alatt is tölthető az akkumulátor 220 volton. 0-ról a 100 százalékot egyébként 3-3,5 óra alatt lehet elérni.
Nem elhanyagolandó a munkaadói márkaépítés szempontja sem. Jó üzenete van kifelé és befelé is, hogy a munkaadó a fenntartható és környezetbarát közlekedésre épít. “Ezek a közlekedési eszközök élhetőbbé teszik a nagyvárosokat, csökkentik a zaj- és légszennyezést, miközben aktív életmódra ösztönzik az embereket” - fogalmaz Hényel Ágoston, az e-kerékpárok tartós vállalati bérbeadásával foglalkozó Hellovelo vezérigazgatója. A szabadidős használattal pedig családtagoknak is megnyílik az e-kerékpáros közlekedés lehetősége.
Vásárlás vagy lízing?A juttatás kiadásához a munkáltató nevére szóló számla szükséges a kerékpár beszerzéséről (kölcsönzéséről). Aztán a kerékpár (elektromos kerékpár) máris a munkavállaló használatba kerülhet. Fontos, hogy ne legyen a kerékpár a munkavállaló tulajdona.
Három beszerzési mód lehetséges: magánvásárlás, céges vásárlás vagy lízing. Magánszemélyként vásárlás a legköltségesebb (azaz legkevésbé éri meg állami támogatás nélkül), mivel itt adózott bérből teremtjük elő a pénzt és nem igényelhető vissza az áfa. Ha cég nevére vásároljuk, akkor az költségként elszámolható a karbantartási díjjal együtt. Az áfa 100 százalékban akkor igényelhető vissza, ha az a cég alapvető tevékenységére vásárolta (például futárcég vagy hotelekben szolgáltatás a vendégeknek). Máskülönben a használat (magán-céges) arányában lehet visszaigényelni. Példa: ha a futás 40 százalékban céges, akkor az áfa 40%-át. Ha lízingeljük, akkor is minden költség elszámolható, sőt az áfa is 100 százalékban visszaigényelhető, mivel itt egy szolgáltatást vásárolunk. A részletes számítás itt érhető el.
Az adóhivatal felhívja a figyelmet, ha a magánszemély bérli a kerékpárt, és a bérleti díjat a kifizető (munkaadó) megtéríti, akkor a magánszemélynek nem a kerékpár használatát biztosítja, hanem támogatást ad ahhoz, hogy a szolgáltatást igénybe vegye, ezért ez a juttatás már nem tekinthető adómentesnek.
Hogyan vezessük be?Érdemes igényfelmérést végezni és először kicsiben, egy kiválasztott vezetői csoportnak vagy a legjobban teljesítő munkavállalóknak felkínálni. Szatzger Ákos elárulta, hogy a vevők 50 százalékban vállalatok, cégek, az első darabot jellemzően az ügyvezetőnek vásárolják. Előfordul, hogy az első számú vezető egy nyugat-európai kirándulása alatt szerzi első tapasztalatát az elektromos bicikliről, amellyel könnyedén leküzdött egy hegycsúcsot vagy mosolyogva járt be egy turistaútvonalat. Aztán hazatérve már sajátot akar. Következő lépésben pedig már a menedzsment tagokra, aztán a vezető beosztású dolgozókra, végül a a többi munkavállalóra terjesztik ki ezt a szolgáltatást.
Munkáltató oldaláról fontos szempont az is, hogy milyen célra adja ezeket az eszközöket. “Mást kell választani, ha az extrém hegyi kerékpározást, mint hobbit akarjuk támogatni, és mást, ha közlekedési eszközt nyújtunk a munkatársaknak. Mi jellemzően city és trekking elektromos kerékpárokat helyezünk ki a munkáltatói partnerekhez, melyek mindenféle időjárási körülmények között alkalmasak a városi közlekedésre” - fogalmaz Hényel Ágoston. A cég igény esetén a flottaválasztékból többet is kivisz az érdeklődő cégekhez, ahol a munkatársak tesztelhetik az elektromos kerékpár adta életérzést.
Kerékpáros flottaszolgáltatók, amelyeket ajánlunk
Hellovelo
AMbringa
Ebringa Zrt
www.hrportal.hu