Kezdődik: hatalmas felfordulás jön Németországban, ezt még Magyarországon is megérezzük
2024. január 24. 15:39
A német mozdonyvezetők szakszervezetének (GDL) tagjai megkezdték eddigi leghosszabb sztrájkjukat a Deutsche Bahn (DB) német vasúttársasággal folytatott hosszú ideje tartó munkaügyi vitájukban.
A munkabeszüntetésre a vasúttársasággal tavaly november végén megszakadt bértárgyalások miatt szánta el magát a GDL. A szakszervezet a műszakos dolgozók heti munkaidejét 38 óráról 35 órára akarja csökkenteni, de változatlan fizetéssel. A DB egyórás munkaidő-csökkentést ajánlott fel változatlan fizetéssel 2026-tól, amit a szakszervezet elutasított.
A vasúti teherforgalomban kedd este hat órakor kezdték meg a sztrájkot, majd a GDL szerda hajnali két órakor kiterjesztette azt a személyszállításra is. A munkabeszüntetés előreláthatólag hétfőn 18 óráig tart.
A mostani lesz tavaly november óta a negyedik és egyben a leghosszabb sztrájk a GDL történetében, és egy hétvégét is magában foglal.
GAZDASÁGI SZAKÉRTŐK BECSLÉSE SZERINT A SZTRÁJK EGYMILLIÁRD EURÓS TELJESÍTMÉNYKIESÉST OKOZHAT A NÉMET GAZDASÁGNAK.
A Deutsche Bahn saját becslése szerint a sztrájk minden egyes napja "alacsony kétszámjegyű milliós" kárt okoz. Michael Groemling, a kölni Gazdaságkutató Intézet munkatársa szerint az országos vonatleállások akár napi 100 millió euróba is kerülhetnek a gazdaságnak, de figyelmeztetett, hogy a hatás "egy többnapos sztrájk esetén nem lineárisan növekszik, hanem részben többszörösére nő".
Volker Wissing közlekedési miniszter "destruktívnak" minősítette a hatnapos sztrájkot, amely további nyomást gyakorol a vörös-tengeri hajótámadások miatt így is fennakadásokkal küzdő ellátási láncokra.
Az elhúzódó akció a német gazdaság elleni sztrájk"
- mondta Anja Broeker, a Deutsche Bahn szóvivője, megjegyezve, hogy a leálló teherforgalom miatt erőművek és finomítók ellátásában is fennakadások lesznek.
A sztrájk miatt a következő napokban a távolsági és regionális vasúti forgalomban jelentős fennakadásokra kell számítani. A korábbi munkabeszüntetésekhez hasonló módon a DB most is "csökkentett menetrendet" alkalmaz, az utazni készülőknek ezért ajánlatos a vasúttársaság honlapján vagy alkalmazásán keresztül tájékozódni a közlekedő járatokról. Létesítettek egyúttal egy ingyenesen hívható tudakozó telefonszámot is a célra.
A sztrájk idejére megvásárolt vonatjegyek nem veszítik el érvényességüket, a későbbiekben is felhasználhatók, a megváltott helyjegyeket pedig ingyen át lehet foglalni.
A MÁVINFORM KORÁBBI TÁJÉKOZTATÁSA SZERINT A MAGYARORSZÁGOT ÉRINTŐ NEMZETKÖZI JÁRATOK MENETRENDJÉT IS BEFOLYÁSOLJA A NÉMET VASUTASOK SZERDA HAJNALTÓL HÉTFŐ KORA ESTIG TERVEZETT MUNKABESZÜNTETÉSE.
Azt írták, a railjet xpress vonatok a németországi szakaszon kimaradnak, a müncheni járatok csak Budapest és Salzburg között közlekednek. A Hungária EuroCity vonatok csak Budapest és Prága között járnak, a Metropol EuroNight vonatok pedig nem továbbítják a berlini kocsicsoportot. A Kálmán Imre EuroNight vonat stuttgarti kocsicsoportja csak Budapest és Salzburg között közlekedik.
forrás: portfolio.hu
Kapcsolódó cikkek
Mindenki a mezőgazdaságot hibáztatja a környezetszennyezésért, mindeközben az adattároló központok nagy mennyiségben fogyasztják az energiát
2024. május 21. 14:25
Lezárult az a kényelmes másfél évtized, amikor stagnált az amerikai villamosenergia-kereslet, s elég volt szénerőműveket leállítani, hogy csökkenjen az energiaszektor szén-dioxid-kibocsátása. A gombamód szaporodó adatközpontok igényét nem fedezik a megújulók és az atomerőművek.
Minimálbér 2025: körvonalazódik a megállapodás, megpecsételődhet a garantált bérminimum sorsa
2024. szeptember 03. 16:29
Hajlanak a munkaadók arra, hogy 2027-re a garantált bérminimum helyét átvegyék ágazati tarifarendszerek – tudta meg a Világgazdaság. Pénteken egyeztetést folytattak a munkavállalói és munkaadói szervezetek, ahol több kérdésben is előre tudtak lépni. Mindkét oldalnak ugyanakkor megvannak a saját feltételei, míg a szakszervezetek a jogszabályi háttér megteremtését várják, a vállalkozók megtartanák a szakmunkás-minimálbért bizonyos ágazatokban. A minimálbér 2025-ben jó eséllyel elérheti a 300 ezer forintot.