Létezik-e boldog munkahely Magyarországon?

2019. május 21. 10:54
Valós lenne a hír, hogy a szállodai, az IT szektor, valamint az építőipar több ezres munkaerőhiánnyal küzd? Lehetséges, hogy 3000-5000 ember ingázik napi szinten Szlovákiából Magyarországra, hogy a budapesti szállodák, gyárak és üzemek munkaerő-kapacitását kielégítse? Peter Jones, a Nova Szállodalánc tulajdonosa beszélt erről.

A probléma valós, és adja a következő kérdést: hogyan lehetne a jelenlegi alkalmazottakat jobban megbecsülni, hatékonyabban megtartani?

Ezt a kérdést tette fel magának Peter Jones, a Nova Szállodalánc tulajdonosa, aki immár 18 éve él Magyarországon: „Hála istennek, már 3-4 éve elkezdtem több figyelmet fordítani a szobalányaimra, és emiatt egy lojálisabb csapatot építettem ki, mint más konkurensek a szállodaipari piacon” - meséli Peter Jones. 

„Most sem könnyű a jelenlegi piacon, és előttünk is hosszú út áll még a fejlődésben” - mondja az ausztrál-magyar származású üzletember.

Egy cég számára a legnagyobb kiadások között szerepel a dolgozói bére, aminél az új munkavállaló felvétele, betanulása, hosszú távú beilleszkedése jelent csak nagyobb megterhelést. Nem beszélve a megtartás kockázatáról, ami jelentősen megnőtt az utóbbi években. Hiszen nincs garancia arra, hogy a munkavállaló maradni is fog, miután megszerezte a szükséges ismereteket, nem csak ugródeszkának tekinti az adott munkahelyet. Egyre rövidül ugyanis az az idő, amit a dolgozó egy adott helyen tölt el.
Vannak olyan vállalkozások azonban, akik nem nyugszanak bele ebbe a helyzetbe. Helyette tenni szeretnének azért, hogy boldog munkahelyet, lojális csapatot teremtsenek. Mert tudják, hogy a sikerük záloga is ez.

Peter Jones így gondolkodik erről: „Sok cégnél még mindig jellemző az a hozzáállás, hogy az alkalmazott van a főnökért. Én fordítva gondolkodom, szerintem nem tudunk egymás nélkül létezni, és ezt igyekszem is kimutatni az alkalmazottak felé.”

A saját példáján keresztül tanulta meg, mennyire fontos jó vezetővé válnia, az önfejlesztés útjára lépnie: „Szigorú és bunkó főnök voltam, ordítoztam az alkalmazottaimmal, kamerával figyeltem őket, és ha akár 30 másodpercet késtek, levontam az első órát a fizetésükből” - mondja saját magáról. Azonban a stressz tüneteit a dolgozóin látva szembesült azzal, hogy nem azt az eredményt éri el ezzel, amit elvárt.

A paradigmaváltásban már tudatos lépés volt egy 2016-ban Las Vegasba tett útja is, ahol a Zappos.com-nál egy alkalmazott elégedettségi képzésen vett részt, és ötleteket meríthetett a minél élhetőbb munkahely megteremtéséhez.

Nem csak a személyisége fejlődött az azóta eltelt időben, saját tapasztalata, hogy amennyiben az alkalmazott elégedettebb, a fluktuáció is enyhébb a szervezetben.

A munkaerő megtartása a szállodaipar területén pedig különösen nagy kihívás, a szobalányokat és recepciósokat reggelente buszok hozzák Szlovákiából, és este viszik haza, olyan hiány van belőlük itthon.
Peter Jones ezért rendszeres csapatépítő programokkal, valódi igényre reagáló juttatásokkal, kényeztetéssel - mint például az irodai masszázs - tesz azért, hogy elhivatott és lojális legyen hozzá a munkaerő. A nyelv- és zenetanulási lehetőséget szintén az alkalmazottak jóllétért vezette be, ahogyan a középvezetőknél is fontosnak tartja, hogy folyamatosan képezze őket.

Mindez a tudatosság szerencsére itthon is tanulható, és egyre több vállalat ismeri fel a jelentőségét annak, hogy minimális anyagi ráfordítással, odafigyeléssel fejleszthető a vállalati kultúra, ami gazdasági és emberi szempontból is eredményesebb vállalkozásokat, munkahelyeket teremt.

 
 

 


Nem csak a vezetők felelőssége ugyanakkor tenni ezért a célért, ugyanúgy a HR szakemberek, és maguk a dolgozók is járhatnak elől példával, és az ő számukra is élhetőbb, teljesebb életet eredményez, ha a munkájukra együttműködésként tekintenek a feletteseikkel, beosztottaikkal.

De mégis, mi kell ahhoz, hogy a gyakorlatban boldog munkahelyet teremtsünk, ahol lojálisak a munkavállalóink? 

„Nagyon örülök neki, hogy a tavalyi évben találkoztam más hasonló mentalitású cégekkel, akiket foglalkoztat a szerethetőség témája, tenni akarnak érte, hogy ők maguk is azzá váljanak. A Prezi társalapítójával, a Decathlon Communications managerével és a Person Group tulajdonosaival szeretnénk a pozitív munkahelyi energiát megerősíteni itt Magyarországon.Úgy érzem, ők jó példát mutatnak mind a kis- és középvállalkozások, mind a nagy cégek számára, hogy valóban meg lehet teremteni egy boldog munkahelyet és pozitív csapatot. Ez az eredmény pedig legtöbbször a hitnek és a sok munkának az eredménye” - mondja Peter Jones.

A Dreamjo.bs, Szerethető Munkahelyek alapítója, valamint a WorkLife Company, akik mindennapos feladatuknak tekintik az egyre élhetőbb munkahelyek megteremtését, és képviselik a hasonló elveket valló vállalkozásokat.

hrportal.hu

A Boldog munkahely, lojális csapat konferencián ezeket a jó gyakorlatokat osztják meg a Peter Joneshoz hasonlóan gondolkodó munkaadók. A Nova Aparthotel mellett a Decathlon, a Prezi, a Person Group képviselői beszélnek 2019. május 27.-én hétfőn 18.00-20.30-ig a Prezi irodában a téma iránt érdeklődőknek.

Kapcsolódó cikkek

Így kezeljük a pihenőidőt - munkaidőkeret, 2. rész

2020. július 10. 07:32
Hogyan számoljuk ki a pihenőidőt? Mikor kezdődhet és mikor végződhet? Egy közelmúltbeli alkotmánybírósági határozat felkavarta az állóvizet. A munkaidőkeretről szóló cikksorozat második részében Gál István ezzel foglalkozik.

Krízisben kell kipróbálni a csapatot

2022. május 11. 08:16
Mi a közös a koronavírus-járvány miatt home office-ba kényszerült csapatokban és a 740 kilométeres futóverseny résztvevőiben? Mit tudhat a toborzásról egy extrém sportoló, és mit tehet egy munkáltató az embereiért, ha a járvány alatt kiderül: a kollégák fele gondoskodik otthon valakiről? Az ICF HR Brand(em) konferenciáján jártunk.