LSZKSZ: félmillió négyzetméternyi vasúti átrakóterület épül Magyarországon

2023. október 30. 16:59
Félmillió négyzetméternyi vasúti átrakóterület épül Magyarországon az ipari üzemek és az áruszállítás kiszolgálása érdekében – ismerteti a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
 
A szövetség szakmai becslése szerint ez 80-100 milliárd forint beruházást igényel a fejlesztők részéről.
LSZKSZ: félmillió négyzetméternyi vasúti átrakóterület épül Magyarországon
Az MLSZKSZ emlékeztet: a vasúti terminálok bővülése a fényeslitkei East-West Gate átadásával már tavaly elkezdődött. 2024-ben és 2025-ben újabb négyet adnak át, és továbbiak építéséről is folynak tárgyalások.
 
Jövőre kezdheti meg működését Szegeden, az egykori kiskundorozsmai átrakó területén a PSP Terminál, amely elsősorban a Dél-Alföldről, Szerbiából, Romániából és Bulgáriából érkező forgalmat fogadhatja. A Petrolsped Szállítmányozási Kft. félmilliárd forintos magánberuházásával kialakított terminál 48 ezer négyzetméterén daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, valamint konténereket tudnak majd vasútra rakni.
 
Ezt követően adják át a BMW-gyár szomszédságában a Debrecen Terminált, ezt főképp autógyártók és beszállítóik fogják használni. A 110 ezer négyzetméteres területen portáldaruval és mobil rakodógépekkel tudnak majd rakodni konténert és pótkocsikat.  A terminál működtetéséhez szükséges kiegészítő berendezések bekerülési költsége 17,2 milliárd forint.
 
2025-ben adhatják át az M76-os autópálya tervezett nyomvonala és a vasúti fővonal találkozásánál épülő a Zalaegerszeg Terminált, valamint a Szeged Terminált, amely a csongrádi megyeszékhely ipari és logisztikai központjában épül, mindkettő a METRANS beruházásában.
 
A már működő létesítmények közül is többet bővítenek. Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálját, a Fényeslitkén tavaly átadott East-West Gate-et azért fejlesztik, mert az ukrajnai háború miatt nagy az igény az ömlesztett áru átrakására. Budapesten a Rail Cargo Terminal – BILK Zrt. 220 ezer négyzetméteres telephelye új konténerrakodó gépekkel gyarapodik, és energiahatékonysági beruházásokat is végrehajtanak mintegy 250 millió forint értékben.
 
A METRANS BUCS Terminál napelemparkot kapott, és felépítették az idén a negyedik bakdarut.  A 143 500 négyzetméter területű terminálnak az összes fontos európai kikötővel van kapcsolata.
 
A MAHART Container Center Terminált 2025 első feléig 5,8 milliárd forintból fejlesztik: a jelenlegi 110 ezer négyzetméter mellé majdnem húszezer négyzetméternyi új területet építenek ki, mintegy  tizenötezer négyzetmétert felújítanak, beszereznek egy második bakdarut, valamint vasúti vágányokat is építenek, illetve felújítanak.
 
A MÁV tulajdonában lévő ZÁHONY-PORT Zrt. a rakodási és tárolási kapacitást, a vegyi anyagok átfejtési technológiáját fejleszti, és mérlegelési-mérési lehetőségeket alakít ki.
 
A Sopron Terminálnál pedig modernizációt és bővítést is tervez a tulajdonos GYSEV Cargo, amely a technológiát a 2010-es években már két ütemben felújította a 40 500 négyzetméteres területen.
 
A közlemény szerint az átrakodók építését az indokolja, hogy a vasúti szállítást felértékelték a fenntarthatósági szempontok, az EU ennek köszönhetően támogatja a vasúti fejlesztéseket. Egyidejűleg a közúti szállítás helyzetét a sofőrhiány és az emelkedő környezetvédelmi díjterhek egyaránt nehezítik – jelezték.
 
Az MLSZKSZH közleményében rámutat: ha Magyarország teljesíteni akarja a klímacélokat, évente 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kell majd közútról az intermodális fuvarozás felé terelni.
 
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a hazai logisztikai és közlekedési szakma meghatározó szervezete, amely a magyar logisztikai szolgáltató központok közel 90 százalékát fogja össze. Jelenleg 89 tagja van, az általuk képviselt nemzetgazdasági volumen az árbevételek alapján közelíti az 1000 milliárd forintot.
 
forrás: agrotrend.hu / MTI

Kapcsolódó cikkek

Együttműködés a hidrogénközlekedés ösztönzése érdekében

2023. június 23. 13:27
Együttműködési megállapodást kötött a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség (MHtSZ) és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) a hidrogénközlekedés ösztönzése érdekében – közölték az együttműködő szervezetek az MTI-vel.

Jó, ha időben tájékozódik, mert több vonalon nem járnak a vonatok

2023. augusztus 02. 15:15
Kedden sok vonalon a vonatok helyett pótlóbuszok közlekednek és néhány szerelvény nem jutott el a végállomásra, mert menet közben meghibásodott.
 
A MÁV–Volán-csoport augusztus 1-től tíz regionális vasútvonalon szüntette meg a közlekedést, mert indoklásuk szerint a jármű- és az emberállomány sem elégséges. Az érintett útvonalakon pótlóbuszok veszik át a vonatok szerepét. A MÁV honlapján már elérhető a „közlekedési módváltásban” érintett vasútvonalak 08.01.-től érvényes menetrendje.