LSZKSZ: félmillió négyzetméternyi vasúti átrakóterület épül Magyarországon
2023. október 30. 16:59
Félmillió négyzetméternyi vasúti átrakóterület épül Magyarországon az ipari üzemek és az áruszállítás kiszolgálása érdekében – ismerteti a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) az MTI-hez pénteken eljuttatott közleményében.
A szövetség szakmai becslése szerint ez 80-100 milliárd forint beruházást igényel a fejlesztők részéről.
Az MLSZKSZ emlékeztet: a vasúti terminálok bővülése a fényeslitkei East-West Gate átadásával már tavaly elkezdődött. 2024-ben és 2025-ben újabb négyet adnak át, és továbbiak építéséről is folynak tárgyalások.
Jövőre kezdheti meg működését Szegeden, az egykori kiskundorozsmai átrakó területén a PSP Terminál, amely elsősorban a Dél-Alföldről, Szerbiából, Romániából és Bulgáriából érkező forgalmat fogadhatja. A Petrolsped Szállítmányozási Kft. félmilliárd forintos magánberuházásával kialakított terminál 48 ezer négyzetméterén daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, valamint konténereket tudnak majd vasútra rakni.
Ezt követően adják át a BMW-gyár szomszédságában a Debrecen Terminált, ezt főképp autógyártók és beszállítóik fogják használni. A 110 ezer négyzetméteres területen portáldaruval és mobil rakodógépekkel tudnak majd rakodni konténert és pótkocsikat. A terminál működtetéséhez szükséges kiegészítő berendezések bekerülési költsége 17,2 milliárd forint.
2025-ben adhatják át az M76-os autópálya tervezett nyomvonala és a vasúti fővonal találkozásánál épülő a Zalaegerszeg Terminált, valamint a Szeged Terminált, amely a csongrádi megyeszékhely ipari és logisztikai központjában épül, mindkettő a METRANS beruházásában.
A már működő létesítmények közül is többet bővítenek. Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálját, a Fényeslitkén tavaly átadott East-West Gate-et azért fejlesztik, mert az ukrajnai háború miatt nagy az igény az ömlesztett áru átrakására. Budapesten a Rail Cargo Terminal – BILK Zrt. 220 ezer négyzetméteres telephelye új konténerrakodó gépekkel gyarapodik, és energiahatékonysági beruházásokat is végrehajtanak mintegy 250 millió forint értékben.
A METRANS BUCS Terminál napelemparkot kapott, és felépítették az idén a negyedik bakdarut. A 143 500 négyzetméter területű terminálnak az összes fontos európai kikötővel van kapcsolata.
A MAHART Container Center Terminált 2025 első feléig 5,8 milliárd forintból fejlesztik: a jelenlegi 110 ezer négyzetméter mellé majdnem húszezer négyzetméternyi új területet építenek ki, mintegy tizenötezer négyzetmétert felújítanak, beszereznek egy második bakdarut, valamint vasúti vágányokat is építenek, illetve felújítanak.
A MÁV tulajdonában lévő ZÁHONY-PORT Zrt. a rakodási és tárolási kapacitást, a vegyi anyagok átfejtési technológiáját fejleszti, és mérlegelési-mérési lehetőségeket alakít ki.
A Sopron Terminálnál pedig modernizációt és bővítést is tervez a tulajdonos GYSEV Cargo, amely a technológiát a 2010-es években már két ütemben felújította a 40 500 négyzetméteres területen.
A közlemény szerint az átrakodók építését az indokolja, hogy a vasúti szállítást felértékelték a fenntarthatósági szempontok, az EU ennek köszönhetően támogatja a vasúti fejlesztéseket. Egyidejűleg a közúti szállítás helyzetét a sofőrhiány és az emelkedő környezetvédelmi díjterhek egyaránt nehezítik – jelezték.
Az MLSZKSZH közleményében rámutat: ha Magyarország teljesíteni akarja a klímacélokat, évente 50-100 ezer kamionnyi forgalmat kell majd közútról az intermodális fuvarozás felé terelni.
A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a hazai logisztikai és közlekedési szakma meghatározó szervezete, amely a magyar logisztikai szolgáltató központok közel 90 százalékát fogja össze. Jelenleg 89 tagja van, az általuk képviselt nemzetgazdasági volumen az árbevételek alapján közelíti az 1000 milliárd forintot.
forrás: agrotrend.hu / MTI
Kapcsolódó cikkek
Megszólaltak a szakszervezetek a vendégmunkásokról – okoz-e bérfeszültséget a jelenlétük?
2024. január 22. 13:43
A hazai szakszervezetek szerint nem kapnak alacsonyabb bért az itt dolgozó vendégmunkások magyar kollégáiknál, és az itteni munkaerőt sem cserélik le harmadik országbeliekre. A salgótarjáni eset kapcsán kiderült, hogy nemcsak nehezebb, de költségesebb is kirúgni a külföldi munkavállalókat, főleg ha ez az adott vállalat megrendelésállományának esése miatt következik be.
A brit Munkáspárt máris hátba szúrta a szakszervezeteket
2024. augusztus 02. 15:08
A baloldali brit kormány több mint kétszázezer munkahelyet áldozna fel a klímavédelem oltárán. A szakszervezetek most hadba vonulnak Keir Starmer ellen, akit a dolgozók ellenségének és az újjászületett Margaret Thatchernek kiáltottak ki.