Megtanuljuk, miért jobb a magyar termék – ehhez is kell az agrármarketing

2016. november 30. 07:42
Az AMC nagyon fontosnak tartja, hogy a mai trendekhez igazodva erősítsék kommunikációjukban az online marketinget, hiszen fiatalokat is egyre inkább ez által lehet elérni, és ők kulcsszerepet töltenek be a tudatos fogyasztóvá válás folyamatában.

Végváriné Henter Lillával, az Agrármarketing Centrum (AMC) szakmai titkárával a Mi terem a neten? című agrármarketing-konferencián beszélgettünkAz esemény szervezője az Agroinform.hu, együttműködő partnere pedig az AMC volt.

 

 
 
 

 

Mit mit hozott az AMC a konferenciára, és mit vár tőle? – kérdeztük. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy folyamatos együttműködés legyen a különböző szakmai szervezetek, illetve olyan sajtóorgánumok és az AMC között, amelyekkel együtt hatékonyabban tudjuk végezni a munkánkat, a közösségi agrármarketing-tevékenységet. Kívánatosnak tartjuk, hogy a mai trendekhez igazodva mi is erősítsük a kommunikációnkban az online marketinget.

Amit eszünk, azzá leszünk

A fiatalokat is egyre inkább ez által lehet elérni, és nekünk nagyon fontos megszólítanunk őket, mert minél előbb megkezdődik a tudatos fogyasztóvá válás folyamata, az annál eredményesebb lesz – tette hozzá az AMC szakmai titkára.

Az „amit eszünk, azzá leszünk” szólás pontosan kifejezi a tudatos táplálkozás fontosságát. Az természetes, hogy ezt az üzenetet a legfogékonyabb életciklusban lévők, vagyis az óvodások és kisiskolások rendkívül jól veszik, de ez az állítás a leginkább az online térben elérhető fiatal generáció egészéről is elmondható. Ezért is használjuk egyre erősebben az online és a digitális marketingeszközöket.

Természetesen az is mind fontosabb, hogy a gazdák, az agráriumban működő vállalkozások is élni tudjanak ezekkel a lehetőségekkel, hogy hatékonyabban elérhessék saját célközönségüket, a saját fogyasztóikat.

Végváriné Henter Lilla: az őstermelőknek, a kisebb gazdálkodóknak most az OMÉK által kínálunk lehetőséget: ott lesz olyan, kifejezetten nekik szánt kis pultos megjelenési forma is, amely módot ad a bemutatkozásra és az árusításra – fotó: Agroinform.hu

Mi az AMC üzenete a konferencia résztvevőinek? – tudakoltuk. Egyrészt az, hogy használják azokat a marketinglehetőségeket, amelyeket az új évezred kínál – és el is vár. Ehhez próbálunk segítséget nyújtani.

Másrészt elhoztuk a jövő évi Országos Mezőgazdasági és Élelmiszer-ipari Kiállításnak (OMÉK) azt a hírét, hogy már lehet jelentkezni kiállítónak. Azt gondoltuk, hogy erre a konferenciára sokan eljönnek, akik számára  hasznos lehet a több mint százéves múltra visszatekintő rendezvény által kínált lehetőség. A soron következő OMÉK is egyébként sokkal nagyobb figyelmet fordít egyrészt a fiatalabb korosztályokra, a felsőoktatásban tanulókra, másrészt pedig az új technológiák, az innovációk bemutatására.

Az AMC vezetésében bekövetkezett váltás generál-e valamilyen változást? – kérdeztük. A feladataink nem változtak, így a tevékenységünk sem: továbbra is a szemléletformálás, illetve a hazai őstermelők, gazdálkodók, kis- és nagyvállalkozók segítése a közösségi agrármarketing eszközeivel – hangsúlyozta Végváriné Henter Lilla.

Mi az AMC következő akciója? Komoly megmutatkozási lehetőség lesz Magyarország számára január közepén a nemzetközi Zöld Hét (Grüne Woche) Berlinben, amely az OMÉK-hoz hasonló – csak nagyobb léptékű – kiállítás és vásár. Ezen Magyarország kizárólagos partnerországi státust kapott. Ez nagy elismerés és remek megjelenési lehetőség: 1000 négyzetméteres pavilonban mutatkozunk be, valóban minőségi, prémiumkategóriás magyar termékekkel, élelmiszerekkel. A Magyar Turisztikai Ügynökséggel és a Földművelésügyi Minisztériummal együttműködve országimázs-formáló szerepet is szánunk ennek az alkalomnak.

Összeállt-e már a berlini kiállítók listája? Rengeteg kiállító érdeklődik, már bőven túljelentkezés van – válaszolta. Most alakul, kik azok, akik leginkább beleilleszkednek a koncepcióba, és olyan nagy és komoly árualappal rendelkeznek, ami a kiállítás méreteinek is megfelel, és amellyel a legjobb eredményt tudják elérni saját maguk számára is.

Az AMC már lezárult akcióinak milyen haszna volt, mit könyvelhetnek el sikerként? Ami mérhető valamelyest, hogy a kiállítóinknak egy-egy külföldi rendezvény után hogyan alakultak az eladásaik azon a piacon – fejtegette. Tudni kell, hogy vannak célországok, ahol viszonylag gyorsan lehet üzletet kötni, de bizony akadnak olyanok is, ahol a társadalmi berendezkedés sajátosságai miatt hosszú távú együttműködés és megfelelő személyes kapcsolat szükséges az üzlet létrejöttéhez. Például Kazahsztán – néhány hete állítottunk itt ki – tipikusan ilyen ország. De mivel több olyan kiállítónk is van, aki már második-harmadik éve jár oda, látszik, hogy egyre jobbak az ottani lehetőségeik.

A belföldi fogyasztásösztönző kampányunk hatása nehezebben mérhető. Például a most zajló almapromóciós sorozatunk – együttműködésben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával, a Nébihhel, a FruitVeb Szakmaközi Szervezettel és természetesen a Földművelésügyi Minisztériummal – eredményeit majd december közepén lehet jobban látni. Elsősorban az áruházi kóstoltatások nyomán lehetnek konkrét számok, hogy az adott időszakban mennyivel nőtt a hazai alma értékesítése.

Az AMC szeretné felkarolni az alulról jövő kezdeményezéseket – fotó: Agroinform.hu

A fogyasztásösztönző, szemléletformáló kampányok esetében már önmagában is fontos eredmény, hogy a köztudatba bekerül: a hazai termék frissebb, egészségesebb, és mivel nem utazik olyan sokat, a legideálisabb érési állapotban tudják leszedni stb. És nem mellesleg – bár a fogyasztó erre nemigen gondol – ezzel hazai munkahelyet tudunk megőrizni.

Az őstermelőkkel, a kisebb gazdálkodókkal sikerült-e az  AMC-nek közvetlen kapcsolatot kialakítani?– kérdeztük. Számukra most elsősorban az OMÉK által tudunk lehetőséget kínálni, ott lesz olyan, kifejezetten nekik dedikált kis pultos megjelenési forma is, amely módot ad a bemutatkozásra és az árusításra. Ez közvetlen kapcsolat, nem áttételes? – vetettük közbe. Közvetlen kapcsolat, nálunk jelentkezhetnek – felelte. Persze alapvetően a terméktanácsokkal zajlik a szakmai együttműködés, de a kiállítások, rendezvények alkalmából közvetlenül is megkeressük a termelőket.

Utolsó simítások a Nemzeti Agrármarketing Programon

Mivel mi nem cégeket képviselünk, hanem a közösségi agrármarketinget, így a legszorosabb együttműködésben a szakmai szervezetekkel, a terméktanácsokkal vagyunk, akik képviselik a kistermelőket. Tehát van egy-két olyan konkrét esemény, ami kapcsán közvetlen kapcsolatban vagyunk a termelőkkel, de mi leginkább a közösségi agrármarketing révén közösségi kampányokat folytatunk. Nem egy-két céget segítünk, hanem általában a hazai agráriumot. A 2015-ben az OMÉK-on 26 szervezettel közösen aláírt Közösségi Agrármarketing Kódex ennek az együttműködésnek a dokumentuma. Azóta már 28-ra bővült az együttműködők köre.

Hogyan áll Nemzeti Agrármarketing Program „tető alá hozása”? – érdeklődtünk. A Nemzeti Agrármarketing Programról tudni kell, hogy a Földművelésügyi Minisztérium és az Agrármarketing Centrum közös programja, amely a 2017-2020-as időszak közösségi agrármarketing-tevékenységét, feladatait, céljait határozza meg – kezdte a választ. Ennek első verziója már elkészült, jelenleg is zajlik az egyeztetés az érintett szakmai szervezetekkel, terméktanácsokkal, elsősorban a kódexaláírókkal, és minden más érintettel. Tőlük is várunk visszajelzéseket, mert valóban szeretnénk felkarolni az alulról jövő kezdeményezéseket. Hogy ki-ki a saját termékpályáján hogyan látja, mivel lehetne a legjobban segíteni a saját ágazatát. Tehát melyek azok a területek, amelyekre a legjobban szeretne koncentrálni; külföldön vagy inkább belföldön jelenne meg; marketingkampányokkal vagy rendezvényekkel népszerűsítené a termékeit, szolgáltatásait – sorolta a kérdéseket. Ezek megválaszolása zajlik ezekben a napokban – hangsúlyozta Végváriné Henter Lilla, az Agrármarketing Centrum szakmai titkára.

agroinform.com

Kapcsolódó cikkek

Nem egyezik a szaktárca és a szakmai szervezet álláspontja az európai élelmiszerpiacon lévő kettős mércéről.

2017. április 05. 07:50
2017. március 29-én a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal sajtótájékoztatón ismertette átfogó hatósági élelmiszer-minőségi vizsgálatának eredményét. A vizsgálat prekoncepciója szerint kettős mérce működik az európai élelmiszerpiacon. A kormányzati álláspont szerint előfordul, hogy rosszabb minőségűek a magyar piacon forgalomba hozott termékek, jellemző, hogy gyengébb minőségi nyersanyagot, több ízfokozót, kevesebb tápértéket, olcsóbb összetevőket használnak a magyar piacra kerülő élelmiszereknél. Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége szerint viszont az eredmények elemzése után egyértelműen megállapítható, hogy az itthon és külföldön megvásárolt termékek túlnyomó többsége között semmiféle összetételbeli vagy érzékszervi különbség nem volt. Az ÉFOSZ örömmel vette tudomásul, hogy az újabb vizsgálat részletes eredményeit a NÉBIH a sajtótájékoztatóval egy időben nyilvánosságra hozta a honlapján.

A polgári kormány erősíti a magyar vidéket

2017. május 23. 13:35
A polgári kormány erősíti a magyar vidéket, több munkát, jobb megélhetést és kiszámíthatóbb jövőt nyújt az ott élőknek, ellentétben a balliberális kormányokkal, amelyek a vidéktől elvették a pénzt, a lehetőséget, és kormányzásuk alatt megduplázták a munkanélküliséget - mondta Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium parlamenti államtitkára.