Mitől környezettudatos egy munkahely?

2020. február 07. 09:25
A háztartásokba egyre jobban begyűrűznek a fenntartható fejlődést és a fogyasztás visszaszorítását célzó intézkedések, vállalati oldalon azonban van még hova fejlődnünk. Pedig a környezettudatos munkahely, a zöld szervezeti kultúra nemcsak a környezetünk védelme miatt fontos, de versenyelőnyt is jelent. A környezettudatosságnak a környezetvédelmen túl, kiemelt szerepe van a tehetségek bevonzásában. Egy friss kutatás szerint a munkakeresők 75 százaléka szívesebben megy dolgozni egy zöld céghez, így a környezettudatos működés egyértelmű előnyhöz juttatja a vállalatokat a munkaerőért folytatott harcban. Habár hajlamosak lehetünk elfelejteni, akárcsak a humán-, úgy a természeti erőforrásaink is végesek. Mégis sokszor a végletekig kizsigereljük és feláldozzuk környezetünk és testünk erőforrásait a rövid távú profitszerzés érdekében. A környezet változásai alkalmazkodást kívánnak a vállalkozóktól és a cégektől.
Példamutató és szemléletformáló munkáltatókra van szükség

A magyar munkavállalók 82 százalékának fontos, hogy a munkahelye környezettudatosan működjön és példát mutasson. És miért fontos a munkahelyi jó példa? Ma már az alvás után a legtöbb időt a munkánkkal töltjük, és akadnak olyanok is, akik többet vannak a munkahelyükön, mint otthon.

Amellett, hogy második otthont nyújtanak, a vállalatok jelentős hatással vannak a lakosság gondolkodására, attitűdjeire, hétköznapjaira is, és persze a vállalatok felelősek a globális környezeti problémák egy részéért is. Napjainkban még nincs dedikált platformja a környezettudatosságra való nevelésnek, azonban, ha a munkahelyünkön rögzülnek a környezetvédelem alappillérei, annál nagyobb valószínűséggel ültetjük át ezeket a gyakorlatokat az otthonunkba is.

A legkézenfekvőbb, ingyenes praktikáktól kezdve a viszonylag költségesebb beruházásokig számtalan lehetőség áll a munkahelyek rendelkezésére a környezettudatos szemlélet és működés kialakításához.

Első lépésként szerezzünk be a szelektív hulladékgyűjtésre alkalmas tárolókat, mérsékeljük a papírhasználatot, valamint cseréljük le a nyomtatópapírokat és egyéb irodai kellékeket újrahasznosított és újratölthető alternatívákra. Ha található a városunkban, vásároljunk csomagolásmentes üzletekben.

A természettől távol, mégis közel

Bár a legtöbben városokban dolgozunk, itt is megteremthetjük a természetközeliség érzését. Napjainkban már irodabútort is választhatunk újrafelhasznált vagy természetes anyagokból, és feldobhatjuk az munkahelyi környezetet zöld növényzettel. A növények és a természetre emlékeztető burkolatok lecsillapítják az elmét, segítik a koncentrációt, csökkentik a stressz-szintet, valamint általánosságban növelik a dolgozók jóllétét.

Az elégedett, koncentráltabb és a mentálisan kiegyensúlyozott munkavállalók pedig hatékonyabban dolgoznak, így járulva hozzá a szervezeti teljesítmény növekedéséhez. A dolgozói teljesítmény javulásán túl, az ügyfelek és vevők is szívesebben teszik be a lábukat egy természetközelibb épületbe, mint egy rideg, szürke és élettelen helyiségbe.

Környezettudatosság és márkaépítés kéz a kézben

Az egyik sarkalatos pont a környezettudatosság tekintetében a munkahelyi étkezés. Ha a munkavállalók nem otthonról hozzák magukkal az ebédet, akkor az elviteles dobozok és csomagolás nyomán temérdek, főként műanyaghulladék halmozódik fel. Annak érdekében, hogy ne lepje el a munkahelyünket az eldobható műanyagok tengere, biztosítsunk a munkavállalóknak többször használható ételtárolókat, ivókulacsokat, valamint utazóbögréket!

Ezek által rengeteg szeméttől kímélhetjük meg a bolygót, valamint, ha saját márkával ellátott kellékekkel vértezzük fel a dolgozókat, akkor a cégünk márkáját is erősíthetjük. A jelenlegi munkavállalók elköteleződését, valamint a céges értékekkel való azonosulását is növelhetjük, például, ha ezt a „zöld étkezés” csomagot az onboarding folyamat ( vagyis az új munkavállalók hatékony integrálása a szervezetbe) kezdetén adjuk a dolgozóknak. Emellett pedig a vállalat külső hírnevét is jobbíthatjuk, hiszen az ebédért menet lépten-nyomon találkozik a márkánkkal az utca embere is.

Annak érdekében, hogy ezek elmosogatása ne jelentsen plusz nyűgöt a kollégáknak, szerezzünk be egy mosogatógépet! A mosogatógép és a kézi mosogatás környezettudatossági versenyén nehéz egyértelmű győztest hirdetni, azonban, ha azt nézzük, hogy az idő pénz, és munka közben a kollégák biztosan nem a mosogatással szeretnének bíbelődni, megéri befektetni egy mosogatógépbe. Főleg, hogy egy sima háztartástól eltérően egy munkahely valószínűleg több alkalommal tudja teljes hatékonysággal kihasználni a gépet.

Távmunka és biciklizés a környezettudatos munkahelyre

Kerékpárral a munkahelyre

A munkahely falain túl, a munkába járás környezeti terhelésével is érdemes foglalkozni. A budapestiek 56 százaléka minden nap 45-120 percet tölt utazással, jellemzően autóval vagy tömegközlekedési eszközökkel. Ez idő alatt mértéktelen mennyiségű, a környezetre és az emberi szervezetre egyaránt káros gázok szabadulnak fel.

Ha megadjuk a lehetőséget a munkatársaknak, hogy akár otthonról is elvégezhessék a szükséges feladatokat, csökkenthető az üvegházhatású gázok kibocsátása. A távmunka a napi ingázással járó környezetterhelés mellett, a munkahelyünk fenntartási költségeit is csökkentheti, de akár a felesleges nyomtatást és papírfelhasználást is.

A zöld vállalati kultúra része lehet az autómentes közlekedés elősegítése is. Építsünk ki kerékpártárolókat és zuhanyzókat, és szorgalmazzuk a munkavállalóknál, hogy autó helyett tömegközlekedési eszközökkel, kerékpárral vagy rollerrel járjanak dolgozni. Csökkenthetjük ezzel is a nem megújuló energiaforrások használatát. Ha a munkatársak környezettudatosabb alternatívákat választanak a munkába járáshoz, érdemes ezt az igyekezetüket jutalmazni. Léteznek már olyan cégek, ahol, ha a munkavállaló rendszeresen kétkeréken érkezik a munkába, azt pénzjutalommal, utalványokkal honorálják.

Ha a vállalat elhelyezkedése miatt, vagy egyéb okból kifolyólag nem kerülhető meg az autó, akkor hirdessünk céges „telekocsi” akciót! Ma az utakon lévő személygépkocsik jellemzően nincsenek kihasználva, a dugókban rendszerint egy-egy ember ül az autóban. Ha a munkatársak úgyis egyfelé mennek, érdemes lehet csomópontokat meghatározni, ahol beszállhatnak egy-egy autós munkatárs mellé. Ez nemcsak a környezetnek tesz jót, de segíti a kapcsolódást és a munkatársak közötti jó viszony kialakítását is.

Tudásátadás és ösztönzés a hosszú távú eredmények titka

A környezettudatos munkahely nem csak azt jelenti, hogy a cégről környezetbarát vállalat képe él az emberekben, hanem az is, hogy ösztönzi a környezettudatosságot. Amíg a környezettudatosság nem válik alapvető szemléletté a munkavállalókban, és nem alakul ki bennük a saját belső motivációjuk a zöld törekvések felé, a munkáltató segítheti őket külső motivátorokkal. Nem feltétlenül pénzben érdemes gondolkodnunk, ki lehet alakítani „a hónap dolgozója” elismerés mintájára „a hónap zöld dolgozója” díjat, jutalmazni és elismerni a legapróbb zöld törekvéseket is.

A környezettudatosság érdekében nem elegendő a megfelelő eszközök és alternatívák biztosítása, az embereket meg kell tanítanunk azokat megfelelően használni. Hasznos lehet tájékoztatóanyagokat kihelyeznünk a munkahelyünk egyes pontjain, valamint rendszeres oktatásokat és workshopokat szerveznünk, amelyeken a szelektív hulladékgyűjtés alapelveitől kezdve, a víz- és energiafogyasztás visszaszorításának lépésein át, a társadalmi felelősségvállalásig minden témára kitérünk.

Ezeket a szemléletformáló előadásokat tarthatják a vezetők, de meghívhatunk környezetvédelmi szakértőket is. Ma már számos alapítvány és szervezet foglalkozik a vállalatok zöldítésével, akik konkrét tanácsokkal segítik a cégeket a zöldebbé válás útján. Ezen felül pedig adjunk teret a dolgozóknak is, vonjuk be őket is a vállalat környezettudatosabbá tételébe! Kérjük ki a véleményüket a zöld intézkedésekkel kapcsolatban, és biztassuk őket, hogy bátran osszák meg a jótanácsaikat a többiekkel is, amelyeket nem feltétlenül csak a munkahelyükön, de az otthoni gyakorlatba is átültethetnek.

hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Erre még nem volt példa a hazai munkaerőpiacon: kapkodnak értük a cégek

2022. június 23. 14:31
Azt lehet olvasni, hogy Magyarországon szinte elértük a plafont a foglalkoztatás terén - de ez mindenhol így van az országban? A KSH adatai szerint 300 ezer fő lehet ma Magyarországon a munkaerőpiaci tartalék. Nógrádi József, a Trenkwalder sales és marketing igazgatója szerint azonban vannak még bőven lehetőségek. A szakembertől azt is megkérdezte a HelloVidék, hogy az ukrán háború milyen hatással van a hazai munkaerőpiacra, hiszen naponta átlagban tízezer ukrán menekült érkezik az országba. Ők mennyire jelennek meg a hazai munkaerőpiacon?

Nem bizalmat kell szerezned, hanem bizalomról indulsz - így kezdődik a munka az Audi Hungariánál

2022. február 17. 08:51
Együttműködés, nyitottság és elismerés – ezek az Audi alapértékei, amit már a belépés első napjától igyekeznek átadni a kollégáknak. Az új munkatárs, legyen fizikai, szellemi vagy éppen menedzsmentben dolgozó munkavállaló, ugyanazon a beléptetési folyamaton megy át az első két napban.