Nem akar fizetni a munkáltató: kinek kell igazolnia a ki nem vett szabadságot?
Köztisztviselőként dolgoztam, a szabadságot évekre visszamenően nem vettem ki, nem volt rá lehetőségem. A munkáltató felmondta a munkaviszonyomat, de nem ismeri el a bennmaradt szabadságnapjaimat, azt a választ kaptam, hogy forduljak bírósághoz. Úgy tudom, a bíróságon nekem kell bizonyítanom, hogy nem vettem ki a szabadságomat; hogyan tehetem ezt meg, ha a munkáltató nem adja ki az igazolást? – kérdezte az Adózóna olvasója. Dr. Hajdu-Dudás Mária munkajogi ügyvéd szakértőnk válaszolt.
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) 103. paragrafusának (1) bekezdése szerint a munkáltatói jogkör gyakorlója – a kormánytisztviselő igényének megismerése után – a tárgyévben február végéig köteles éves szabadságolási tervet készíteni a szabadságok tárgyévi ütemezéséről, s arról tájékoztatnia kell a kormánytisztviselőt. A (2) bekezdés értelmében a szabadság kiadásának időpontját – a kormánytisztviselő előzetes meghallgatása után – a szabadságolási terv alapján a munkáltatói jogkör gyakorlója határozza meg. Ezen rendelkezések irányadók a köztisztviselők esetén is.
A szabadságot tehát nem a köztisztviselő veszi ki, hanem a munkáltató adja ki, ez az ő felelőssége. A perben a munkáltató alperesnek kell bizonyítania, hogy – jogszerű módon eljárva – kiadta a szabadságot. Ennek sikeres okirati bizonyítása esetén van lehetőség a munkavállaló ellenbizonyítására.Arra figyelemmel, hogy megszűnt a jogviszony, az igény érvényesítésére nyitva álló elévülési idő három év. Azt kell tehát végiggondolni, hogy annak ellenére, hogy nem lett kiadva a szabadság, a jogviszony fennállása alatt esetlegesen nem írt-e alá a munkavállaló, nem írattak-e alá vele olyan iratot, amely azt tanúsítaná, hogy kivette a szabadságát.
Forrás: adozona.hu