Nyilatkozat a tervezett újraindítási adóról
A koronavírus okozta humánjárvány, és ennek hatására fellépő gazdasági válság jelentős terhet jelent a társadalom számára. Veszélybe kerültek a munkahelyek, korábban tartósnak hitt foglalkoztatási formák szűntek meg, és ismét a munkavállalók jogai sérültek.
A jelenlegi helyzetben a munkavállalók szerte az országban erőn felül veszik ki részüket a gazdasági és egészségügyi válság elhárításából. A dolgozók ott vannak az üzemekben, a boltokban, a buszokon, a kórházakban, a munka és így a védekezés első vonalában, ők vállalják mindennap a kockázatot, hogy az ország működhessen. Pontosan ezért azt gondoljuk, hogy ebben a nehéz helyzetben elérkezett az idő, hogy azok a cégek, amelyek megengedhetik, nagyobb felelősséget vállaljanak a válság elhárításában, nagyobb részt vállaljanak magukra a közös teherviselésből.
Egy válság esetében mindig szükség van arra, hogy végiggondoljuk a társadalmi újraelosztás igazságosságát!
A Fővárosi Önkormányzat vezetése a válság hatásainak enyhítése érdekében kezdeményezte egy átmeneti jellegű, szektorális adó kivetését. Ez az iparűzési adó szempontjából az 5 milliárd forint adóalap feletti cégek számára jelentene többlet-hozzájárulást. A jelenlegi 2%-os mérték helyett 2,5%-os iparűzési adót fizetnének a közös terhek enyhítése érdekében. Olyan vállalatokról, olyan gazdasági szektorokról van szó, akiket a válság nem, vagy kevésbé érintett és az elmúlt hónapok adószabályozása pedig kifejezetten támogatott (pl.: iparűzési adó feltöltési kötelezettség eltörlése).
A munkahelyek megőrzése sokszor kompromisszumokat követel. Most azt látjuk, a társadalom érdeke az, hogy a bajban azok adjanak bele a közösbe, akiknek lehetőségük van rá! Most azt látjuk, hogy az újraindítási adó lehet a társadalom számára az egyik ilyen kompromisszumos megoldás.
Egyetértünk abban Budapest vezetésével, hogy amennyiben a Fővárosi Önkormányzatnak lehetősége lesz kivetni az újraindítási adót, a kieső és megszűnő források pótlására, az ebből befolyt összeg teremt lehetőséget a 2021. évi bérfejlesztésre a fővárosi intézmények és cégek dolgozói esetében.
Mindezek miatt kérjük a törvényhozást, hogy biztosítsa annak jogi lehetőségét, a Főváros mellett a települési önkormányzatok – a térség gazdasági helyzetének ismeretében - dönthessenek az újraindítási adóról, dönthessenek egy átmeneti jellegű iparűzési adó kivetéséről.
Budapest, 2020. november 5.
Aláírók:
Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája
Magyar Szakszervezeti Szövetség
Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés
Szakszervezetek Együttműködési Fóruma
Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete
FŐTÁV Dolgozók Szakszervezete
Fővárosi Vízművek Munkahelyi Szakszervezete
Vendéglátó és Turisztikai Szakszervezet
Tudományos és Innovációs Dolgozók Szakszervezete
Egységes Közlekedési Szakszervezet
Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete
Egyesült Villamosenergia-Ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége
Vízügyi, Közszolgáltatási Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége
Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezete
Mezőgazdasági, Erdészeti, Élelmiszeripari és Vízügyi Dolgozók Szakszervezete
Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezete
Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete
Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége
Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége
Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete 2000