Pár hónapon belül összeér Magyarország legújabb hídja
2023. október 26. 09:14
Látványosan halad előre Magyarország legnagyobb hídépítési projektjében a Duna Aszfalt, a beruházás jövő nyáron készülhet el.
Közel jár a befejezéshez Magyarország legnagyobb futó hídberuházása Paks és Kalocsa között, amely hetven kilométeres kerülőutat rövidít le – számolt be a Magyar Építők. A lap kiemeli, hogy az új Duna-híd a hazai Duna-szakasz huszadik hídjaként várhatóan 2024 nyarára készülhet el a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében.
A beruházás részleteiről azt írják, hogy elkészültek a Duna vizét elterelő műtárgyak (amelyek a megépülő híd számára kedvező irányba terelik a fősodort, csökkentve az új hídpillérek terhelését), a két ártéri és egy mederhídból álló hídszerkezet pedig még idén elnyerheti végső formáját. A Duna bal partjára került keretműtárgy szerkezete elkészült, már az aszfaltozás is megtörtént. Az itt épülő, bal parthoz kapcsolódó ártéri híd 220 méter hosszú szerkezete elnyerte végleges formáját, az első hídfőnél már a dilatációs szerkezetet is beépítették.
Ez a szakasz a felszerelt kerékpároskorlátokkal, a szerkezet harmonikus egységével már a kész híd látványának előfutára – hangsúlyozta a laphoz eljuttatott összegzés. A kalocsai oldali felszerkezet sóvédelmi és szigetelési munkáit követően megkezdődött a kocsipálya öntött aszfaltozása, miközben a híd főtartó külső szerkezete már megkapta a teljes korrózióvédelmi rétegrendet is. A híd belsejében mostanra kiépült a vizsgálójárda, az elektromos- és hídmonitoring hálózatot emellett szakaszosan kivitelezik.
A mederhíd kalocsai ága közel jár a záráshoz
Az átlagos Duna-vízszint fölé 40 méterrel magasodó, baloldali pilonok már nyolcszintnyi (32 darab) ferdekábellel vesznek részt a mederhíd teherviselésében, míg a paksi pilonokra hét szint (28 darab) ferdekábel került fel. A Hídépítő Zrt. által szerelt mederhíd kalocsai ágának fő tartószerkezete a támasztól 82,5 méterre nyúlik ki, míg a paksi hídág 77,5 méterre ágaskodik a projekt teljes időtartama alatt zavartalanul üzemelő nemzetközi hajózási útvonal fölé. A kalocsai hídágon már csak 3 zömnyi (3-szor 5 méter) távolság hiányzik, hogy az ártéri híd szerkezetéhez hozzázárjon.
A jobb oldali ártéri híd 286 méter hosszúságú, kétezer tonnás acél felszerkezete mostanra már a tervezett saruszerkezetein nyugszik. A pályán a szakemberek szakaszosan elkészültek a hídtartozékok szerelésével (pl. a hídszegéllyel, a korlátok és kandeláberek fogadó talplemezeivel), így még idén megkaphatja a szerkezet a végleges korrózióvédelmet és szigetelést.
A paksi ártéri híd szerelőterét elbontották, így megkezdődhetett az árvízvédelmi töltés mentett oldalán a keretműtárgy vasbeton szerkezetének kivitelezése is, amely a vízügyi igazgatóságok és a katasztrófavédelem zavartalan közlekedését biztosítja a későbbiekben az újonnan épülő 512. számú út alatt.
forrás: vg.hu
Kapcsolódó cikkek
Újabb fordulat a fúrt kutak ügyében – mégsem érvényes mindenkire az amnesztia
2023. július 11. 14:04
Minden kúttulajdonosnak a jegyzőhöz kell fordulnia egy fontos adatért – ez dönt arról, hogy maradhat-e bejelentés nélkül a kút.
A nyár elején látszólag rendeződött az engedély nélküli fúrt kutak helyzete, mert a módosított törvényi szabályozás szerint a meglévő háztartási és mezőgazdasági kutak mentesülnek a hivatalos eljárás alól, ha a mélységük nem haladja meg az 50 métert, nem érintik az első vízzáró réteget, és vízkészletvédelmi szempontból nem védendő területen találhatók.
Megdőlt az országos szélrekord!
2024. szeptember 16. 13:43
A ciklon hátoldalán az izobár vonalak sűrűsödtek, szaknyelven szólva nagy nyomási gradiens alakult ki, aminek következtében főként az Észak-Dunántúlon és a Balaton térségében fordultak elő nagy területen viharos, helyenként erősen viharos (90 km/h-t meghaladó) széllökések. Kab-hegyen 131 km/h-t mértek, ami az előzetes adatok alapján új országos szélrekord.