Percekre szárnyakat ad, de éveket vesz el az életedből
Mérleg Ha néhány hazai élelmiszeripari vállalat nyerseségességét vizsgáljuk, akkor kiváltképp a Hell Energy Kft. – energiaitalokat gyártó, magyar tulajdonú cég – árbevétel arányos eredménye tűnik ki. 11,21 százalékos profit különbözettel messze leelőzi az olyan globális cégek, mint a Coca Cola vagy a Nestlé magyar leányvállalatainak a rendre 7,22 és 3,35 százalékos mutatóit. Felmerül viszont a kérdés, hogy egy Hell Energyhez hasonló energiaital-gyártó milyen módon tud Magyarország legnagyobb vállalatával, a MOL-al szinte majdnem megegyező nyereségességi rátát generálni. Fogyasztókban felvetődnek azok a már szinte sablonos, nagyvállalatokkal szemben érzett kételyek, miszerint a sikeres cégek fillérekbe kerülő alapanyagokból állítanak elő jó hírű, minőséginek vélt termékeket. A Hell tavalyi eredménykimutatását tekintve azt látjuk, hogy az összes ráfordításának 59 százalékát adta az anyagok költsége, ami sokkal kisebb például a tejtermelő SOLE-MiZo Zrt. 69 százalékos anyagköltség arányánál. Ráadásul a Hell Energy 2017 tavaszától kezdve maga gyártja az energiaitalok dobozait, miután erre egy 42 000 négyzetméteres gyártóüzemet épített. Ennek fényében az 59 százalékos anyagköltség-arányának jelentős részét a dobozok előállításához szükséges alapanyagok költsége teheti ki, tekintve hogy az alumínium kétségtelenül drágább, mint az élelmiszeripari szereplők által általában csomagolóanyagként használt papír, illetve műanyag. Miután az energiaitalok összetevői nagyobbrészt víz és cukor/édesítők, valamint ízesítő, anyagok, ezeknek a gyártóknak feltehetően nem kell túl sok pénzt fordítani magára az ital előállítására. Azonban a vállalatok - vélhetően versenyképességük megőrzése miatt - nem teszik hozzáférhetővé részletezett költségkimutatásukat, emiatt a megismerhető számviteli adatokból nem kapunk pontos képet arról, hogy mennyire "húznak le" minket a termékeikkel. A Hell egyik magyarországi versenytársa, a BOMBA! Energy Drink Kft. például nem is publikálja anyagköltségét. A Red Bull magyarországi leányvállalatának mérlege pedig nem tartalmaz olyan adatokat, amelyekből a globális piacvezető ausztriai anyacég anyagfelhasználási költségére, illetve profitrátájára következtetni lehetne. Az viszont látható, hogy az alapanyagokon kívül mi minden másra költenek az energiaitalt gyártó cégek. Többek között nagy hangsúlyt fektetnek a hirdetői szakmában "Buzz-marketing"–nek nevezett termékpolitikára. Ennek alapja, hogy nem magával a termék minőségének a hirdetésére törekednek, hanem sokkal inkább a márka imázsát próbálják kiterjeszteni a közönségkapcsolataik építésén keresztül különböző sportesemények, illetve extrémsportot űzők szponzorálásával. Ezt a stratégiát a Red Bull tökéletesítette, amire példa a Magyarországon szervezett Red Bull Air Race, grandiózus műrepülő-világbajnokság.
A hiperaktivitással kombinált figyelemzavarban (ADHD) szenvedőkre különösen ártalmas hatással van az energiaital koffein-, taurin- és cukortartalma. Ennek ellenére számos iskolai automatában hozzáférhetőek ezek az italok, és ahol nem lehet házon belül hozzájutni, ott is nagyon nehéz korlátozni a fogyasztást. A problémát súlyosbítja, hogy a magyar iskolarendszer jellemzően együtt kezeli a tanulási illetve a magatartási problémákkal küzdő gyerekeket – utóbbiak körében az átlagosnál magasabbak a különféle devianciák (így a mértéktelen energiaital-fogyasztás is), amelyek a rossz példa nyomán átterjednek a tanulási problémákkal élő gyerekekre is.
Pár éve járta be a sajtót, hogy egy 17 éves fiú majdnem meghalt az alkohol és az energiaital kombójától. A német fiú összesen mintegy három liter energiaitalt és egy liter vodkát ivott meg, emiatt átmenetileg teljesen leállt a veseműködése. A koktéllal az iskolai futóversenyre hangolt. Az ital elfogyasztása után hamarosan hányni kezdett, émelygést és erős szédülést érzett, mire a mentők azonnal kórházba szállították. Az energiaitalok és az alkohol kombinált fogyasztása során az ember eleinte kevéssé érzi az alkohol hatását, emiatt sokkal többet lehet inni. A fiatalember összesen 380 gramm tömény alkoholt, 780 milligramm koffeint és 4600 milligramm taurint fogyasztott el a 4 liternyi koktéllal.
A Forma1-autóversenyek élmezőnyében biztos helye van a Red Bullnak, és műrepülőversenyek is a márka marketingjének fontos részei. A Hell újabb és újabb gépsorai milliószámra ontják a dobozokat, s a profitból még Bruce Willis csatasorba állítására is tellett. A termékek túlzott fogyasztása azonban maradandó egészségkárosodással is járhat - figyelmeztetett Zacher Gábor toxikológus. A marketing hatása győzedelmeskedik a józan mértéktartás felett? A divat, úgy látszik, nem ismer határokat. Az üzletek polcain hosszú-hosszú métereken keresztül sorakoznak az energiaitalok. A fogyasztásösztönzéshez még hamis eszközöket is felhasználnak a gyártók és forgalmazók. Ilyen például a potencianövelő hatás, amelyről ennél a terméknél szó sem lehet! Az edzőtermekben azonban mégis az a hír járja, hogy elérhető velük a teljesítményfokozás. Ez is hamis állítás? Nem, a sportolók is tapasztalhatják, hogy az edzések előtt mértékletesen elfogyasztott energiaitaltól többre képesek. Az edzőtermekbe járók között azonban gyakori a túlfogyasztás, ami már veszélyes lehet. Hány éves korig tiltaná a gyerekek és a fiatalok energiaital-fogyasztását? A korábbi tapasztalatok még azt mutatták, hogy a fiatalok a fő kedvelők, mostanában azonban már, az idősebb korosztályok is beiktatták fogyasztási szokásukba. A szakmai vélemények szerint 14 éves kor alatt nem javasolják az energiaitalokat, de igazából 18 éves korig nem ajánlják. Tilalomról azonban szó se lehet, mert a heves tiltás tapasztalataim szerint visszaüthet. Az energiaitalok túlfogyasztása milyen egészségkárosodást idézhet elő? Egy 2 és fél decis dobozos energiaitalnál, amelynek koffeintartalma nem éri el a 200 milligrammot, többet nem ajánlott inni naponta. Azonban, ha valaki mondjuk négy napig nem fogyaszt, akkor se emelje meg ezen a címen az adagot. Az Európai Energiabiztonsági Hatóság szerint a gyermekeknél testtömegkilogramonként 3 milligram koffein még nem okoz károsodást, de például, akinek 25 kilogramm a súlya, annak már egyetlen 250 milliliteres palack tartalma is ártalmas lehet. A leggyakoribb megbetegedések a magas vérnyomás, a szívizomelfajulás vagy a halmozott epilepszia, hogy csak néhányat említsek. De nem csak az energiaitalok magas koffeintartalmúak. Valóban, és ez a lényeg. A már említett napi koffeinbeviteli keretbe a kávét, a teát, a kakaót, a különböző kólatermékeket, de még a csokoládét is szükséges beleszámolni. Vagyis az összfogyasztás a lényeg!
Az energiaitaloknak - bármily hihetetlen - nincs pontos meghatározásuk. A nálunk legelfogadottabb definíció az, hogy ez olyan szénsavas ízesített üdítőital, amely egy bizonyos ideig fokozza az emberi szervezet anyagcseréjét, az ébrenlétet és a teljesítőképességet. Annak ellenére, hogy az energiaitalokra vonatkozó szabályozás nem létezik, összetételüknek meg kell felelnie az élelmiszerekre általánosan vonatkozó jogszabályoknak, például, hogy valóban annyi koffeint tartalmaznak-e, amennyit a címkén feltüntettek. Az elmúlt években egyetlen ilyen kifogásolt termék volt, de az nem a közismertek közül való.
Termék Koffein (mg/100g) Kávé (hosszú) 40-80 Kávé (espresso) 50-170 Tea 15-20 Kakaóital 1,5-4,5 kakaópor 70-80 Csokoládé (tej) 20-30 Kóla 11-13,5 Energiaital 25-60 Forrás. Népszava-gyűjtés
nepszava.hu