Reagált az agrárkamara: ne veszélyeztessék a dinnyetermesztők megélhetését
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) a Tesco áruházlánc dinnyeértékesítési akciójára, illetve a dinnyetermesztők e miatti tegnapi demonstrációjára reagált.
Mint az Agroinform.hu beszámolt róla, dinnyeosztogatással, illetve -megsemmisítéssel (ki-ki vérmérséklete szerint) tiltakoztak tegnap a gazdák a budaörsi Tesco előtt, válaszul a cég dinnyeakciójára, amelynek keretében 49(!) forintért árulták a dinnye kilóját.
Győrffy Balázs, a NAK elnöke az MTI-nek elmondta: a kamara arra kéri a kiskereskedelem szereplőit, vegyék figyelembe, hogy az ilyen akciók hatásai sokszor beláthatatlanok, piaci zavarokhoz vezetnek, és ezzel vidéki családok megélhetését veszélyeztetik.
Felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg is zajlik egy kamara által indított promóciós kampány: július 19. és augusztus 20. között országszerte mintegy 50-60 helyszínen tartanak dinnye-népszerűsítési akciót, az Agrármarketing Centrum, illetve hat áruházlánc (ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR) közreműködésével. A visszajelzések szerint a kezdeményezés sikeres, ezért a kamara több hasonló kampányt is tervez. A következő időszakban például a csemegeszőlő és az alma kerül sorra – tette hozzá.
„Nyár, dinnye, szeletem” promóciós kampány egy balatoni Erzsébet Táborban – fotó: Agrármarketing Centrum
A kamara elnöke reményét fejezte ki, hogy ezekhez a programokhoz a Tesco áruházlánc is csatlakozik majd.
Oravecz Tamás, a Magyar Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke a tegnapi tüntetés után az Agroinform.hu-nak az árvitán túl azt is sérelmezte, hogy a Tesco semmiféle egyeztetésen, fórumon nem hajlandó részt venni, ahol megismerkedhetne a gazdák gondjaival, vagy csatlakozhatna az agrárkamara és az agrárkormányzat marketing-promóciós akcióihoz. Azzal is megvádolta az áruházláncot, hogy a 15 eurocentes hazai dinnyeárral bedöntötte a dinnyeexportot is.
Az áruházlánc közleményben utasította vissza a gazdák vádjait. Mint hírt adtunk róla, kifejtették: a Tescónak nem célja az árak lenyomása: a dinnye kilónkénti akciós ára náluk 99 forint, alacsonyabb ár (49 Ft!) csak a „túlkészlet” miatt fordulhat elő egyes üzleteikben... Görögdinnyekampányuk célja a választék népszerűsítése, az, hogy a vásárlók megismerjék a jobb beltartalmú, fekete héjú, magszegény, sárga húsú és mini görögdinnyéket. Az akcióban szereplő minden görögdinnyét magyar szállító partnerektől szerezte be az áruházlánc – hangsúlyozták.
Fontosnak tartották elmondani azt is, hogy az elmúlt években szoros kapcsolatot alakítottak ki a hazai szállító partnerekkel, akikkel előre egyeztetett termeltetési terv alapján dolgozik a vállalat, és a tavalyi évhez hasonlóan külföldön, a Tesco hálózatán belül is felkerül a polcokra a magyar görögdinnye.
Nyár, dinnye, szeletem – akció a táborlakó gyerekeknek
Az Agrármarketing Centrum szerkesztőségünknek megküldött közleményében a „Nyár, dinnye, szeletem” elnevezésű, Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával közös kezdeményezésükre hívta fel a figyelmet, melynek során az Erzsébet Táborokban tartanak kóstoltatót. A háromhetes akció célja a friss, hazai dinnye népszerűsítése, valamint a gyermekek vitamindús táplálkozásának elősegítése.
Így Fonyódligeten és Zánkán hetente csaknem háromezer táborlakó jut friss idénygyümölcshöz. A kóstoltatáshoz szükséges, mintegy 5000 kg dinnyét közvetlenül a hazai termelőktől szerzi be az Agrármarketing Centrum – írták.
Forrás: agroinform.com