Se megrendelés, se termelés az elektromos autóipar válsága miatt

2024. május 14. 17:24
Magyarországra is begyűrűzött az európai autóipar válsága. Olyannyira visszaestek a megrendelések a dél-koreai Sk Innovation Iváncsán gyártott akkumulátorai iránt, hogy a munkavállalók kétharmadától kellett megválniuk. A szakszervezet azonban azt elérte, hogy a magyar munkavállalók továbbra is a cégnél maradjanak, így csak a külföldi vendégmunkásokat építették le.
Se megrendelés, se termelés az elektromos autóipar válsága miatt
Nagyon visszaestek a megrendelések, amiben csak akkor lesz érdemi változás, ha az európai elektromos autóipar újra fellendül – mondta Világgazdaságnak Székely Tamás, a Magyar Vegyipari Dolgozók Szakszervezeti szövetségének elnöke, akit az iváncsai történésekről kérdeztünk.
Indul az elnökválasztás a Magyar Szakszervezeti Szövetségben – Székely Tamás  az aspiránsok között
A szakszervezeti vezető a hétvégén nyilatkozott az RTL Híradónak arról, hogy pénteken, minden előzetes bejelentés nélkül több száz munkavállalójától vált meg Dél-koreai tulajdonú SK Innovation iváncsai akkumulátorgyára, mivel hónapok óta nem tudott felpörögni a termelés. Még fél éve, 2023 novemberében indult a tesztüzem, az eredeti tervek arról szóltak, hogy a nyáron már teljes kapacitáson működnek a gyártósorok. A toborzás ennek köszönhetően le is zárult április végén.
 
Épp ezért volt mellbevágó hétvégi hír, hogy több száz embertől váltak meg a gyárban. Székely Tamás elmondta, hogy folytak a bértárgyalások, amikor szembesültek azzal, hogy nem indult el a gyárban a termelés, helyette az továbbra is tesztüzemben működik. Így egyedül abban tudtak megegyezni, ugyan nem lesz alapbéremelés, de nem bocsátják el az állományban lévő munkavállalókat, csak a kölcsönzötteket építik le.
 
Viszonylag jó az együttműködés a szakszervezet és a cég között, ezért is tudtunk megállapodni, hogy magyar munkavállalót nem bocsátanak el - mondta a VDSZ elnöke, hozzátéve, hogy az SK állományának 2/3-a volt kölcsönzött munkavállaló, őket érinti a mostani bejelentés. A maradék egyharmadra, mint mondta, szükség van továbbra is a tesztüzem miatt. Úgy gondolja, hogy a cég ígérete biztosítva van.
 
Ezekre a vendégmunkásokra nem tartanak igényt
Kazah, kirgiz, ukrán és filippinó munkásokat érint az SK pénteki döntése – mondta lapunknak Mészáros Melinda, a Liga Szakszervezetek vezetője, akitől megtudtuk, hogy 2200 főt foglalkoztattak a gyárban, ebből 700-800 fő között van a magyar munkavállalók száma, akik maradnak a gyárban továbbra is. Ők viszik tovább a próbaüzemet, a leépítésnek szerinte is a megrendeléshiány az oka.
 
„A komáromi gyár jelenleg kiszolgálja az igényeket, több igény nincs.” - mondta a Liga vezetője arra a kérdésre, hogy mi a helyzet a gödi Samsung-gyárban, amely szintén akkumulátorokat gyárt, de arra nem tudott választ adni, mert ott bonyolultabb a helyzet, ugyanis Gödön nincsen jelen szakszervezet.
 
Gödörben az elektromos autózás
A Liga vezetője arról is beszélt, hogy az egész autóipar szenved, az elektromos átállás miatt átmeneti év lesz az idei és a jövő évi. Annál is inkább, mert a kereslet mindenhol visszaesett az elektromos autók iránt.
 
Amint írtunk róla, Kína kivételével gyakorlatilag az egész világban szenved az elektromos átállás, persze mindenhol más-más hangsúlyokkal. Egy azonban közös, az olcsó, versenyképes kínai autók által támasztott verseny a termelési oldalon óriási kihívást jelent a gyártóknak. A bajt csak tetézte, hogy Németországban tavaly decemberben megszüntették az elektromos autók állami támogatását, azóta az egész iparág lejtmenete kapcsolt, az autóeladások zuhannak hónapok óta. Ha a tengeren túlra nézünk, ott sincs minden rendben, a Tesla jelenleg legnagyobb válságát éli. A gondok leképeződtek a részvényárfolyam alakulásában is, amely az év eleje óta több mint negyedével mérséklődött.
 
Majdnem 700 milliárdba került a gyár felépítése
Még 2021 januárjában jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az iváncsai gyár felépítését. A dél-korai cégnek ez volt a harmadik beruházása hazánkban, amelynek teljes költsége 681 milliárd forintba volt, ezzel sokáig minden idők legdrágább beruházásának számított hazánkban. Ha valóban elindul a termelés, az éves kapacitása 30 GWh lesz, ami évi 430 000 elektromos autó gyártását teszi lehetővé.
 
forrás: vg.hu 

Kapcsolódó cikkek

Francia gazdák spanyol kamionokat fosztanak ki

2024. február 16. 18:15
Egyre gyakoribbak a támadások.
 
A francia agrártermelők tiltakozásainak egyik veszélyes mellékhajtása, hogy a tüntetők egyre gyakrabban megtámadják az agrártermékeket szállító spanyol kamionokat, és akadályozzák azok forgalmát – olvashatjuk a freshplaza.de hírportálon.
 

Kis híján áram nélkül maradt Magyarország

2024. szeptember 04. 17:43
A Paksi Atomerőmű termelését sorozatosan visszafogó meleg vizű Duna és az esti gyakori légkondicionáló-használat miatt extrém hónapot hagytunk magunk mögött. Áramimportra is szükség volt a rendszeregyensúly megtartásához. Ami sikerült is, de nézzük meg, milyen áron.