Sokan sajátjukként tekintenek a céges informatikai eszközökre

2020. június 15. 07:51
Rengeteg magyar dolgozó nézhet majd nagyot: fontos adataik kerülhetnek a kukába

Sokan sajátjukként tekintenek a céges informatikai eszközökre, rengeteg személyes dokumentumot, fotót tárolnak ezeken. A dolog akkor üt vissza, ha mondjuk kirúgják az embert, és elvész a hozzáférése a céges cuccokhoz. Mutatunk négy tippet, amikkel te is felkészülhetsz erre az eshetőségre – írja a Pénzcentrum.

Rengeteg magyart űzött home office-ba a járvány hosszú hónapokra, sokak pedig a céges eszközeiket vitték haza. Vagy mert nem tudják máson elvégezni a munkájukat, vagy mert a laptopon tárolják a munkahelyi anyagaikat, és így volt egyszerűbb. Ám sokaknak kimegy a fejéből, hogy a céges telefon, laptop nem az ő tulajdonuk.

Sose használd az irodai laptopot személyes dolgokra. Nem számít, mennyi ideig dolgozol egy munkahelyen, az ottani felszerelés nem a tiéd, nem használhatod magáncélra

- mondta a HuffPostnak Joanna Grama, a Vantage Technology Consulting Group alelnöke, aki szerint erre a tényre sokan csak akkor ébrednek rá, amikor elbocsátják őket, és vissza kell adniuk a céges telefont, számítógépet. A szakértő elmondta, egyszer egy kollégája rohamtempóban mentette le a családi képeket a laptopjáról, mielőtt elvették volna a hozzáférését a géphez. Ezért is fontos, hogy ha úgy érzed veszélyben az állásod, akkor már idő előtt kezdj neki lementeni azokat a személyes dolgokat, amelyek esetleg a céges eszközökön vannak.

A HuffPoost most négy pontban sorolta fel, hogy mire kell figyelni, az irodai eszközök kapcsán, hogy ne érjen kellemetlen meglepetés.

1, Az IT-sek mindent látnak!

Felhívják a figyelmet, hogy az informatikusok rendre vissza tudják követni, ki, mikor és mit töltött le a céges rendszerekből. A Google-től kezdve a Slackig mindegyikük készít naplófájlokat, így ha valamit törlődik, vagy bizalmas információ szivárog ki, akkor 3 perc alatt megtudják, ki volt a ludas. Ha nem vagy biztos benne, hogy mi számít a cégnél bizalmas dokumentumoknak, akkor kérdezz! Általában a munkaszerződésekben, kézikönyvekben is benne szoktak lenni ezek a dolgok, de ha még ott sem találod, akkor menj biztosra.

2, Töröld a mentett jelszavakat, belépéseket

A böngészők és a közösségi oldalak jellemzően elmentik a jelszavakat, és az is kellemetlen lehet, ha bejelentkezve maradsz. A szakértők szerint a helyes gyakorlat, ha minden alkalommal kijelentkezel mindenhonnan, és kitörlöd az elmentett jelszavakat - főképpen, ha nyakadon az elbocsátás szele. Grama felhívta a figyelmet, hogy ha valami benne marad a rendszerben, akkor az informatikusok könnyen beléphetnek a privát fiókjaidba. A szakértő szerint emiatt is érdemes átállni a kétlépcsős hitelesítésre.

Ha hirtelen közlik, hogy ki vagy rúgva, akkor elég kevés időd lesz rendezni a céges eszközeidet, így előfordulhat, hogy valahol bejelentkezve maradsz. De nem ciki azt mondani a munkáltatónak, hogy még maradt pár dolog a céges eszközön, amit szeretnél lementeni egy IT-s segítségével

- tette hozzá.

3, A munkafájlokhoz ne nyúlj

Miközben el kell távolítani minden olyan személyes adatot, amelyhez nem akarod, hogy a munkáltató hozzáférjen, Alison Green, a Ask A Manager munkahelyi tanácsadócég alapítója hangsúlyozta, hogy azok a levelezések, fájlok, üzenetek nem minősülnek személyesnek, amelyeket munka kapcsán küldtél ki.

Ez befolyásolhatja szakmai hírnevedet, hiszen akár a szabotázsi kísérletként is értékelheti a munkáltató, ha ilyen dolgokat is kitöröl az ember

- mondta Green.

4, A teljesítményértékeléseket jó, ha megtartod

Ashley Watkins álláskeresési tanácsadó arról beszélt, hogy több olyan ügyfele is volt, aki sajnálta, hogy nem mentette le a céges gépéről a teljesítményértékeléseket, amelyeket az évek során kapott.  A szakember legfontosabb ajánlása, hogy minden dokumentum legyen meg, ami a korábbi teljesítményedről készült, hiszen így új munkát is könnyebb lehet találni. Emellett Watkins szerint jó ellenőrizni, hogy például a LinkedIn profilod a céges, vagy a magán e-mailedhez van-e kapcsolva, kellemetlen utólag rájönni, hogy a letiltott munkahelyi címedre van kötve.

Forrás: Pénzcentrum

Kapcsolódó cikkek

Adatvédelmi bírság járhat lakcímadat módosításának elmaradásáért

2021. február 17. 09:11
Az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) követelményként írja elő az adatpontosság elvét, melyet az adatkezelőnek alapvető kötelezettsége biztosítania. Több adatvédelmi bírság is származott abból, hogy az adatkezelő az adatpontosság elvét valamely személyes adat tekintetében (pl: lakcím, email cím stb. vonatkozásában) megsértette. A legutóbbi adatvédelmi bírság részleteit az alábbiakban mutatjuk be:

Elismerés a kormányzati döntéseknek

2020. szeptember 30. 10:11
Palkovics Imre: Abszolút hasznosnak találjuk a gazdaságvédelmi lépéseket, jók a bértámogatási programok is