Tanácsok távmunkavégzéssel kapcsolatban
Januártól rugalmasabb valamivel a távmunkavégzés
Az Mt. 196.§-a alapján a távmunkavégzés a munkaidő egészében vagy egy részében a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen folytatott tevékenység. Amennyiben másképpen nem állapodnak meg a felek, a munkavállaló a munkáltató telephelyén a tárgyévben legfeljebb a munkanapok egyharmada esetén végez munkát. Nem minősül azonban a továbbiakban automatikusan kötetlennek a munkarend, ami nem is volt életszerű. Amennyiben ugyanis a munkavállalónak meghatározott időszakban, jellemzően a munkáltató működéséhez igazodva kell rendelkezésre állnia a munkarendje nem kötetlen. Nem feltétel már az sem, hogy a munkát számítástechnikai eszközzel kell végezni, melynek eredményét elektronikusan kell továbbítani. Fontos ugyanakkor, hogy továbbra is munkaszerződésben meg kell állapodni a munkavállaló távmunkavégzés keretében történő foglalkoztatásában, így a munkáltató egyoldalú utasítása távmunkavégzés jogszerű elrendelésére nem alkalmas.
Eltérő megállapodás hiányában a távmunkavégzés során a munkáltató utasítási joga a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki, illetve a munkáltató ellenőrzési joga távolról számítástechnikai eszköz alkalmazásával gyakorolható. Ha azonban a munkáltató az ellenőrzés jogát a távmunkavégzés helyén gyakorolja, akkor az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló, valamint a távmunkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet.
Továbbra isköteles a munkáltató biztosítani, hogy a munkavállaló a területére beléphessen és más munkavállalóval kapcsolatot tartson. Ezen túlmenően továbbra is köteles a munkáltató a távmunkát végző munkavállalónak minden olyan tájékoztatást (képzést, továbbképzést) megadni, amelyet más munkavállalónak biztosít.
Ezzel együtt a távmunkavégzés továbbra is elszámolási könnyítésként jelentkezik, hiszen annak semmi akadálya, hogy a felek - nem távmunkavégzési formaként kezelve - több munkavégzési helyben állapodjanak meg a munkaszerződésben.
A munkavédelmi törvény ezen szabályokat tartalmazza
A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII.tv. (Mvt.) 86/A§-a külön szabályokat határoz meg a távmunkavégzés munkavédelmi keretei vonatkozásában, mely szabályok 2022. január 1. napjával változnak.
Az információtechnológiai vagy számítástechnikai eszközzel, rendszerrel végzett távmunka esetén a munkáltató írásban tájékoztatja a munkavállalót a munkavégzéshez szükséges, egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörülmények szabályairól, és a munkavállaló a munkavégzés helyét erre figyelemmel saját maga választja meg. A munkáltató a munkavédelmi szabályok megtartását – eltérő megállapodás hiányában – számítástechnikai eszköz alkalmazásával távolról ellenőrizheti.
A nem számítástechnikai eszközzel végzett távmunka esetén a felek írásban kötelesek megállapodni a munkavégzés helyéről. Távmunkavégzés csak a munkáltató által munkavédelmi szempontból előzetesen megfelelőnek minősített távmunkavégzési helyen folytatható (ezért erről a munkáltatónak feltétlenül meg kell győződnie), illetve a munkavállaló a munkáltató hozzájárulása nélkül nem változtathatja meg a munkakörülményeket. A munkáltató vagy megbízottja rendszeresen köteles továbbá meggyőződni arról, hogy a távmunkavégzési helyen a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek, a munkavállalók ismerik, illetve megtartják-e a rájuk vonatkozó rendelkezéseket. A meggyőződés történhet megtekintéssel vagy fénykép, illetve nyilatkozat kérésével is.
A távmunkavégzés – a munkáltatóval kötött megállapodás alapján – a munkavállaló által biztosított munkaeszközzel is történhet. Az ilyen munkaeszköz esetén a munkáltató a kockázatértékelés elvégzése során győződik meg a munkaeszköz egészséget nem veszélyeztető és biztonságos állapotáról. A munkaeszköz egészséget nem veszélyeztető és biztonságos állapotának fenntartásáról ebben az esetben azonban a munkavállaló gondoskodik.
Ne feledkezzünk meg az adatvédelmi szempontokról sem
Célszerű a munkavállaló számára a munkavégzéshez munkahelyi eszközt biztosítani, melynek használata során a magáncélú használatot ajánlott kizárni. Akármelyik megoldást is választjuk a munkavállalót a munkáltató ellenőrzésének lehetséges formáiról, módjairól, az eljárási és az adatkezelési szabályokról tájékoztatni szükséges.
A munkavállalóval kötött megállapodásunkban ne feledkezzünk kikötni, hogy a munkavégzés céljára kizárólag a munkahelyi email cím használható. Ellenkező esetben nehezen lesz szétválasztható a munkáltató üzleti titka és a munkavállaló személyes adatai.
Fontos előzetesen áttekintenünk, hogy a távmunkavégzés milyen új kockázatokat vethet fel. Biztosítsuk a munkaeszköz vírusvédelmét, illetve fektessük le az eszközhasználat szabályait. A laptop felügyelet nélkül, illetve gépjárműben nem hagyható, másnak rendelkezésére nem bocsátható. Adatvédelmi incidens gyanúja esetén pedig a munkavállalónak 24 órán belüli bejelentési kötelezettséget kell kikötni. Hosszabb határidő biztosítása esetén a munkáltató az adatvédelmi incidenst nem fogja tudni a GDPR-ban előírt 72 órán belül kivizsgálni, illetve a felügyeleti szervnek bejelenteni
Dr. Kéri Ádám
ügyvéd