Tendenciák, folyamatok, lehetőségek – Beszélgetés Fazekas Sándor földművelésügyi miniszterrel

2016. március 02. 19:30
Állandó a változás az élelmiszer-gazdaságban is. Szinte minden hónapban új és új kihívások érik ezt az ágazatot. Az Agroinform.hu elsősorban a magyar agrárium most látható jövőképét igyekezett felrajzolni, amikor beszélgetést kértünk Fazekas Sándor földművelésügyi minisztertől.

- Mekkora veszélyt jelent a magyar agrárium számára az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti előkészületben lévő kereskedelmi megállapodás? A változásokra történő felkészülésre lesz-e elegendő idő?

- Jelenlegi agrárkereskedelmi forgalmunk az USA-val a magyar élelmiszer-gazdaság külkereskedelmének szempontjából marginális szerepet játszik, az Egyesült Államok hazánk egyik leginkább kihasználatlan élelmiszer-gazdasági célpiaca. A Magyarországra irányuló import jelenlegi szerkezetének vizsgálatából arra következtettünk, hogy az egyezmény esetleges megkötése nem veszélyeztetné lényegesen a belpiacot.

A jelenlegi, Európai Unión belüli exportpiacaink tekintetében viszont az USA hatással lehet hagyományos exportlehetőségeinkre. A politikai szándék szerint a tárgyalások idei lezárása a cél, viszont a megállapodás szövegének helyzete és a közelgő amerikai változások kétségessé teszik az idei zárás lehetőségét. Az esetleges lezárást követően a megállapodás ratifikációja még 2-3 évet vehet majd igénybe, így amennyiben ez a forgatókönyv valósul meg, a felkészülésre elegendő idő áll rendelkezésre.

- Figyelembe véve a 2020-ig tartó időszak várható támogatásait, a költségvetési időszak végéig a hazai élelmiszer-gazdaság elérheti-e az Unió átlagos fejlettségi szintjét?

- Magyarország kedvező mezőgazdasági adottságainak és az utóbbi évek fejlesztéseinek eredményeként a magyar élelmiszer-gazdaságban már most is vannak olyan ágazatok és termelők, akik uniós szinten is megállják a helyüket. A következő időszak fontos feladata, hogy a magyar gazdák és élelmiszer-feldolgozók minél nagyobb hányada zárkózzon fel Európa élmezőnyéhez.

Ehhez a Vidékfejlesztési Program, valamint a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében jelentős fejlesztési források, míg az EMGA-ból és nemzeti költségvetésből rekord összegű termelői jövedelemtámogatások állnak majd rendelkezésre.

A fejlesztéseket szintén támogatja az alacsony kamatkörnyezet, a kedvezményes hitelprogramok és a pénzintézetek mezőgazdaság irányába történő „nyitása” is.

- Mi lesz az orosz embargó sorsa? Meg kell tanulni tartósan vele élni, avagy külön bejelentés nélkül, csendben felszámolódik majd?

- A 2014. augusztus 7-e óta érvényben lévő orosz behozatali korlátozás bevezetése után egyes agrártermékek ára annak ellenére csökkent, hogy az orosz piacról kiszoruló termékeket jelentős részben el lehetett helyezni új piacokon is.

A kormány – különösen a sertés- és tej-tejtermék ágazatokban – mindent megtesz az embargó és a nemzetközi piaci helyzet által okozott árletörő hatások hazai kompenzációjának érdekében, tudatosan készül annak végére (részt veszünk oroszországi élelmiszeripari kiállításokon, a magyar és orosz piaci szereplők, valamint a két ország kormánya kölcsönösen keresik az együttműködési lehetőségeket a mai napig). Az embargó megszüntetése – véleményünk szerint – a nemzetközi politikai fejleményektől függ, annak idejét megjósolni nem tudjuk.

- Mit tesz az agrárkormányzat a precíziós művelési módszer gyorsabb hazai elterjedéséért?

- A precíziós művelési módszer elterjedésének elsősorban a technológiák magas bekerülési költsége szab gátat. Az egyes ágazatokban a Vidékfejlesztési Programban kiírt pályázatok hasznos eszközei lehetnek az ilyen irányú fejlesztéseknek.

- Milyen más területek fejlesztésével lehet a hazai ágazat versenyképességét fokozni?

- A Közös Agrárpolitika (KAP) forrásai az elmúlt 10 évben sokat segítettek a közép-kelet-európai országoknak az agrárgazdaság versenyképességében fellelhető lemaradás ledolgozásában. Ugyanakkor meggyőződésem, hogy áttörő eredményt az európai agrártermelési versenyben és a hozzáadott érték növelésére alapozó fejlődésben csak akkor tudunk elérni, ha a jelenleginél nagyobb hangsúlyt fektetünk a tudásalapú fejlesztésre.

A tudásalapú fejlesztéshez viszont kutatásra, fejlesztésre és innovációra van szüksége az ágazatnak. A Földművelésügyi Minisztérium komoly erőfeszítéseket tesz, hogy az agrárgazdasági szereplőket közelebb hozza a kutatási oldalon felhalmozódott tudáshoz. Azt lehet mondani, hogy jelenleg építjük a hazai agrárinnovációs hálózatot kutatók és gazdálkodók együttműködésében.

- Nagy erőfeszítések mellett viszonylag lassú az állatállomány növekedése. A kormányzati szándékot piaci folyamatok rendre keresztezik: hektikusan ingadozó, általában nagyon alacsony sertésfelvásárlási ár, várhatóan évekig elhúzódó tejárcsökkenési folyamat. Mintha a körülmények az agrárkormányzat akarata ellen dolgoznának...

- A kormány agrárpolitikájának középpontjában áll az állattenyésztés fejlesztése, és a célzott intézkedéseknek már látszanak az eredményei. Az állatállomány több évtizedes csökkenése megállt, és az elmúlt években a legtöbb állatfaj esetében jelentős növekedés volt megfigyelhető. Ugyanakkor a tej- és a sertésszektor az elmúlt évben komoly kihívásokkal szembesült, mivel Európa-szerte nagymértékben csökkentek a termelői árak.

A minisztérium egyik legfőbb célja évek óta az állattenyésztés fejlesztése, ezért az elért eredmények és növekedési potenciál megtartása érdekében idén a legfőbb feladat az érintett piacok stabilizálása és a termelők veszteségeinek csökkentése. Az FM a termelők likviditásának javítása érdekében az EU-szabályok által lehetővé tett maximális mértékben fizette ki a közvetlen támogatások előlegét, és növelte az érintett szektorokban adható nemzeti támogatások mértékét.

Emellett 2016. január 1-jétől 27 százalékról 5 százalékra csökkentette a sertéshús áfáját a piac tisztulása és a belső kereslet emelése érdekében. A központi költségvetés teherbírásának függvényében hasonló lépések várhatóak több más állattenyésztési ágazatban is.

- Nincs jó állapotban a feldolgozó nagyipar. Egyesek azzal érvelnek ennek a területnek a fokozott támogatása mellett, hogy igazán exportárualap innen várható.

- Az élelmiszeriparban a kisméretű vállalkozások nagy számaránya ellenére a nettó árbevétel és a hozzáadott érték jelentős koncentrációt mutat. A nagyvállalkozások (250 fő felett) adják a nettó árbevétel és a hozzáadott érték több mint felét, a közepes vállalkozások (50 és 250 fő között) részesedése a nettó árbevételből és a kibocsátásból pedig közel egyharmad, ez a két vállalkozáscsoport felelős az árbevétel és a hozzáadott érték négyötödéért.

Az élelmiszer-ágazatban azonban a mai napig nem alakult ki az optimálisnak tekinthető üzemszerkezet. A tömegtermékek előállítása területén például nincsenek európai szinten versenyképes méretű vállalkozásaink, kkv-k próbálnak olcsó tömegtermékekkel versenyezni nemzetközi vállalatokkal egy igen koncentrált kiskereskedelmi struktúrában.

Ezért meg kell erősíteni a hazai nagyvállalatokat, hogy hatékonyságuk és termelékenységük javításával a Magyarországon megtermelt nyersanyagok feldolgozása és a hazai ellátás területén fel tudják venni a versenyt a nemzetközi nagyvállalatokkal.

- Klímaváltozás, avagy korábban is előforduló, néha szélsőséges időjárás, amit az elmúlt években tapasztalunk? Van-e feladata az agrárkormányzatnak a gazdálkodók felkészítésében?

- Szélsőséges időjárás már a klímaváltozás folyamatának felismerése előtti időszakokban is előfordult, hatásainak, összefüggéseinek vizsgálata csak hosszabb időtávban lehetséges. Kiemelt segítségben részesülhetnek a gazdálkodók a Vidékfejlesztési Program öntözésfejlesztésre elkülönített forrásai révén, ez az eszköz reményeink szerint hasznos lehetőségnek bizonyul majd a klímaváltozás hatásaira történő felkészülésben.

- Mekkora tartalékok vannak még a hazai termelésű élelmiszer-fogyasztás elterjesztésében? A rövid ellátási lánc jelentésével – egy felmérés szerint – a fogyasztóknak az ötöde van pontosan tisztában. Úgy tűnik, a vevőknek mintegy 60 százaléka még mindig az ár alapján választ terméket. Mennyi idő kell „az osztrák szemlélet” hazai elterjesztéséhez? Ilyen multitulajdonban lévő kereskedelmi hálózattal meg lehet ezt egyáltalán valósítani?

- A hazai előállítású élelmiszer fogyasztásának elterjesztése komplex kihívást jelent mind a nemzetgazdaság irányítói, mind a termékek előállítói számára, az említett feladatok megoldása a szociális érzékenység okán sem gyors folyamat, azonban az elért gazdasági eredményeink biztatóak, és a fogyasztói szokások tendenciáját pozitív irányba mozdítják el.

Ennek jegyében indítottuk el 2013-ban a magyar sertéshús marketingtámogatását hosszú távon, melyre az elmúlt 3 év során 670 millió forint kormányzati forrást biztosítottunk, ami 2016-ban tovább folytatódik a tervezettek szerint még 200 millió forint felhasználásával. A hazai tej és tejtermékek népszerűsítése érdekében 2015-ben fogyasztói kampányba kezdtünk, melyre 420 millió forintot fordítunk.

Egyre gyakrabban figyelhető meg, hogy a fogyasztók a mindennapos bevásárlások során már nemcsak az ár szerint döntenek felelősen a termékek kiválasztásainál, hanem az összetételük és származásuk alapján is. Ez annak is köszönhető, hogy a vásárlók részéről egyre inkább előtérbe kerül a megbízhatóság és nyomon követhetőség igénye. Itt is kiemelt szerepet kap a minőségtanúsító védjegyek szerepe és ismertsége. Ezen a téren még vannak kihasználatlan lehetőségek. Amennyiben tudatosan folytatjuk a fent említett munkát, úgy a kérdésben említett „osztrák fogyasztói szemlélet” hazánkban is működhet.

Kapcsolódó cikkek

Tovább mélyülnek az orosz-magyar agrárkapcsolatok

2016. október 06. 08:06
Az Oroszországi Föderáció mezőgazdasági miniszterhelyettesével, Jevgenyij Gromikoval tárgyalt Nagy István földművelésügyi miniszterhelyettes Tulában, kedden. Kétnapos oroszországi látogatása során Nagy István részt vett egy magyar premix üzem átadó ünnepségén, valamint ellátogatott az „Arany Ősz -2016” mezőgazdasági kiállítás megnyitójára.

A munkaügyi felügyelet megerősítéséről és a feketemunka elleni fellépésről egyeztettek

2016. december 14. 08:59
A jogszerű és biztonságos foglalkoztatásról egyeztettek a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) Budapesti Regionális Irodájának közös tripartit szemináriumán Budapesten - közölte az NGM kedden a kormány.hu honlapon.