Több mint 200 kilométerrel bővül a díjköteles gyorsforgalmi utak hossza 2024-ben
2023. december 13. 17:25
Több mint 200 kilométerrel bővül a díjköteles gyorsforgalmi utak hossza Magyarországon 2024 január elsejével, köztük az ország legzsúfoltabb autóútja, az M0-s is fizetős lesz. Ugyanakkor jó hír, hogy, aki Pest vármegye matricát vásárolt eddig is, annak nem kell újat vásárolnia a jövőben.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium december 5-én megjelent rendelete alapján január elsejével összesen 230 kilométerrel bővül a hazai díjköteles gyorsforgalmi útszakaszok hossza, köztük a teljes M0-s, az M44-es autóút, illetve az M30 miskolci elkerülője is fizetőssé válik.
A jogszabály értelmében 2024. január elsejével díjköteles lesz, ami a személyautókra is vonatkozik:
- az M0-s végig, azonban elég lesz a Pest vármegye matrica az érintett szakaszokon,
- az M4-es teljes hosszán, ahol a Pest vármegyei matrica mellett a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei matricát is ki kell váltani,
- az M44-es végig, ahol bevezetik a Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegye matricákat, a Bács-Kiskun vármegye matrica rövid szakaszon, Tiszakürtig lesz érvényes,
- az M30-as autópálya végig, miután megszűnik a Miskolc dél és Miskolc észak közötti szakasz díjmentessége, ugyanakkor Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei matricával az autópálya teljes hosszában használható lesz,
- az M31-es ugyancsak fizetősé válik, itt elég lesz a Pest vármegyei matrica,
- az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig, amelyen a Somogy és Zalai vármegyei matricák is érvényesek lesz.
Mindez azt jelenti, hogy 2024. január 1-jétől további két vármegyével is bővülhet a fizetős utak listája: Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyével.
Így változnak az autópályamatrica-árak januártól
A hatályos jogszabályok értelmében a 2024-es matricaárakat az előző év augusztusi fogyasztói áraihoz kötik, ennek alapján a drágulás 16,4 százalékos lesz januárban. Ezek lesznek az érvényes e-matrica-árak:
Március elsejétől pedig bevezetik az egynapos matricát is, amely 5150 forintba fog kerülni. Ahogy korábban írtunk róla, az egynapos jogosultság megítélése kettős. Lényegében bevételkiesést termel az országok útdíjrendszereiben, hiszen egy drágább útdíjtermék felől egy olcsóbb felé tereli a vásárlásokat. A változásnak tehát az államkassza nem, csupán az átutazó, az úgynevezett tranzitforgalom örülhet.
D1 kategória
Forgalmi engedély szerint a "J" mezőben található kód: "M1". Személyautók, legfeljebb 5+2 üléses és legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjárművek, valamint ezek pótkocsival/utánfutóval alkotott járműszerelvényei tartoznak ide.
D1M motorkerékpár kategória
A motorkerékpárok tartoznak ide. A motorkerékpárokra éves országos és éves megyei e-matrica a D1 díjkategóriának megfelelő árakon vásárolható meg.
D2 kategória
Valamennyi olyan gépkocsi ide sorolandó, amely nem tartozik egyéb díjkategóriába és külön jogszabály alapján nem minősül útdíjköteles gépjárműnek. Forgalmi engedély szerint a "J" mezőben található kód lehet "M1", olyan személygépkocsi esetében, amely 7 személy szállításánál többre alkalmas, vagy lehet "N1", tehergépkocsi (legfeljebb 3,5 t össztömegig) esetében.
B2 kategória
Autóbuszok tartoznak ide, azaz minden olyan, személyszállítás céljára készült gépjármű, amelyben a vezető ülését is beleszámolva 9-nél több állandó ülőhely található. Forgalmi engedély szerint a "J" mezőben lévő kód lehet "M2", legfeljebb 5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok esetén, illetve a kód lehet "M3" is, több mint 5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű autóbuszok esetében.
U kategória
A D2 és a B2 díjkategóriába tartozó járművek vontatmányai tartoznak ide. Forgalmi engedély szerint a "J" mezőben található kód "O1", legfeljebb 750 kg megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsi/utánfutó esetén. A kód lehet "O2" 0,75-3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű pótkocsik/utánfutók esetében. Az U kategóriás matricát a pótkocsi forgalmi rendszámára kell megváltani.
forrás: vg.hu
Kapcsolódó cikkek
Vége, becsődölt a legendás vidéki gyár: idén 750 dolgozó kerül az utcára
2023. január 06. 18:16
Minden dolgozónak felmondtak a Tungsram hajdúböszörményi üzemében. Az erről szóló tájékoztató levelet megkapták – tudta meg a Magyar Hang Elek Zoltántól, a Tungsram Dolgozók Független Szakszervezetének (TDFSZ) helyi elnökétől.
A Magyar Hang felidézte, hogy miután az állami Eximbank novemberben elutasította a cég második csődegyezségi ajánlatát is, elkezdődött a Tungsram felszámolása. Ennek következtében országszerte 750 dolgozót érintő csoportos létszámleépítést jelentettek be a cégnék, amelyet korábban stratégiai partnerének fogadott a kormány. A Tungsram Újpesten, Hajdúböszörményben, Kisvárdán, Nagykanizsán és Zalaegerszegen folytatott termelést.
Fenntarthatósági elismerést kapott a Corteva Agriscience magyarországi termelési üzeme
2024. január 12. 13:25
A lehető legkevesebb csomagolóanyagot használják, csökkentve a keletkező hulladékok mennyiségét.
A Corteva Agriscience nemzetközi mezőgazdasági kutató-fejlesztő vállalat elismerő oklevelet kapott a környezettudatosság és a körforgásos gazdaság támogatásáért a kis- és nagyvállalatoknak komplex csomagolási szolgáltatásokat nyújtó Manupackaging Hungary Kft. által szervezett Fenntarthatósági Program keretében.