Tonnaszám dobják ki a paradicsomot a román gazdák

2024. június 17. 13:29
Visszaütött a támogatási rendszer, az önköltségi áron sem tudják értékesíteni a paradicsomot a gazdák, ezért a szeméttelepen végzi a termés.
 
Tonnaszám dobják ki a paradicsomot a román gazdák

Több ezer kiló, fogyasztásra teljesen alkalmas paradicsom végzi naponta a Bukarest környéki szemétkukákban, miután annyi a termény a piacokon, hogy aprópénzért sem tudják eladni a termelők – derül ki a Digi24.ro riportjából. A helyi gazdák szerint ennek oka az, hogy a kormány megemelte a célzott támogatási összegeket, ezért sokan fogtak bele a paradicsomtermesztésbe, elárasztva a piacot.

Daily Life In BucharestA romániai kiskereskedelmi forgalomban 15-20 lej egy kiló paradicsom / Fotó: NurPhoto via AFP
A román mezőgazdasági minisztérium által pár éve indított Tomata programban az állam 1000 négyzetméterre számolva 3000 eurós de minimis támogatást nyújt a zöldségtermesztő gazdáknak.
 
A gazdák szerint gondot okoz az is, hogy Romániában a szezonális termékek számára nincs központosított értékesítési lehetőség, a nagybani felvásárlók, közvetítők az országot járva keresik meg a nekik megfelelő árut. De mivel jelenleg paradicsomból rengeteg érett be egyszerre, az árak padlót fogtak. A riportban egy gazda elárulta, hogy idén már két tonna paradicsomot dobott a szemétbe, és további három tonnának is ez lesz előreláthatóan a sorsa.
 
Alig 80 forintot fizetnek a paradicsom kilójáért a felvásárlók
A felvásárlók 1 lejt (80 forint) hajlandók fizetni a paradicsom kilójáért, miközben ahhoz, hogy némi profit is keletkezzen rajta, legalább négy lejt kellene kapnia – mondta a Digi24 riporterének egy román gazda.
FRANCE - ILLUSTRATION - FARM
A felvásárlók alig 80 forintot fizetnek a paradicsom kilójáért. Fotó: Hans Lucas via AFP
Érdekesség, hogy amíg a paradicsom a termelőktől a piacokra vagy a boltokba jut, igencsak megugrik az ára: a Lidl román honlapján 15 lejért (1200 forint) hirdeti akciósan a romániai paradicsomot, a koktélparadicsomot pedig 5 lejért (400 forint) kínálja kilónként.
 
Hasonló jelenetek a korábbi években is előfordultak Románia-szerte, és nemcsak a paradicsommal, hanem az uborkával vagy a padlizsánnal is.  A A gazdák szerint az lenne a megoldás, ha a támogatási rendszer nem korlátozódna bizonyos zöldségekre, és létrejönnének olyan nagybani piacok, ahol a gazdák maguk értékesíthetnék a terményeiket.
 
Van megoldás, de mégsem működik
A Krónika beszámolója szerint megoldást jelentene az is, ha a hatóságok lehetővé tennék, hogy a gazdák az Unirea állami élelmiszer-felvásárló és -forgalmazó állami vállalatnál értékesíthessék a terményeiket, ahol az állam minden szükséges feltételt előkészített az ilyen termények forgalmazásához. Az Unireát 2019-ben létesítette a szaktárca, de az elmúlt években nem működött, erőfeszítések árán 2022 októberében sikerült elindítani a tevékenységét. Az állami tőkével működő vállalat a hazai zöldségtermelőket akarja helyzetbe hozni azzal, hogy az ország zöldségtermesztő vidékeinek gazdáitól helyi szövetkezeteken keresztül felvásárolja a terményeket, és nagybani forgalmazóként értékesíti üzletláncoknak, üzleteknek és minden olyan kereskedőnek, aki hajlandó részt venni a hazai termékek forgalmazásában – írja a Krónika Online.
 
forrás: agrotrend.hu

Kapcsolódó cikkek

Egy májvédő gyógynövény, amit most kell szedni

2024. szeptember 30. 15:08
Évszázadok óta a májtisztítás egyik leghatásosabb gyógynövényeként tartják számon.
 
A máriatövis nagyon dekoratív növény, olyannyira, hogy akár a díszkertben is megállja a helyét. Szívós, ellenálló, nem éppen egyszerű leszedni, de megéri a fáradtságot, mert nemcsak önmagát tartja erőben, hanem nekünk is segít regenerálódni – írja az egy.hu.

Nem is hinnéd, de még a csomagolás színe is befolyásol, amikor leveszel egy terméket a polcról

2024. április 09. 14:26
Ezek a színek befolyásolják a fogyasztókat bio élelmiszerek vásárlásakor.
 
Az ökológiai élelmiszerek iránti növekvő érdeklődést az egészségesebb és fenntarthatóbb életmód iránti társadalmi váltás hajtja. A fogyasztók környezeti hatások iránti tudatossága növekszik, és olyan termékeket keresnek, amelyek összhangban vannak az értékeikkel.