Továbbra is 20 százalék felett az infláció
2023. július 07. 14:12
2023. júniusban a fogyasztói árak átlagosan 20,1 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, vagyis nem került a 20 százalékos lélektani határ alá. Az elmúlt egy évben a háztartási energia és az élelmiszerek ára emelkedett a leginkább. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,3 százalékkal nőttek.
Májusban az éves alapon mért infláció 21,5 volt, a júniusi adat ehhez képest 1,4 százalékos csökkenést jelent (az elemzők sem számítottak arra, hogy 20 százalék alá tud menni). Minazonáltal jó hír, hogy tavaly szeptember óta nem volt ilyen alacsony az áremelkedés üteme, és az élelmiszereknél két év után először mutatott csökkenést az előző hónaphoz viszonyított adat.
Egy év alatt, 2022 júniushoz képest az élelmiszerek ára 29,3 százalékkal emelkedett a Központi Statisztikai Hivatal friss adatai szerint. Ezen belül leginkább
az édesipari lisztesárué (53,0 százalék),
a kenyéré (48,6 százalék),
a tejtermékeké (41,4 százalék),
a tojásé (40,1 százalék),
a vaj és vajkrémé (35,6 százalék),
a péksüteményeké (33,3 százalék),
a száraztésztáé (30,4 százalék),
a tejé (26,7 százalék) és
a sajté (23,3 százalék).
A termékcsoporton belül a liszt (5,8 százalék) és az étolaj (3,1 százalék) ára nőtt a legkisebb mértékben.
A háztartási energia 34,3 százalékkal drágult, ezen belül
- a vezetékes gáz 43,0,
- a palackos gáz 44,6,
- az elektromos energia 26,6 százalékkal.
A szeszes italok, dohányáruk ára átlagosan 18,7, ezen belül a szeszes italoké 24,4 százalékkal nőtt. A tartós fogyasztási cikkekért 6,1, ezen belül a konyha- és egyéb bútorokért 14,6, az új személygépkocsikért 14,5, a fűtő- és főzőberendezésekért 13,9, a szobabútorokért 9,5 százalékkal kellett többet fizetni. Az állateledelek ára 47,6, a mosó- és tisztítószereké 36,9, a testápolási cikkeké 24,1, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 11,5 százalékkal lett magasabb. A járműüzemanyagok 20,2 százalékkal drágultak.
A szolgáltatások díja 14,4 százalékkal emelkedett, ezen belül
- az autópálya-használat, gépkocsikölcsönzés, parkolás 27,0,
- a sport- és múzeumi belépők 26,1,
- a járműjavítás és -karbantartás 22,1,
- az üdülési szolgáltatás 21,0,
- a lakásjavítás és -karbantartás 18,5,
- a taxi 18,2 százalékkal került többe.
Egy hónap alatt is volt némi drágulás, de csökkent a maginfláció
A fogyasztói árak átlagosan 0,3 százalékkal emelkedtek májushoz képest. A maginfláció a májusi 22,8 százalékról 20,8 százalékra esett vissza. A nyugdíjasok inflációja a májusi 22,9 százalék után valamivel mérséklődött, de továbbra is intenzív, 21,2 százalékos volt júniusban. Az élelmiszerek inflációja átlagosan 0,4 százalékkal csökkent.
Ezen belül
- az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, friss hazai és déligyümölcs összesen) 3,2,
- a vaj és vajkrém 2,8,
- a tej 2,7,
- a sajt 2,3,
- a száraztészta 1,6 százalékkal került kevesebbe.
A csokoládé és kakaó 1,9, a sertéshús 0,8 százalékkal drágult. A háztartási energia ára 2,1 százalékkal mérséklődött, ezen belül a vezetékes gázért 4,1 százalékkal kellett kevesebbet fizetni. A járműüzemanyagok ára 2,2 százalékkal emelkedett. A mosó- és tisztítószerek ára 2,4, a testápolási cikkeké 0,6, az állateledeleké 1,1 százalékkal magasabb lett. A szolgáltatások 0,9 százalékkal drágultak, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 6,6, a társasházi közös költségért 1,5, a lakbérért 0,8 százalékkal többet kellett fizetni.
forrás: agrotrend.hu
Kapcsolódó cikkek
TÉSZ, integráció nélkül nincs jövője a kertészeti ágazatnak
2024. november 04. 16:33
Ahogy ma áll az együttműködés, az integráció szintje a kertészeti ágazatban (is), úgy továbbra is saját magát fékezi az ágazat. Húsz évvel az EU-ba való belépés után sem értük el az integráció átlagos szintjét sem, ami visszaveti a szektor előrelépését, fejlődését is.
Délelőttös műszak anyukáknak, bérfejlesztés, rezsitámogatás – így vigyáz munkatársaira a vaskeresztesi vállalat
2023. június 23. 15:03
A MAM-Hungária Kft. ügyvezető igazgatója, a vállalatcsoport gyártási vezérigazgatója, Kiss Katalin vezetése alatt a nyolctagú vállalkozás 600 fős nagyvállalattá nőtte ki magát. A folyamatos fejlődés mellett ma már évente százmillió babatermék kerül ki öt kontinens üzleteibe a német ajkú kis falu gyártósoráról, több helyen piacvezető márkaként. A többszörösen kitüntetett vaskeresztesi cég vezetője a Világgazdaságnak adott interjúban elmondta, hogy náluk hosszú távon érték az ember, és nemcsak a jelenre, de a jövőre is koncentrálnak a munkavállalói elégedettség tekintetében.