Újabb drágulási hullám jöhet. Mutatjuk, miért

2024. január 19. 13:57
Ha nem használható a vörös-tengeri útvonal, borzasztóan megdrágul a szállítás.
 
Az ukrán tengeri gabonaexport várhatóan 20 százalékkal csökken januárban az előző hónaphoz képest a vörös-tengeri válság és a kínai holdújévhez kapcsolódó ünnepek miatt – közölte egy neve elhallgatását kérő, magas rangú ukrán kormánytisztviselő a Reuters-szal.
Újabb drágulási hullám jöhet. Mutatjuk, miért
A lapnak Mikola Szolszkij, Ukrajna agrárpolitikai és élelmezésügyi minisztere is arról beszélt, igaz számok nélkül, hogy a Vörös-tengeren kialakult helyzet az ukrán mezőgazdasági export lelassulásához vezetett januárban, ugyanis az ukrán élelmiszerexport egy része éppen ezen a hajózási útvonalon halad Ázsiába (ezen belül Kínába) és az afrikai országokba.
 
Újabb áremelkedési hullám jöhet
A világ hajóforgalmának fontos része a Vörös-tengeren keresztül zajlik, azonban a húszi támadások miatt az útvonal veszélyessé vált. Ezért a cégek a hosszabb, az Afrikát (Jóreménység-fokot) megkerülő útvonalakat választják. Ennek következményei igen jelentősek:
  • hosszabb a szállítási idő,
  • drágább a szállítási költség,
  • gondokat okoz a szállítási kapacitásokban, mert hosszabb ideig foglaltak a konténerek és a hajók.
A szállítás problémák szinte valamennyi ágazatot érintik már most, ha pedig a vörös-tengeri szállítási útvonal hónapokra kiesik, akkor komoly ellátási problémák fognak jelentkeznek és újabb áremelkedések jöhetnek.
 
A Reutersnek több cég nyilatkozott a helyzetről, az amerikai Tractor Supply Company például arról számolt be, hogy szállításai 2-20 napot késnek. Magyarországon pedig az esztergomi Suzuki-gyárban motorhiány keletkezett és a termelést egy hétre szüneteltetni kell.
Leállt a termelés az esztergomi Suzuki gyárban a vörös-tengeri helyzet miatt
A Danone azt közölte a lappal, hogy szállítmányait átirányította a hosszabb útvonalra és ha a helyzet 2-3 hónapon túl is fennáll, alternatív megoldásokat keres majd. – Alternatív, de jóval drágább szállítási mód lehet a légi vagy a közúti szállítmányozás. – A Lidl is azt közölte, hogy szállítmányaik megkerülik Afrikát. Nagy-Britannia második legnagyobb élelmiszerbolt-hálózata, a Sainsbury's pedig azt tette nyilvánossá, hogy a szállítmányok átütemezésén túl rendszeres egyeztetéseket folytatnak a brit kormánnyal.
 
Nem maradtak következmények nélkül a támadások
Az önvédelemhez fűződő jog alapján hajtott végre támadásokat Nagy-Britannia és az Egyesült Államok a jemeni húszi lázadók katonai létesítményei ellen – áll a január 12-én kiadott közleményben.
 
A londoni miniszterelnöki hivatal által ismertetett kommünikét a brit és az amerikai kormány mellett Németország, Kanada, Ausztrália, Új-Zéland, Dél-Korea, Hollandia, Dánia és Bahrein is aláírta.
 
forrás: agroinform.hu

Kapcsolódó cikkek

Szilva: viszik, mint a cukrot

2024. szeptember 30. 15:24
Elérkezett a lekvárfőzés ideje.
 
A kereskedők az idei évben igen nagy érdeklődést mutattak a szilva iránt, miközben a konzervgyárak visszafogottabbak voltak. Mindez azonban nem szegte a kedvét a termelőknek, mert könnyen találtak más értékesítési csatornákat.

Nem erre számítottak az erdélyi cukorrépa-termesztők, de talán így se járnak rosszul

2023. február 09. 11:48
Újraindják az erdélyi cukorgyártást a marosludasi cukorgyár új tulajdonosai, akik a térség termesztőitől vásárolnák fel a cukorrépát – írja az MTI az Agrointel.ro szakportál nyomán.
 
Az egyik utolsó erdélyi cukorgyár eladását szerdán jelentette be az eddigi tulajdonos, a francia Tereos vállalat. A 150 alkalmazottat foglalkoztató Maros megyei gyárat az élelmiszeriparban érdekelt két romániai vállalkozó, Mihaela Neagu és Mihail-Daniel Matache vásárolta meg.
 
Az új tulajdonosok tárgyalásokat folytatnak a térség mintegy 300 cukorrépa-termesztőjével, akik 3200 hektárnyi területen termesztenének alapanyagot a gyár számára.