Utazási költségtérítés esete a 800 Ft-os benzinárral

2022. július 06. 11:07
Napi szinten olvasunk arról, hogy milyen mértékben növekednek az árak, ezen belül is az üzemanyagár. Ez utóbbi kapcsán a pénztárcánkat védi (még) az ársapka, de az nyilvánvaló, hogy a végtelenségig nem kötelezhetők profitorientált vállalatok arra, hogy beszerzési ár alatt értékesítsék terméküket, így előbb-utóbb kinyílik Pandora szelencéje és megkapjuk a nyakunkba a valódi árakat. A jelenleg sem veretes 9 – 15 Ft/ km adómentesen adható utazási költségtérítés akkor inkább lesz hergelő, mint támogató.
Utazási költségtérítés esete a 800 Ft-os benzinárral

Mindenekelőtt honnan is ered ez az összeg és kik kaphatják? A munkába járás (egyébként a hazautazásét is, de azzal most nem foglalkozunk) költségtérítését két jogszabály alapján állapíthatjuk meg:

1) 39/2010 kormányrendeletből, amely kimondja, hogy a

(1) A munkavállaló részére a 3. § szerinti térítés helyett a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 25. § (2) bekezdésében munkába járás költségtérítése címén meghatározott összeg 60 százaléka akkor jár, ha

a) a munkavállaló lakóhelye vagy tartózkodási helye, valamint a munkavégzés helye között nincsen közösségi közlekedés;

b) a munkavállaló munkarendje miatt nem vagy csak hosszú várakozással tudja igénybe venni a közösségi közlekedést;

c) ha a munkavállaló mozgáskorlátozottsága, illetve a súlyos fogyatékosság minősítésének és felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának szabályairól szóló kormányrendelet szerinti súlyos fogyatékossága miatt nem képes közösségi közlekedési járművet igénybe venni, ideértve azt az esetet is, ha a munkavállaló munkába járását az Mt. 294. § (1) bekezdés b) pontjában felsorolt hozzátartozója biztosítja;

d) a munkavállalónak bölcsődei ellátást igénybe vevő vagy tíz év alatti köznevelési intézményben tanuló gyermeke van

2) valamint az Szja tv. ide vonatkozó passzusa, amely a 25.§ (2) bekezdés bb) pontjában definiálja a 15 Ft-ot, mint adómentesen adható összeg.

A jogalkotói szándék nyilvánvalóan az, hogy az emberek alapvetően tömegközlekedéssel járjanak munkába, de ez szándék kezd diszkriminálóvá válni. Már a jelenlegi üzemanyagárak mellett is komoly teher van a gépjárművel közlekedő dolgozókon, de majd a hatósági áras időszakot követően fog leginkább csattani az ostor azokon, akik eleve a munkaidejük vagy gyermekük miatt nem a tömegközlekedést választják. Time is money tartja a mondás, és ez leképeződik itt is: vagy órákat utazol, vagy fizetsz.

Nézzük ezt a fizetést a számok oldaláról. Ha összevetem a teljes munkába járási költséget, a jelenlegi bérlet árakkal, azt látjuk, hogy autóval járni nagyságrendileg dupla akkora kiadás, mint tömegközlekedéssel:

Bérlet esetén a bérlet árának 86%-át kötelező megtéríteni, de a munkáltató dönthet úgy, hogy adómentesen a teljes bérletárat téríti, a bérlet árától függetlenül. A gépjárműnél az üzemanyag árát nem veszik figyelembe, ott 9 és 15 Ft közötti utazásiköltség-térítésben lehet adómentesen gondolkodni. Ebbe az esetben a munkavállalót az alábbi költségek terhelik:

utazási költségtérítés

Jól látható, hogy míg a tömegközlekedés esetén elenyésző teher hárul a dolgozóra, addig a másik esetben komoly tízezrekbe kerülhet a beutazás a munkahelyre.

utazási költségtérítés

A 9 és 15 Ft létjogosultságát vizsgáljuk meg másik oldalról. Tételezzük fel, hogy 30 km távolságról járunk be az 1400 cm3 hengerűrtartalmú autónkkal húsz munkanapot. A NAV gépkocsi alapnorma-átalány táblázata szerint ez az autó 8,6 l üzemanyagot fogyaszt 100 km-en. Szintén a NAV honlapján közzétett üzemanyagár júliusban 481 illetve 733 Ft. A fenti adatokból kiszámolható, hogy a havi megtett út oda-vissza 1200 kilométeres, ehhez 103,2 l üzemanyag szükséges, ami 49 639 illetve 75 645 Ft költséget jelent. Ezzel a költséggel áll szemben a 9 Ft-tal számolva 10 800 Ft, 15 Ft-tal számolva pedig 18 000 Ft adómentesen adható költségtérítés. A költségtérítés a legjobb esetben sem éri el a 40%-ot.

Maradva a 8,6 L-es fogyasztásnál nézzük, milyen támogatási szinteket jelent ez különböző üzemanyag árak mellett:

utazási költségek

Azt láthatjuk, hogy ha az adómentesen adható költségtérítés 30 Ft lehetne, akkor sem érné el a hatósági áras költségek háromnegyedét sem. Ehhez jön még plusz hatásként az időbeli eltolódás, mivel rendszerint hónap végén szokták ezeket elszámolni, így a fenti példánál maradva a munkavállaló megelőlegez 75.000 Ft-nyi költséget, amit majd a következő bérnél viszontláthat.

Véleményem szerint a NAV által közzétett üzemanyag árnak és a kormányrendeletben, illetve SZJA tv-ből kiolvasható adómentesen adható utazási költségtérítésnek valamilyen összefüggésben kéne állnia egymással. Természetesen nem jelenti azt, hogy a munkáltatókra további terhet kellene tenni (értsd: ne kötelező minimum összegről legyen szó), hanem azt, hogy a munkáltatónak legyen nagyobb mozgástere a döntését illetően.

Miért?

Mert a jelen gazdasági helyzetben az inflációra egy válasza van a munkáltatónak: bért emelni, ami egy hosszútávú elköteleződés, és nem minden esetben van meg rá a hosszútávú fedezet, valamint tovább fokozza az ár-bér spirált. A béremeléssel további probléma, hogy a bérpiaci lufi kipukkadásakor ezekből a bérekből csak úgy lehet visszakorrekció, hogy megindul egy leépítési hullám, amely -  ne legyen illúziónk – a felvert bérű alacsonyabb képzettségű munkavállalókat fogja érinteni.

Talán hatékonyabb lenne, ha a béremelés helyett a munkáltatók olyan adható munkavállalói költségeket csökkentő juttatásokkal tudnának operálni, amellyel a mostani turbulenciát átvészelhetik, és ha egyszer visszaáll minden a régi kerékvágásba, fokozatosan ki tudják vezetni azokat. Régebben voltak ilyen juttatások: a cafeteria keretében adómentesen elszámolható internet számla vagy a szintén adómentes lakáshitel- törlesztő, de lehetne a SZÉP kártya akár bizonyos összegig adómentes, ha már élelmiszerre is lehet költeni. 

Egyszóval lehetne kreatívkodni a juttatásokkal, de a folyamatosan változó helyzetet kezelni óhajtó cégeknek nagyobb mozgástér kellene adózás terén, hogy a lufinak mindenki örülhessen a végén, és ne görbüljön sírásra a szánk, ha esetleg kidurran.

www.hrportal.hu

 

 

Kapcsolódó cikkek

Orbán Viktor: Amennyi munkahelyet a vírus tönkretesz, annyi munkahelyet hozunk létre

2020. április 06. 20:33
A többi között a kormány döntött egy 450 milliárdos beruházásösztönző és munkahelyteremtő programról, és visszaépítik a 13. havi nyugdíjat is.

A fizetésemelés már kevés: meglepő megoldásokkal tartják meg dolgozóikat a magyar cégek

2022. február 18. 09:50
A jelenlegi munkaerőhiányos gazdasági környezetben a toborzás mellett egyre nagyobb figyelmet kell fordítani a megtartásra is: nem elég bevonzani az új kollégákat, el kell érni, hogy a vállalatok kötelékében is maradjanak minél hosszabb ideig. Erre ma már számos sikeres, bevált stratégia létezik, egyik közülük az önkénteskedés lehetősége, melynek a társadalmi felelősségvállaláson túl van egy közösségépítő és rekreációs szerepe is. A munkatársak nem csak önmagukat, egymást is jobban megismerhetik ezeken az alkalmakon, elégedettséggel tölti el őket, hogy ezeken az alkalmakon nem szellemi, hanem fizikai munkát végeznek. Kicsit felállhatnak az íróasztaltól, és valami olyasmivel foglalkozhatnak, aminek azonnali, kézzel fogható, szemmel látható eredménye van. Egy nagyvállalati közegben dolgozónak ez nagyon sokat jelent - mondta el a Pénzcentrumnak adott interjúban Tóth Zsuzsanna, a Vodafone Magyarország HR vezérigazgató-helyettese.