Vasút a Holdon: itt vannak a NASA tervei

2024. május 13. 11:37
A NASA teljes gőzzel dolgozik a következő Holdra szálláson, viszont most sokkal nagyratörőbb tervei vannak egy gyors fordulónál. Az űrügynökség nemrég bejelentette egy elektromágneses vasút kiépítését a Hold felszínén, amely többek között a tervezett állandó holdbázisok közötti szállítórendszerként működne.
Vasút a Holdon: itt vannak a NASA tervei
A NASA nemrég bejelentette, vasúthálózatot tervez kiépíteni a Hold felszínén. Ennek elsődleges funkciója az lenne, hogy a robot szállítórendszer támogassa a Holdra látogató űrhajósok tevékenységét. A NASA következő nagy Hold-projektjének részét képezi (Artemis program), hogy tartós házat építenek a Holdra 2040-ig, ezzel megvalósítva azt a tervet, hogy több asztronauta hosszabban tartózkodjon a felszínen.
 
Az Artemis program következő nagy állomása, hogy 2026-ban újból embert küldjön a NASA a Holdra – ez 1972 óta várat magára. Az újbóli Holdra szállás és a holdbázis megépítése azért is fontos, mert a Hold sokkal kedvezőbb kiindulópontként szolgálhat egy esetleges Mars-expedícióhoz. 
 
Miért van szükség a holdvasútra?
A holdvasútterv pontos neve a Flexible Levitation on a Track, röviden FLOAT, amely a NASA szerint nélkülözhetetlen lesz a holdi tevékenységek működtetéséhez. 
 
A FLOAT-ot szállítási feladatok ellátásra tervezték, hogy a felszínen könnyebben tudjanak nagyobb terhet mozgatni. A NASA a regolit talaj bányászását tervezi, mely vizet, folyékony oxigént és hidrogént tartalmazhat. Ezeket mind fel lehet használni az űrhajósok ruhájának támogatására és javítására anélkül, hogy vissza kellene küldeni őket a Földre. Továbbá a FLOAT képes lesz nagyobb berendezéseket mozgatni az űrhajók leszállóhelye és a bázisok vagy kutatási helyszínek között. 
 
A FLOAT működtetése mágneses lebegésen alapul, mely már a mai nagy sebességű vasútrendszereknél is bevett módszer.
 
Így fog működni a vasút
A NASA tervei szerint lapos, mágneses paneleket, úgynevezett robotokat helyeznek le, melyek képesek a lebegésre. A paneleknek nincsenek mozgó alkatrészei, és önmagukban nem működnek, csak az elektromágneses energia tolja végig őket a pályán. A NASA szerint a robotok kevés gondozást fognak igényelni, és sokáig használhatók lesznek. 
 
https://learningenglish.voanews.com/a/nasa-details-plans-for-railway-system-on-the-moon/7605113.html
 
A FLOAT rendszer kisebb változata lehetővé teszi, hogy a robotok akár 30 kilogrammos terheket is szállítsanak körülbelül 0,5 méter per másodperc sebességgel. 
 
A nagyobb változat viszont akár 100 ezer kilogrammnyi regolitot is képes lesz szállítani. 
 
A FLOAT az Innovative Advanced Concepts (NIAC) nevű NASA program részét képezi, és jelenleg 600 ezer dolláros támogatással működik. Ha a kutatások továbbra is ígéretesnek bizonyulnak, akkor beléphetnek a harmadik fázisba, amely további finanszírozást és támogatást biztosít a NASA-tól. Tehát egyelőre nem jelenthető ki, hogy a FLOAT mindenképpen megépül a Holdon, de az eddigi eredmények biztatók. A szállítórendszeren kívül az űrügynökség új holdjárókat is tervez, melyekkel az asztronauták is könnyebben közlekedhetnek majd a felszínen.
 
forrás: vg.hu
 

Kapcsolódó cikkek

Újabb ország döntött az óraátállítás eltörléséről - ki nem találná, melyik

2024. július 17. 12:59
Az ukrán törvényhozás kedden elfogadta azt a törvényjavaslatot, amely 2025-től eltörli az óraátállítást a nyári és téli időszámítás között.

Növényalkalmazás új szemlélettel - minierdők Budapesten

2023. március 28. 11:18
Az Ökológiai és gazdasági fordulat címmel februárban megrendezett szakmai konferencián a Miyawaki-minierdőkről és a klímaválsággal összefüggő növényalkalmazásokról is hallhattunk előadást. A japán mintára létrehozott minierdőkkel növelhetők a zöld szigetek a városokban.
 
Az ökologikus szemlélettel összeállított növény-kiültetésekkel pedig egész évben mutatós, olcsóbban fenntartható zöldfelületekkel gazdagíthatjuk környezetünket.
A fővárosban 42 helyszínen kezel a Főkert erdőterületet. Ezek rendkívül felszabdalt helyszínek, nagyságuk a 300-400 négyzetmétertől több hektárig terjed. Fenntartásukhoz tízéves erdőterv készült, melyben külön megvizsgálták mindegyik terület fafajösszetételét, és meghatározták a szükséges beavatkozásokat is, vezette fel a Miyawaki-erdőkről szóló előadását Zakar András, a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Főkert Kertészeti Divízió vezérigazgatója.