Vasút a Holdon: itt vannak a NASA tervei

2024. május 13. 11:37
A NASA teljes gőzzel dolgozik a következő Holdra szálláson, viszont most sokkal nagyratörőbb tervei vannak egy gyors fordulónál. Az űrügynökség nemrég bejelentette egy elektromágneses vasút kiépítését a Hold felszínén, amely többek között a tervezett állandó holdbázisok közötti szállítórendszerként működne.
Vasút a Holdon: itt vannak a NASA tervei
A NASA nemrég bejelentette, vasúthálózatot tervez kiépíteni a Hold felszínén. Ennek elsődleges funkciója az lenne, hogy a robot szállítórendszer támogassa a Holdra látogató űrhajósok tevékenységét. A NASA következő nagy Hold-projektjének részét képezi (Artemis program), hogy tartós házat építenek a Holdra 2040-ig, ezzel megvalósítva azt a tervet, hogy több asztronauta hosszabban tartózkodjon a felszínen.
 
Az Artemis program következő nagy állomása, hogy 2026-ban újból embert küldjön a NASA a Holdra – ez 1972 óta várat magára. Az újbóli Holdra szállás és a holdbázis megépítése azért is fontos, mert a Hold sokkal kedvezőbb kiindulópontként szolgálhat egy esetleges Mars-expedícióhoz. 
 
Miért van szükség a holdvasútra?
A holdvasútterv pontos neve a Flexible Levitation on a Track, röviden FLOAT, amely a NASA szerint nélkülözhetetlen lesz a holdi tevékenységek működtetéséhez. 
 
A FLOAT-ot szállítási feladatok ellátásra tervezték, hogy a felszínen könnyebben tudjanak nagyobb terhet mozgatni. A NASA a regolit talaj bányászását tervezi, mely vizet, folyékony oxigént és hidrogént tartalmazhat. Ezeket mind fel lehet használni az űrhajósok ruhájának támogatására és javítására anélkül, hogy vissza kellene küldeni őket a Földre. Továbbá a FLOAT képes lesz nagyobb berendezéseket mozgatni az űrhajók leszállóhelye és a bázisok vagy kutatási helyszínek között. 
 
A FLOAT működtetése mágneses lebegésen alapul, mely már a mai nagy sebességű vasútrendszereknél is bevett módszer.
 
Így fog működni a vasút
A NASA tervei szerint lapos, mágneses paneleket, úgynevezett robotokat helyeznek le, melyek képesek a lebegésre. A paneleknek nincsenek mozgó alkatrészei, és önmagukban nem működnek, csak az elektromágneses energia tolja végig őket a pályán. A NASA szerint a robotok kevés gondozást fognak igényelni, és sokáig használhatók lesznek. 
 
https://learningenglish.voanews.com/a/nasa-details-plans-for-railway-system-on-the-moon/7605113.html
 
A FLOAT rendszer kisebb változata lehetővé teszi, hogy a robotok akár 30 kilogrammos terheket is szállítsanak körülbelül 0,5 méter per másodperc sebességgel. 
 
A nagyobb változat viszont akár 100 ezer kilogrammnyi regolitot is képes lesz szállítani. 
 
A FLOAT az Innovative Advanced Concepts (NIAC) nevű NASA program részét képezi, és jelenleg 600 ezer dolláros támogatással működik. Ha a kutatások továbbra is ígéretesnek bizonyulnak, akkor beléphetnek a harmadik fázisba, amely további finanszírozást és támogatást biztosít a NASA-tól. Tehát egyelőre nem jelenthető ki, hogy a FLOAT mindenképpen megépül a Holdon, de az eddigi eredmények biztatók. A szállítórendszeren kívül az űrügynökség új holdjárókat is tervez, melyekkel az asztronauták is könnyebben közlekedhetnek majd a felszínen.
 
forrás: vg.hu
 

Kapcsolódó cikkek

Saját villamos energiát termel a Magyar Suzuki

2024. február 27. 15:19
Helyben előállított villamos energia segíti a Magyar Suzuki energiaellátását: hétfőn hivatalosan is átadták az esztergomi autógyár napelemparkját. A teljes beruházás csaknem két évig tartott és 2 millió euróba került. A vállalat így éves szinten csaknem 270 millió forintot spórol meg, és több mint 1700 tonnával csökkenti a közvetett szén-dioxid-kibocsátását.
 

Sztrájkolnak a Ryanair pilótái, több mint 80 járatot töröltek Belgiumban

2023. augusztus 14. 17:37
A brüsszeli Charleroi repülőtéren 88, augusztus 14-én és 15-én induló vagy érkező Ryanair járatot töröltek az ír diszkont légitársaság pilótáinak sztrájkja miatt – írta a The Brussels Times hírportál.
A Ryanair belgiumi pilótái és a fapados légitársaság között zajló nézeteltérés miatt ezen a nyáron kétszer is sztrájkba léptek a dolgozók: egyszer a július 15-16-i hétvégén, amikor mintegy 120 járatot töröltek, majd július 29-30-án, ami közel száz járatot érintett.