Veszélyben Európa élelmiszer-kereskedelme

2024. január 31. 12:57
A romlandó gyümölcs- és zöldségszállítmányok késése súlyos károkat okoz az exportőröknek és a gazdáknak.
Veszélyben Európa élelmiszer-kereskedelme

Túl kockázatossá vált sok fuvarozó számára a Vörös-tenger és ezáltal a Szuezi-csatorna hajózása – fotó: pixabay.com

Újabb csapás érte az európai mezőgazdaságot. A vörös-tengeri támadások leginkább a dél-európai exportőröket érintik – írja a vg.hu.

Súlyos károkat szenvedhetnek el a gazdák
Tavaly a jemeni húszik hadat üzentek a Vörös-tengeren át folyó kereskedelemnek, ezzel támogatva a Hamászt Izrael ellen. Ekkor az európai vezetők a blokk energiaellátása miatt aggódtak. Három hónap elteltével a válság elérte az élelmiszer-kereskedelmet is: súlyos károkat okoz az exportőröknek és a gazdáknak a romlandó gyümölcs- és zöldségszállítmányok késése – írta meg a Politico.
 
Október óta több iszlamista csoport is a palesztin terrorszervezet mellé állt, a legnagyobb nemzetközi hatást a jemeni húszik gyakoroltak azzal, hogy az egyre intenzívebb támadásaik miatt túl kockázatossá vált sok fuvarozó számára a Vörös-tenger és ezáltal a Szuezi-csatorna hajózása.
 
Zsugorodó forgalom, emelkedő árak
A veszélyek miatt a hajózási társaságok inkább Afrika megkerülését választják a Jóreménység-fokon keresztül, annak ellenére is, hogy ez az útvonal akár három hét késést is okozhat az Európába érkező és onnan kiinduló szállításokban. Ez a konténerárak ötszörösére emelkedése mellett egyben azt is jelenti, hogy a friss termékek nagyobb valószínűséggel romlanak meg útközben.
 
Erős a kockázat. Bár a húsfélék, a gabona és a kávé is érintett, a legnagyobb problémát a zöldségek és gyümölcsök okozzák, amelyekre hatalmas a kereslet, de romlandóságuk miatt szinte lehetetlen eljuttatni a szállítmányokat a célországokba– hívta fel a figyelmet Marco Forgione, az Institute of Export & International Trade főigazgatója, aki szerint az elhúzódó válság akár milliárdos károkat is okozhat az európai agrárszektorban.
 
Az exportőrök leginkább a dél-európai tagállamokban – Olaszországban, Görögországban és Cipruson – érintettek, hiszen a szállítmányaiknak a Földközi-tengeren át nyugatra kell kerülniük, ami a közel-keleti és ázsiai vásárlók számára túl hosszú utazási időt jelent.
 
A három kulcsfontosságú globális kereskedelmi útvonalon zsugorodó forgalom, az árak emelkedését eredményezheti a jövőben.
rothadó alma
A legnagyobb problémát a zöldségek és gyümölcsök okozzák, amelyekre hatalmas a kereslet, de romlandóságuk miatt szinte lehetetlen eljuttatni a szállítmányokat a célországokba – fotó: pixabay.com
 
Sürgősen terveket kell készíteni a helyzet megoldására
Olaszország legnagyobb mezőgazdasági érdekképviselete, a Coldiretti szerint a friss termékek rövid eltarthatósági ideje az út 15-20 nappal való meghosszabbítását nem teszi lehetővé és még a drága hűtési rendszerekkel sem kivitelezhető. A szállítmányok nélkül pedig előfordulhat, hogy Európa jelentős piaci részesedést veszít a nemzetközi élelmiszer-kereskedelemben.
 
A kereskedelmi útvonal lezárása a 400 millió euró értékű olasz almaexportot a szezon csúcspontján érte el, és a közeljövőben a körte, a káposzta, valamint a karfiol termelői is hasonlóan járhatnak.
 
Ez azonban nemcsak az exportőröknek fog károkat okozni, hanem a teljes uniós piacnak is, hiszen a ki nem szállított áruk a blokkon belül maradnának. Az ukrán gabona behozatala korábban Közép- és Kelet-Európában már gazdatüntetéseket robbantott ki, itt pedig annak a többszöröséről lehet szó.
 
Egyelőre még nincs vörös riasztás, de sürgősen terveket kell készítenünk arra az eshetőségre, ha a Szuezi-csatorna nem nyit újra az aratási szezonok kezdete előtt. Az európai gazdák most is nehéz helyzetben vannak, egy újabb válság pedig milliókat tehet tönkre – mondta Giovanna Ferrara, az olasz üzleti szövetség, az Unimpresa elnöke.
 
Az exportőröknek a Maersk felajánlott egy lehetséges alternatívát: a légi fuvarozást. Ez rövidebb időt venne igénybe még a Vörös-tengeren keresztülhaladó szállítmányozásnál is, de a kapacitás és a költségek szempontjából nem ideális. Esetleg arra elég lehet, hogy az EU ne veszítse el teljesen a jelenlétét az ázsiai piacokon.
 
forrás: agroinform.hu
 

 

 

Kapcsolódó cikkek

A MAGYAR ÉLELMISZEREK EGYESÜLT ÁLLAMOKBELI EXPORTJÁRÓL TÁRGYALT WASHINGTONBAN NAGY ISTVÁN AGRÁRMINISZTER

2023. május 10. 08:32
A magyar víziszárnyasok amerikai exportjáról és a mangalicasonka szállításának lehetőségeiről is tárgyalt az Egyesült Államokban a magyar agrárminiszter kedden.
 
Nagy István amerikai látogatásának második napján a tudományos együttműködésekről, az egyetemi képzések akkreditálásáról, kölcsönös elfogadásáról is egyeztetett az Egyesült Államok mezőgazdasági miniszter-helyettesével.

Jön az első FoodTechShow!

2024. március 08. 12:50
A NAK élelmiszeripari gép- és technológiai kiállítást rendez.
 
Az élelmiszeripar számára több, mint 400 milliárd forintnyi pályázati forrás nyílik meg a következő időszakban. A támogatások hatékony felhasználása és a tervezett beruházások sikeres megvalósítását segítve a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara április 9-10. között élelmiszeripari gép- és technológiai kiállítást szervez „FoodTechShow" néven.