Volkswagen: küszöbön a gyárbezárások és a tömeges leépítések
2024. szeptember 04. 15:58
Parázs hangulatú munkásgyűlésen védte meg a Volkswagen vezetése a hamarosan végrehajtandó durva megszorításokat, amelyekkel a konszern az elektromos átállás lassulására és a kereslet megroppanása reagál. A dolgozók szerint a Volkswagen tehetetlen vezetőinek kellene mielőbb szedniük a sátorfájukat.
Az egy évtizedre visszatekintő munkahelyvédelmi programnak annyi, a Volkswagen hamarosan intenzív és fájdalmas leépítésekbe kezd, elsősorban németországi egységei körében. A cél: megspórolni 10 milliárd eurót és az üzemi haszonkulcsot az első fél évet jellemző igen szerény 2,3 százalékról 2026-ra 6,5 százalékra felsrófolni. Egy éve még 3,8 százalékon állt ez a befektetők által legnagyobb figyelemmel követett mutató.
Feszült volt a hangulat a Volkswagen szerda délelőtti wolfsburgi munkásgyűlésén / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP
A kínai konkurencia nyomása alatt szenvedő Volkswagen csoportnál egyelőre a névadó márkát érintik a szigorítások,
- az Audi,
- a Škoda,
- a Seat,
- a Cupra,
- a Lamborghini,
- a Bentley,
- a Porsche
- és a Ducati
egyelőre megmenekült a megszorításoktól, ami nem jelenti azt, hogy ne kellene maguknak is takarékoskodniuk amin lehet és érdemes.
Homokba dugta a fejét a Volkswagen
A Volkswagen előtt álló lehetőségeket szerda délelőtt vázolta fel Thomas Schaefer VW-vezérigazgató és Arno Antlitz pénzügyi vezető a társaság wolfsburgi székhelyén, a mintegy 16 ezer dolgozó előtt megtartott gyűlésen. Mint mondták, két németországi VW-gyár kapacitásának megfelelő jármű esett ki. Antlitz szerint félmillió Volkswagennel kevesebbet igényelt a piac, s bármilyen fájó is, a gyártókapacitásokat muszáj a kereslethez igazítaniuk.
Európában kétmillió autóval csökkent a teljes piac mérete – érvelt a pénzügyi igazgató a Bloomberg beszámolója szerint. A Volkswagen csoport tavaly nagyjából 9 millió járművet gyártott, szemben a 14 milliós összkapacitással.
Növelnünk kell a termelékenységet és csökkentenünk kell a költségeket, hogy ismét minőségi autókat kínálhassunk megfizethető áron! – adta ki a jelszót Antlitz hangos nemtetszést kiváltva hallgatóságából. Hozzátette, hogy már legfeljebb egy vagy két évük lehet, hogy megfordítsák a negatív trendet, s ezt az időt optimálisan kell kihasználniuk.
Schaefer és Antlitz 16 ezer VW-dolgozó előtt bizonygatta a megszorítások szükségességét /Fotó: AFP
A VW éveken át homokba dugta a fejét, nem vett tudomást a túlkapacitások leépítésének szükségességéről és a versenyképesség visszaeséséről, s ezért most nagy árat fizet. A cég és a dolgozói is, akik közül sok ezret lesznek kénytelenek elbocsátani az eddig betartott foglalkoztatási kötelezettségük egyoldalú felrúgásával.
Összerúgják a port a szakszervezetekkel
Ezzel a Volkswagen frontot nyit, s kimondatlanul a nagyhatalmú szakszervezetekkel való leszámolást helyezi kilátásba, amelyek rugalmatlansága és erős érdekérvényesítő képessége ma már az ország legfontosabb iparágának a jövőjét sodorja veszélybe. (Nem véletlenül ágált Elon Musk is az ellen, hogy a szakszervezetek betehessék a lábukat Tesla grünheidei Gigafactoryjába...)
A munkásgyűlésen részt vevők a „Mi vagyunk a Volkswagen, nem ti” feliratú transzparensekkel és csípős beszólásokkal üzentek a cégvezetésnek.
Nem kímélte a vezetőséget a gyűlésen felszólaló Daniela Cavallo, a VW legfőbb munkavállalói képviselője és felügyelőbizottsági tagja sem, aki azt mondta, hogy harcolni fog a gyárbezárások ellen, hozzátéve, hogy a dolgozóknak nem szabadna szenvedniük a menedzsment hibáiért, például azért, hogy az Egyesült Államokban és Kínában rosszul áll a szénájuk.
A Volkswagen nem a németországi telephelyei és a magas német személyzeti költségek miatt gyengélkedik, hanem a vezetőség gyatra munkája miatt – hangoztatta Cavallo, aki szerint a 10 milliárd eurós takarékossági programból már teljesítettek 7 milliárdot, s a fennmaradó részből is marginális arányt képviselnek a munkaerővel kapcsolatos tételek. Szavaiból arra lehetett következtetni, hogy a vezetést kellene elküldeni, nem a kétkezi munkásokat.
A Toyota mögött a világ második legnagyobb autógyártójának számító VW-csoport már a hétvégén jelezte, hogy gyárbezárások nélkül nem tudja rendezni sorait.
Maga a Volkswagen márka olyannyira belebetegedett az elektromos átállásba, hogy a hasznot már alig hoz, a csoportot a luxus- és a prémiumkategóriás márkák tartják a víz fölött, de még az ugyancsak tömegterméknek számító Škoda és Seat is jobban húz a Volkswagennél.
A VW gondjaihoz nagyban hozzájárult, hogy Európa az elektromos autókra való átállás globális lassulásának középpontjában áll, miután számos ország, köztük Németország és Svédország csökkentette, vagy megszüntette a gáláns állami ösztönzőket.
A Just Auto adatai szerint az autóeladások még mindig közel ötödével alacsonyabbak a járvány előtti szinthez képest, és a gyártók – köztük a VW, a Stellantis és a Renault – elemzők szerint veszteségesen működtetik egyes gyáraikat.
Scholz visszahozza az adókedvezményeket
Olaf Scholz kancellár kabinetje érzékelve a járműiparban uralkodó közhangulatot tűzoltásba kezdett, és évi 465 millió euró adókedvezménnyel bátorítja a cégeket flottájuk elektronizálására, nyilván a német gyártók villanyautóinak megvásárlását támogatva.
A program 2028-ig szól. Scholzék sokban hibáztathatók ugyan, de a lakossági zöldautó-vásárlásokhoz nyújtott támogatások múlt decemberi azonnali kivezetéséért semmiképp sem. Az ellenzéki kereszténydemokrata párt (CDU) járta ki a karlsruhei alkotmánybíróságnál, hogy a környezetvédelmi uniós forrásokat ne lehessen zéró emissziós autók vásárlásához felhasználni.
forrás:vg.hu
Kapcsolódó cikkek
Az MVM Csoport átadta oroszlányi naperőművét
2023. október 27. 11:08
Az MVM Zöld Generáció Kft. Oroszlányban átadta országos naperőművi hálózatának új egységét október 12.-én, amely a volt bokodi erőmű zagytározóján épült fel.
Koncz Zsófia, az Energiaügyi Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, szeptember elejéig több naperőművi kapacitás létesült az országban, mint korábban bármelyik teljes évben. A 6000 megawatt elérésére 2030-ra számítottak, a mostani előrejelzések szerint ekkorra akár 12 ezer megawatt is lehet a napelemekkel termelt energia.
Zsizsik, moly vagy hangya? Így védd meg tőlük a konyhádat!
2024. október 21. 18:04
Nem várt vendégek, amelyek csak kárt okoznak. Mutatjuk, hogy óvd meg tőlük a kamrát és a konyhát!