"A becsöngetés neked szól, a kicsöngetés nekem"

2016. szeptember 02. 08:38
A legtöbb iskolában az óraközi szünet tíz perc, ez alatt kell átérniük a gyerekeknek a másik terembe, WC-re menniük és esetleg beleharapniuk a tízóraijukba. Vajon mi értelme ennek a rohanásnak? Hogyan lehetséges az, hogy már a “betűk birodalmába és a számok országába” való belépéskor megkezdődik a hajsza? Folytatjuk Ligeti György, oktatásszociológus iskolakezdő sorozatát.

Az iskolai oktatás időhöz kötött tevékenység. Bár mindannyian azt mondjuk, hogy a tudás és annak megszerzése élmény, a tanulás mégsem akkor kezdődik amikor a tanulóban felébred az érdeklődés. Az iskola időritmusa – ez az egész magát fejlettnek mondó világra igaz – a munka világának ritmusához igazodik. A munka 9:00-kor kezdődik, az iskola nyolckor, így van ideje a szülőknek beérniük a munkahelyre. Az alábbiak értelemszerűen nem, illetve nem csak az iskoláról, hanem legalább annyira a munkahelyek világáról is szó.

A pedagógusoknak komoly munkájuk fekszik annak a pavlovi reflexnek a kialakításában, hogy a csengőszó (e hanghatás miatt is indokolt Pavlovra hivatkozni) valaminek a kezdetét (tanóra), illetve a végét (szünet) jelzi. A rutinos diákok a csengőszóra felpattannak a padból. Nem ilyen vehemensek a tanárok az óra befejezésekor. A hardcore pedagógus esetleg a következő óra kezdetét jelző becsengetésig is el tudja húzni az időt. Vajon belegondol-e, hogy mennyit ér az óra végéig be nem fejezett vers utolsó sorainak közös olvasása, amikor a diák minden idegsejtjében a padból kiugorhatnék rezeg? “Várj, még feladom a házi feladatot!” – mondja, s ahelyett, hogy nagyvonalúan beismerné önmagának is, hogy ezúttal nem tudott a 45 perccel jól gazdálkodni, s elengedné a házi feladatot (egy életre népszerűvé és hitelessé válva a diák szemében), megmutatja, hogy hatalmában áll a mérkőzés lefújása után is gólt lőni.

Az iskola egyszerre a hétköznapok világa, ahol a diákok megismerik az intézményrendszer működését és egyszerre a mindennapjaink tükre is. A pedagógus számára munkahely, méghozzá olyan munkahely, ahol ő maga is kiszolgáltatott. Mikor kezdődik az értekezlet? Pontosan 17:00-kor, késni nem ildomos. És mikor fejeződik be? Akkor, amikor az iskolavezető befejezi. Van-e olyan pedagógus, aki megkérdezi a tantestület előtt, hogy meddig is fog tartani a mai szeánsz? És vannak-e olyan bátrak a tanárkollégák között, akik figyelmeztetnek arra, hogy már két órája zajlik az értekezlet – se pisilés, se cigaretta?

A legtöbb intézményben az asszertiv kommunikációt minimum támadásnak, rendszerkritikának fogják fel, s a kollégák esetleg a dohányzóban vagy a folyosóügyelet homályában gratulálnak a bátor kollégának, aki helyettük is felemelte a szavát, hiszen a legtöbb pedagógus este 19:00-kor menne már haza főzni, saját gyereket ellátni vagy éppen fizetést kiegészíteni. Ha viszont valaki bűnbánó tekintettel kihátrál a túl hosszúra nyúlt értekezletről, voltaképpen megúszta az egészet: a legritkább esetben van a dolognak következménye.
“A becsöngetés neked szól, a kicsöngetés nekem” – mondja a pedagógus a fészkelődőknek. De miért gondolja azt, hogy neki ezzel a mondattal kell kijelölnie a hatalmát? Miért válik a tudás megszerzésének motivátorából (tanár) hatalmi tényező Kelet-Közép-Európában?

A gyerekek már az iskolában megtanulják, hogy soha semmire nincsen idő, hogy rohanni kell, hogy még többet és még többet. Ha pedig rátekintünk a magyar gazdaságra, a munkahelyekre, vagy akár közterületeink állapotára, akkor belenézhetünk a közoktatás szemei közé: az első injekció ugyanis ott éri az embert munkakultúrából, időgazdálkodásból vagy folyamatmenedzsmentből.

Forrás: hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Évente százból tíz magyarnak van pánikrohama

2019. április 12. 07:57
Fontos lenne, hogy a munkahelyen mentális egészségünkkel is foglalkozzanak, hiszen a munkáltatónak is érdekében áll, hogy beosztottja érzelmileg kiegyensúlyozott legyen – mondta a VG.hu-nak, Nagy-Kálmánczhelyi Orsolya klinikai szakpszichológus.

Bántalmazott nő állást keres

2018. szeptember 24. 08:17
Miután az ebbe a körbe tartozók is elég gyakran kérnek segítséget, a problémákat is látom, amiket esetleg az őket jóindulatúan alkalmazni kívánó munkáltatói oldal nem. Az átlagos álláskeresőkhöz képest nagyon sok specifikum van, amit érdemes tudni, ha tudjuk, hogy ilyen helyzetben lévő álláskeresővel van dolgunk.