Béremelési hullám: Egyre irreálisabb fizetést kérnek a kékgallérosok

2022. március 09. 10:24
Jelentősen megugrottak a bérek, újra a járvány előtti szintre ugott az elvándorlás a kékgallérosok körében, miközben egyre irreálisabb igényekkel jelentkeznek az emberek az állásokra. Mindez komoly kihívás elé állítja a munkáltatókat, ha meg akarják szerezni és tartani a munkatársakat.
Béremelési hullám: Egyre irreálisabb fizetést kérnek a kékgallérosok

Egy betanított munkás bruttó átlagbére Pest megyében 2018-ban havi 250 ezer forint volt, juttatásokkal és pótlékokkal együtt. Ugyanaz a betanított munkás 2021 decemberében 454 ezer forintot keresett, azaz 82 százalékkal többet, mint három évvel korábban. 

A pluszjuttatások összege emelkedett a legjelentősebb mértékben. Míg 2018-ban a pluszjuttatások átlagos összege 50 ezer forint volt havonta, ez 2021-ben 144 ezer forintra nőtt. Az átlagórabér 2018-ban bruttó 1100 forint volt, 2021-ben pedig 1550 forint – hívja fel a figyelmet Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelés-szakértő, a HR-Evolution Kft. ügyvezetője.

Nem csak a bérek magasak azonban a kékgallérosok között, hanem a fluktuáció is. Bár egyelőre pontos adatok nem állnak rendelkezésre, a tapasztalatok és a piaci visszajelzések azt mutatják, hogy a munkahelyi elvándorlás a 2020-as 26 százalékos mélypont után tavaly újra megközelítette a járvány előtti 30 százalékos szintet. Ezt támasztja alá, hogy a foglalkoztatottak száma a 2020. évi esést követően, 2021. második félévében jóval meghaladta a járvány előttit.

Ezzel párhuzamosan - a HR-vezetők visszajelzései szerint legalábbis - egyre irreálisabbak a munkavállalók igényei a bérek és juttatások terén, amit már nem tudnak megadni a munkáltatók.

Mindez komoly kihívások elé állítja a munkaadókat. Súlyosbítja a helyzetet, hogy sorozatosan érkeznek a hírek a bérversenyről. A cégek egymást túllicitálva, egyre magasabb bérekkel próbálják elcsábítani a versenytársak dolgozóit, és akár a közösségi oldalakon is felkeresik őket ajánlataikkal – mondja Csikós-Nagy Katalin. 

A fluktuációkezelés-szakértő szerint azok a munkáltatók lesznek a dolgozókért folyó verseny nyertesei, akik komplexen foglalkoznak a munkavállalók jólétével. Egyrészt törekedni kell arra, hogy a kínált bér benne legyen az átlagban, figyelembe véve a munka sajátosságait. Ezzel párhuzamosan erősíteni kell a munkavállalói elkötelezettséget.

Van, amit lehet kompenzálni bérrel, és van, amit nem. A nehéz munkakörülményeket például kompenzálhatja a magasabb bér, de az elköteleződésre nem lehet igazán hatni a bérrel.

A kutatások azt bizonyítják, hogy a magasabb bér legfeljebb három-hat hónapig okoz elégedettségérzést a munkavállalóban. Hiába akarok bérrel kompenzálni, ha nem érzi jól magát a munkahelyen – magyarázza a szakértő.

A bérfejlesztés mellett ezért ugyanolyan fontos a munkavállalói elköteleződés erősítése. Törekedni kell az érzelmi kötődést erősítő tényezők fejlesztésére, mint a munkaélmény, a támogató vezető, a jó légkör, a közösség vagy a különböző wellbeing (jóllét) programok.

A HR-Evolution fluktuációkutatás adatai azt támasztják alá, ha a munkakörülmények átlagosak, ehhez viszonyítva a munkavállaló legalább átlagos vagy jobb bért kap, és jó a csapat, megbecsültnek érzi magát a munkahelyén, nem lehet elcsábítani.

www.hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Prémium sonkát és magyar tojást veszünk húsvétra, de a járvány bekavarhat

2021. április 06. 08:24
Hét-nyolcezer ezer tonna füstölt húskészítményt veszünk húsvétra, méghozzá egyre többször választjuk a jó minőségű, hagyományos érlelésű, hosszabban pácolt és hagyományosan füstölt húsárut, tojásból pedig az M-es méretű hazait preferáljuk. A húsvét minden évben nagy bevásárlással jár, de mennyit változtak a szokásaink a koronavírus hatására? Utánajártunk, milyen termékből rendelt kevesebbet a CBA, hogyan hatott a takarmány drágulása a sonka árára, és mennyi füstölt húsárut tervez eladni a Bonafarm Csoport.

Kiderült az igazság: ennyi magyar termék van az Aldi, Auchan, SPAR, Tesco polcain

2021. április 09. 07:52
Ahogy a vásárlók egyre tudatosabbak lett, úgy vált fontosabbá számukra az is, hogy magyar termékeket vegyenek. A Pénzcentrum olvasóinak több mint fele számára fontos szempont ez a vásárlásnál, melynek hátterében sok különféle ok állhat a lokálpatriotizmustól kezdve, a karbonlábnyom csökkentésén át a spórolásig. A boltok pedig reagáltak a növekvő keresletre, fenntarthatósági kívánalmakra, és előtérbe helyezték a hazai termelők támogatását is - melyre különösen most, a járvány óta mégnagyobb szükség volt. Vajon tényleg ennyire fontos a vásárlóknak, hogy magyar termékeket vegyenek? Mit tesznek valójában a boltok azért, hogy ezt meg is tudják tenni? Ennek járt most utána a Pénzcentrum.