Cafeteria 2019: nem tud lesújtani a kormány - megjött a magyarázat

2018. október 10. 07:35
Jövőre megszűnik a legelterjedtebb cafeteriaelemek adókedvezménye, ám a munkáltatók széles köre mégis megtartja, sőt növeli a juttatások keretét - derült ki az Edenred háttérbeszélgetésen. Nehéz megfogni, hogy mégis miért nagy e bónuszok vonzereje a munkahelyeken: a legegyszerűbb magyarázat szerint a munkavállalók "szeretik" őket. Nem mindegy azonban, hogy milyen körülmények között kapják.

Jövőre nemcsak az lesz gyökeres a változás cafeteria-rendszerben, hogy számos népszerű juttatás immár nem szerepel kedvező juttatásként az adótörvényben - vagyis jövedelemként adózik majd, hanem az is, hogy munkaadónak és a dolgozónak megosztva kell fizetnie utána az adóterhet. Így tehát nem pusztán magasabb lesz a juttatások adókulcsa, hanem a terhek egy részét a dolgozók fizetéséből fogják levonni, ami egy igen furcsa helyzetet eredményez majd - vezette fel a beszélgetést Fata László cafeteria-szakértő.

 

Június 10-én került ki az első tervezet a cafeteria adózásának átformálásáról. A cégek első reakciója az volt, hogy ez a lépés egyszerűen lehetetlen. Kis idő múlva a második az, hogy "kész, vége lesz a cafeteriának"! Utána már érezhetővé vált egyfajta  tanácstalansággal vegyes megnyugvás, ugyanis a munkáltatók kénytelenek voltak felismerni, hogy nem vehetik el, vagy nem csökkenthetik a juttatásokat - figyelmeztetett Balázs Krisztián, az Edenred Magyarország Kft. vezérigazgatója.

A társaság - lapunk által már idézett - reprezentatív felmérése szerint a megkérdezett cégek mindössze 10 százalék mondta azt, hogy 2019-től egyáltalán nem ad cafeteriát, miközben 80 százalékuk hajlandó vállalni az adónövekményt és a juttatások bruttósítását, sőt tovább akarja növelni a keretét. A többség nem akar béresíteni, mert az ezzel járó rugalmatlanságot és költségnövekedést nem vállalják fel. A végkövetkeztetés, hogy a vállalatok nagyjából ugyanazokat a juttatásokat tartják meg, amelyek 2018-ban is jelen voltak.

Olyan gesztus, mint a karácsonyi ajándék

Még, ha egzakt magyarázat erre nincs is: a munkavállalók átcsábításánál lényegében az egyetlen eszköz, amellyel a hr-esek operálni tudnak, az a cafeteria. A törvényi változásoktól független tapasztalat, hogy a cégek nem bért emelni akarnak, hanem a cafeteriakínálattal kielégíteni a megnövekvő munkavállalói igényeket, adott esetben testre szabni az elemeket - jelentett ki Pethő Anikó, az Aarenson Consulting Személyzeti Tanácsadó Kft. alapítója.

Sok vizsgálat alapján el lehet mondani: az motiválja az embereket, amelyből éppen hiányt szenvednek - magyarázta Klein Sándor pszichológus, az SHL Hungary Kft. vezető tanácsadója. Akiknek nagyon alacsony a fizetése, azt kizárólag a pénz motiválja. Bizonyos jövedelem fölött viszont az emberek már alig érzik meg a pluszpénzt. Ekkor már inkább az ajándék motiválja dolgozókat, s ez az ajándék annál ösztönzőbb, minél inkább személyre szóló, minél inkább egyedi szükségletet elégít ki: például, ha a dolgozó a Skodájából átülhet a céges BMW-be.

A cafeteria leginkább lelki értelemben, a jó érzés növelése szempontjából fontos - nem véletlen, hogy karácsonykor sem készpénzt ajándékozunk -, ugyanakkor fontos észben tartani, hogy a juttatásokat vagy nagyvonalúan adjuk, vagy inkább ne adjunk semmit Ha valaki csak kicsi ajándékot kap, amire nincs rászorulva, akkor a számára az sértő lehet - magyarázta a szakember.

Az Edenred és az Aarenson kutatásai alapján a dolgozók 90 százaléka egyszerűen szereti a juttatásokat, amelyeket ő maga választhat meg. Pethő Anikó szerint amennyiben egy bónusz a bérbe beépül akkor az fél év alatt "erodálódik", miközben a cafeteria hosszú távon növeli a lojalitást és a munkakedvet, mert egy szeretett dologgá válhat.

Versenyképes bér nélkül mit sem ér

Fontos, hogy a munkáltatói oldal a bérezéssel és a juttatási csomagokkal együtt számoljon: nem jelent megoldást, ha kizárólag a bért "húzzák", de az sem, ha csak a cafeteriakeretet bővítik. Ott ahol kizárólag az adóoptimalizálás volt a cél a keret összeállításánál, a munkavállalók nagyon hamar átláttak a szitán - vélekedett Fata.

"Tisztességes", versenyképes fizetést kell adni, a jutalom csak utána jöhet. Ha viszont a munkavállaló úgy érzi, hogy szubjektíve nincs tisztességesen megfizetve, akkor a jutalom, az ajándék aligha ér valamit - és akkor el fogják csábítani - figyelmeztetett Pethő. Hogyan működik a "lélektan"? A hr-szakember az egyik szolgáltatóközpont példáját hozta fel, ahol az egyik, cseh nyelven beszélő munkatársat érdemben magasabb alapbérért vették föl, mint amekkora a csak angolul és németül beszélő, már ott lévő dolgozók alapfizetése volt. Az eset óriási felháborodást okozott, ezért végül a cég úgy döntött: csökkenti az új kolléga fizetését, annyira, hogy egy szintre hozza a többiekével. A megvont bérrészt azonban cafeteriaként adták oda neki, s annak ellenére megnyugodtak a kedélyek, hogy ezzel jobban járt másoknál.

Nagyon fontos a választhatóság

Ahol már elkezdték a munkáltatói márkaépítést és a gondoskodást, ott differenciáltan választják a juttatásokat. Az ilyen vállalatok köre egyre inkább szélesedik, a külső arculat építése a munkaerőhiány miatt trenddé vált - értékelt Fata László.

Véleménye szerint például egészen másként hat, ha egy cég csak úgy "odaveti" az évi 50 ezer forint erejéig adómentesen adható kulturális belépőket alkalmazottainak, mintha a főnökökkel közösen elmennek a munkatársak egy világsztár - mondjuk az AC/DC - koncertjére.

Klein Sándor szerint ez egy összetettebb kérdés és el kell kerülni, hogy a cég ne essen bele az "atyáskodás" a csapdájába, ami a legtöbb helyen nem működik. Úgy látja: a legfontosabb ösztönző önmagában nem a cafeteria, hanem a jó munkahelyi légkör, a főnökkel való harmonikus kapcsolat. És ha valóban jó a dolgozók viszonya a főnökkel, akkor az tudni fogja, hogy ki az, aki szívesen menne el az AC/DC koncertre és ki az, aki nem. Miért is kellene megmondani, hogy mire költsék a juttatást? Pont elég, ha felkínálnak egy lehetőséget, hogy az emberek közösen elmehetne koncertre, a vezetők pedig mérjék föl, hogy ez kinek lesz izgalmas. Ugyanis, ha mindenkinek "ajánlott" elmennie az AC/DC koncertre, akkor az büntetésként hathat, még akkor is ha az adott munkavállaló rajongója a zenekarnak.

Fata annyival árnyalta a képet, hogy egyes elemeknél a munkáltató önös érdeke, hogy az egyfajta diktátum legyen: ilyen például a magánorvosi praxis, amely sok dolgozó számára luxusnak tűnhet - nem biztos, hogy magától ennyit áldozna erre. "Ha bedobom mindenkinek az egészségügyet, akkor az is kérdés, hogy a cégnek mi a célja? Munkáltatói szempontból jól mérhető, hogy ez esetben mennyivel csökkenthető a táppénzes napok száma, s mennyivel hosszabbítható meg a munkavállalók rendelkezésre állási ideje" - fogalmazott a szakértő.

Balázs Krisztián ugyanakkor megjegyezte: az, hogy hatékony-e a cafeteria, vagy sem, generációs kérdés is. A fiatal munkavállalók tudatosak ebben, miközben az idősebbeknek (a hr-esek szerint már a 45 év felettiek ide tartoznak) jellemzően nincs különösebb elvárásuk. A ifjabbak a céges laptopot, telefont, sőt a heti egy, vagy több napi home office-t szinte már alanyi jognak tekintik! A vállalatok pedig kénytelenek széles körben tartalmas szabadidőt, kikapcsolódást, jó érzést biztosító juttatásokkal csábítani a fiatalokat. Eközben a középkorúak számára már az is pont eléggé vonzó lehet, ha egy munkahely egészséges, ergonomikus kialakítású.

Többet kell foglalkozni vele

Az Edenred becslése szerint ma Magyarországon 1,5 millió ember, vagyis a munkavállalók 30 százaléka kap valamilyen formában béren kívüli juttatásokat. Nem az abszolút érték a fontos, hanem hogy a keret évről évre növekedjen. Balázs szerint a tanácsadók nehéz feladata lesz elmagyarázni, hogy nem elegendő a növekvő adóterheket kompenzálni, növelni kell a juttatási csomagokat. Hiába vállalná át ugyanis a cégek 90 százaléka az adóterheket, - megnövelve a bértömeget -, ez önmagában csak annyit fog jelenteni, hogy a társaság szinten tart és egy fillérrel nem ad több jutalmat.

Fata László és Pethő Anikó egyetértettek abban, hogy a jövőben érdemes lesz cafeteria-ötletbörzéket csinálni és legalább évente megszondázni a munkavállalókat, hogy mire vágynának. A vezetőknek fokozottan oda kell figyelnie, hogy mi, ami az egyes dolgozókat, vagy dolgozói csoportokat valóban motiválja.

napi.hu

Kapcsolódó cikkek

Eredményes volt a magyar kormány „tejügyben”

2016. július 19. 09:50
A Mezőgazdasági és Halászati Tanács 2016. július 18-i ülésén az Európai Bizottság bemutatta a tejpiacon kialakult krízishelyzetre kidolgozott újabb, 500 millió euró összegű csomagját, amely két részre bontható. Az első 350 millió eurós rész nemzeti borítékok formájában, feltételekhez kötve az érintett gazdák likviditási problémáin kíván enyhíteni, a fennmaradó 150 millió a tejtermelés korlátozását ösztönözné

Idén sok kert vendége a fehérpettyes álcsüngőlepke

2018. június 18. 11:02
Az elmúlt hetekben többen is láthattuk az igen kecses megjelenésű fehérpettyes álcsüngőlepkét. Fehér pettyein kívül sárga gyűrűs potroha hívja fel magára a figyelmet, és persze a kissé sete-suta röpte. Mintha nem tudná eldönteni, hogy repüljön vagy ne, és ha igen, akkor merre. Úton-útfélen belebotlunk, mintha mondani, mutatni szeretne valamit.