Cafeteria: brutális kártérítést fizet a magyar kormány
A cafeteriapiac államosítása 2011 őszén az adótörvények vitájában került elő a semmiből, így 2012 januárjától kvázi állami monopóliummá lett az étkezési csekkek piaca. Ezt megelőzően a több mint húszmilliárd forintos étkezési utalványpiacon több, jellemzően francia cég osztozott, és a tevékenység jelentős profitot hozott - olvasható a portálon.
Ráadásul az étkezési csekkek piacát az évtizedes gyakorlat szerint adókedvezményekkel ösztönözte az állam, a hideg- és meleg étkezési utalványokat bizonyos összeghatárig adómentesen kaphatták a munkavállalók. A kormánynak az így szerezett haszon "szúrhatott szemet", ezért 2012-től rapid módon átalakították az adókedvezményeket, mégpedig úgy, hogy azt csak az akkor gründolt állami cég, az Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. Erzsébet-utalványai kapták meg.
Pontosabban 2012 januárjától az Erzsébet-utalványok és Széchenyi pihenő (Szép) kártyák "csak" 30,9 százalékkal adóztak, szemben a francia multik termékeire kivetett 51 százalékos adóval. Ez a diszkriminatív kormányzati-törvényhozási döntés azonnal átrendezte a piacot, kirántotta a francia cégek alól a talajt.
A 2012-es kvázi államosítás vesztesei, a Sodexo, a Le Cheque Déjeuner, illetve a Ticket Express szinte azonnal bíróság elé vitték az ügyet. A Ticket Express jegyeket forgalmazó francia Edenred S.A. tavaly decemberben nyerte meg a pert a Világbank mellett működő választott bíróságon, a Beruházási Viták Rendezésének Nemzetközi Központjánál (ICSID).
A kártérítési összeg kiegészült a perköltséggel és a késedelmi kamattal, így összesen 10,1 milliárd forintot fizetett ki a magyar állam a francia Edenred S.A.-nak - válaszolta a Zoom.hu kérdésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
A Ticket Express a 2010-es 6,1 milliárdos forgalom után kapott 7,1 milliárdos kártérítést, s ha a másik két perben is hasonló döntés születik, még 20-25 milliárd forintos kártérítést is fizethetnek az adófizetők Erre a kártérítésre jönnek még a kamatok és a perköltségek. Az egész piac államosításnak kára összességében elérheti a 30-40 milliárd forintot.
napi.hu