Élelmiszeripari exportfejlesztés: soha nem lehet hátradőlni
Az élelmiszeripari igazgatóság eltökélt szándéka – a kormány célkitűzésével összhangban –, hogy az élelmiszeripari vállalkozásokat különböző eszközökkel ösztönözze a külpiacokra lépésre. A konferencia célja volt, hogy kézzelfogható tudást adjunk az export iránt érdeklődő élelmiszeripari cégek részére. A konferencián elismert előadók gyakorlati tanácsokat adtak a potenciális exportőrök, valamint a már exportáló élelmiszeripari vállalkozások részére. A rendezvény kérdések/válaszok szekciójának keretében személyesen is válaszoltak az érdeklődők felmerülő kérdéseire.
Az első előadásban dr. Rábai Valéria, a NÉBIH Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóságának hatósági állatorvosa naprakész, gyakorlati tanácsokat adott, főként az állati eredetű termékeket előállító létesítmények számára. Az érdeklődők megtudhatták, hogy mivel jár az exportjelentkezés, miként zajlik az üzemengedélyezés és a kiszállítás folyamata, valamint hogy az egyes célországokban milyen egyedi elvárásoknak kell megfelelni exportszándék esetén (az előadás (1.50 MB) elérhető). itt
A nap második előadója Kutasi Szabolcs, a HCCA Consult Kft üzletfejlesztési igazgatója volt, aki a kínai piac szakértőjeként részleteiben ismertette a kínai piac sajátosságait, a sikeres piacra lépés és piacon megmaradás folyamatát, valamint gyakorlati segítséget nyújtott az élelmiszeripari vállalkozások megfelelő felkészítéséhez, piaci megjelenéséhez. Fő üzenetként megfogalmazódott, hogy alapos helyismeret, a kulturális különbségek ismerete, valamint a folyamatos személyes jelenlét elengedhetetlen egy jól megalapozott, stabil kínai piaci szerepvállaláshoz (az előadás (2.39 MB) , a cég tevékenységéről leírás itt (554 KB) érhető el). itt
A konferencia második szakaszában Dunai Ágnes, az IIDC GmbH magyarországi képviseletének vezetője osztott meg információkat az iszlám rituális előírásokkal (halal) kapcsolatban. Az Európában számos országban jelen lévő és az iszlám világban szerteágazó kapcsolatokkal rendelkező cég hazai vezetője előadásában pontos képet adott arról, hogy mit jelent a halal, miként kaphat egy cég/termék halal-tanúsítást, valamint milyen előnyökkel járhat a tanúsítás megléte. A prezentáció során megbizonyosodhattunk, hogy egy élelmiszeripari cég számára csak előnyökkel jár a tanúsítás megléte, hiszen a halal-termékeket vásárló országok milliárdos piaca nyílhat meg termékei előtt (az előadás (1.40 MB) érhető el). itt
A nap negyedik, záró előadását ifj. Fülöp Gábor, az Agrosprint Zrt. tulajdonosa tartotta. Mivel a családi cég rendkívül sikeres exporttevékenységet folytat, így ő gyakorlati tapasztalatokat osztott meg az exportról. Kitért arra, hogy mik az exportpiacokra való kilépés feltételei, milyen tényezők befolyásolhatják az export tervezését, illetve az exportőri státusz milyen napi tevékenységet követel meg szinte minden szervezeti egységtől. Világos üzenetet fogalmazott meg: „bármennyire is kedvező egy vállalat aktuális helyzete, nem dőlhet hátra”. Úgy vélte, folyamatosan keresni kell az új lehetőségeket, emellett naprakész tudással kell rendelkezni, hogy a cég azonnal reagálhasson az esetleges kedvezőtlen piaci, és politikai folyamatokra.
Az „EGYÜTT AZ ÉLELMISZERIPARÉRT” programsorozat keretében a közeljövőben is szervezünk konferenciákat, ahol további hasznos tudást kívánunk átadni az élelmiszeripari tagjaink számára. Soron következő rendezvényünkön a marketing- és termékértékesítési stratégiákról, valamint -eszközökről hallhatnak az érdeklődők.
(NAK/Racskó Tamás)