Fókuszban a magyar élelmiszerexport promóciója Szlovéniában
2024. november 28. 11:57
Szlovénia fővárosa, Ljubljana ad otthont az Agrármarketing Centrum (AMC) által létrehozott, a magyar élelmiszergyártók exportpiaci megjelentését segítő Hungarian Food Business Program újabb üzletfejlesztési állomásának. Hazánkat a rendezvényen az Agárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára képviselte.

Feldman Zsolt köszöntőjében hangsúlyozta, hogy Magyarország célja a mezőgazdaság és élelmiszeripar erősítése a nemzetközi piacon való eredményes szereplés érdekében. Kiemelte, hogy mára a magyar élelmiszeripar a feldolgozott termékeinek 43-45 százalékát az exportpiacokon értékesíti. A számok az elmúlt közel másfél évtized agrár-élelmiszer külkereskedelmi adatait nézve is biztatóak. A magyar agrárexport 2010 és 2023 között 129 százalékkal, a külkereskedelmi többlet 65 százalékkal bővült. Kulcsfontosságú, hogy az exportszerkezeten belül a feldolgozott termékek aránya is jelentősen, 62 százalékról 74 százalékra növekedett.
Ezt a pozitív folyamatot támasztotta alá az elmúlt egy évtizedben élelmiszeripari fejlesztésekre uniós és hazai forrásokból odaítélt mintegy 800 milliárd forint is. Az árualap növekedését, a hazai termelési hatékonyság további javulását erősíti a következő években megvalósuló újabb fejlesztési hullám. A magyar élelmiszeripari cégek perspektívát látnak a tevékenységükben, hiszen a legutóbbi európai uniós társfinanszírozásból, a Közös Agárpolitika keretei között meghirdetett élelmiszeripari pályázati felhívásra több mint 760 milliárd forint támogatási igény érkezett – hangsúlyozta Feldman Zsolt.
Az államtitkár szerint a magyar agrártermékek mind árban, mind pedig minőségben versenyképesek, de az erős nemzetközi versenyben nem elég jónak lenni és jó terméket előállítani, hanem fejleszteni is kell a meglévő értékesítési csatornákat és újakat kell találni.
„A 2021 óta működő Hungarian Food Business Program jelentős mértékben segíti a hazai élelmiszeripari vállalkozások külföldi piacra lépését, és a magyar termékek minél szélesebb körű megismertetését a nemzetközi színtéren. Szlovéniában is az a célunk, hogy az újabb exportpiacokat kereső sikeres hazai élelmiszergyártók bemutathassák az itthon már jól ismert és kedvelt termékeiket a külföldi partnereknek” – fejtette ki az államtitkár. Az AMC évente mintegy 20-25 országban végez ilyen jellegű exportfejlesztési tevékenységet, mellyel több száz magyar élelmiszeripari vállalkozást tud piaci lehetőségekhez juttatni. A jelen esemény során 24 magyar gyártó cég mutatkozik be, köztük számos nagy múltú vállalat.
A Hungarian Food Business Program eszköztára felöleli a professzionális nemzetközi kiállításokon történő megjelenés biztosítását, a B2B delegációs üzleti programok szervezését, a külföldi beszerzők szervezett beutaztatása mellett Hungarian Food Summit néven zajló hazai B2B konferenciát, illetve Hungarian Food Business Catalogue néven egy valós idejű, online, a világ bármely pontján letölthető, 250 hazai gyártó céget és 2200 terméküket bemutató exportkatalógus működtetését.
A szlovén-magyar piaci kapcsolatokról Feldman Zsolt elmondta, hogy a magyar-szlovén agrár-külkereskedelmi forgalmunkban a kivitelünk 2023-ra meghaladta a 217 millió eurót. Hagyományosan gabonát, takarmányt, húsokat és húskészítményeket értékesítenek a magyar vállalkozások a szlovén piacon. A mostani üzletfejlesztési találkozó célja az alapvetően innovatív, magasan feldolgozott élelmiszerek, tészták, húskészítmények, pékáruk vagy éppen borok értékesítési lehetőségeinek bővítése.
forrás: AM Sajtóiroda
Kapcsolódó cikkek
Paprika: ez a bő termés titka
2023. június 26. 13:07
A magyar konyha fontos növénye a paprika. Amerikai kedvencünk a törődést és a kellő mennyiségű trágyázást bőséges terméssel hálálja meg.
Most már mindenhol kellően meggyökeresedtek a májusi fagyosszentek után kiültetett paprikatövek, elkezdhetjük növényeinket "hizlalni". Ahhoz, hogy erős gyökereket és a nagy számú terméshez szükséges jelentős lombozatot fejlesszenek, a szezonban folyamatos energiaellátásra van szükségük. Ezt már most elkezdhetjük, pontosabban el kellett volna kezdeni ősszel, a szervestrágya kijuttatásával, amit most csak folytatunk. A növények tápanyagéhsége csak fokozódik, amikor elkezdenek virágozni és termést növeszteni. Ezért bizony, oda kell figyelni rájuk.
Kik mennek tönkre hamarabb? A méhészek, vagy a kereskedők?
2024. február 23. 13:59
A méhészegyesületek és a mézkiszerelők is Nagy István agrárminiszterhez fordultak a mézimport leállítása ügyében. De nem teljesen ugyanazt kérik a tárcavezetőtől.