Hamarosan az Ön pénztárcája is könnyebb lesz pár ezer forinttal

2017. április 11. 07:55
 
Nemcsak tojásra és sonkára, de csokoládéra, illetve alkoholra is többet költünk a húsvét közeledtével – derül ki a KSH friss adataiból.

A boltokban összegekre bizony hatással van az egyes országos ünnepnapok, így a húsvét is: ilyenkor megélénkül a kereslet egyes élelmiszerek iránt, a rájuk fordított összeg nagysága pedig jóval meghaladja egy átlagos hónap kiadását.

 

A sonka és a tojás például a húsvéti időszakban a legkeresettebb, de a csokoládé forgalma is jelentősen növekszik. 2016 márciusában a háztartások egy főre jutó fogyasztási kiadása 74,9 ezer forintot volt, amiből a legnagyobb arányban (27,4 százalék) élelmiszerekre és alkoholmentes italokra költött a lakosság - írja a KSH.

Az élelmiszerek közül sonkára, szalámira 2016-ban a húsvét közeledtével, márciusban adta ki a legtöbbet a lakosság, fejenként 1209 forintot. Az összeg mintegy harmadával (33,9 százalékkal) haladta meg a 2016. évi átlagos havi értéket. Tojásból is húsvét környékén vásárolunk a legtöbbet, az egy főre jutó fogyasztás volumene 2016 márciusában közel negyedével (23,4 százalékkal) volt magasabb az éves átlagnál.

A húsvéti időszakban szalámiból, sonkafélékből 2016-ban 0,7 kg fogyott fejenként, ami több mint másfélszerese, a fejenként vásárolt 15 db tojás pedig negyedével több az éves átlagos mennyiségnek. Csokoládéra is ebben az időszakban ad ki a legtöbbet a lakosság: 2016 márciusában fejenként 796 forintot költöttek erre a háztartások, ami 76,1 százalékkal haladta meg egy átlagos hónap fogyasztását a vizsgált évben. Az alkoholos italokra kiadott összeg is emelkedik az ünnepnapok közeledtével, erre 990 forintot fordítottak a háztartások fejenként húsvét előtt.

Mire készülnek a Tesco és társai?

Tescónál főképp a füstölt árukat, a tojást, az édességeket, a kalácsot, a szeszes italokat, a sütési alapanyagokat, valamint a kiegészítőket, locsoló kölniket keresik a vásárlók húsvétkor - derült ki az áruházlánc válaszaiból. A Tesco áruházaiban a húsvéti szezonban annyi füstölt sonkát adnak el, mint egy átlagos időszakban fél év alatt, és erősödik a füstölt kolbászok iránti kereslet is. A vásárlók általában az M-es méretű tojásokat keresik leginkább, de a húsvéti szezonban jelentősen megugrik a prémium kategóriás termékek forgalma; továbbra is főként a tízes kiszerelés fogy, de ilyenkor a harmincas kiszerelések szintén nagyon kelendőek.

Spar tapasztalatai szerint ilyenkor egyes húsfélékből és húskészítményekből 20-50 százalékkal többet vesznek a vásárlók a megszokottnál, de tojásból akár kétszer annyit is, mint máskor. A legkeresettebb a füstölt, kötözött sonka, illetve a csirkemellfilé, de egy átlagos időszakhoz képest a kacsatermékekre is kiugróbb az igény.

Az édességekből 60-70 százalékkal több fogy, a különböző alkoholokból 20 százalékkal több, különösen népszerűek ilyenkor a krémlikőrök, a pezsgők és az ízesített sörök. A sütéshez szükséges segédanyagok forgalma általában mintegy 60 százalékkal nő.

Az Auchannál is nagyon készülnek, ami nem csoda: a húsvéti szezon a teljes éves forgalmuk mintegy 10 százalékát, illetve a karácsonyi forgalmuk mintegy felét teszi ki. Az Auchannál szintén a füstölt és a füstölt-főtt sonkafélék, a tojás, a húsvéti édességek és a kalácsfélék a legkeresettebb termékek. A forgalomnövekedés függ az egyes termékkategóriáktól, bizonyos termékeknél az éves forgalom jelentős hányadát értékesítik ebben a rövid szezonban, például a füstölt és a füstölt-főtt húsok forgalmának csaknem harmadát adják el ebben az időszakban, ami 500-600 tonna.

A gyerekekről sem feledkezünk meg

A fentieket sokan még kiegészítik a gyermekeknek szánt ajándékokkal is: friss kutatások szerint erre nagyjából 4-7 ezer forintot szánnak a szülők. A Formatex felmérése azt mutatja, a szülők 42 százaléka építő játékokat vásárol húsvétra, ügyességi és sportjátékot a válaszadók 36,5 százaléka, kézműves és barkács játékot 34,5 százalék venne, táblás társasjátékot 33 százalékuk ajándékozna, babás-állatos szerepjátékra pedig 20 százalék költene.

A Játéksziget kutatása szerint a legtöbben 2 és 5 ezer forint közötti értékű húsvéti ajándékot vesznek, de a válaszadók 14 százaléka 5000-7500 forint közé teszi az egy-egy gyerekre költhető összeget, 17 százalék pedig úgy gondolja, inkább 1000-2000 forintot költ gyermekenként.

A Regio kutatása szerint ebben az időszakban 6500-7000 forintra emelkedik az átlagos kosárérték, ilyenkor kapnak a gyerekek új biciklit, kismotort. Gyakori ajándék még a labda, pénz, ruha, valamint a mesekönyv is.

napi.hu

Kapcsolódó cikkek

A béren kívüli juttatásokra vonatkozó szabályok gátat szabnak a jövedelmek növelésének

2018. július 25. 08:59
A LIGA Szakszervezetek 2018. július 24-én közleményt adott ki a béren kívüli juttatások jelentős részének megszüntetéséről. Ebben leírják, ha az Országgyűlés által elfogadott szabályozás hatályba lép, mind a munkaerő megtartása, mind a munkaválallók jövedelemnövekedése veszélybe kerül. A LIGA Szakszervezetek sürgeti, hogy a kormány a juttasok legalább azon elemeit, amelyek foglalkoztatási, szociális vagy öngondoskodásra ösztönző célt szolgálnak, helyezze vissza a kedvezményes juttatások közé.

Cafeteria 2019: nem tud lesújtani a kormány - megjött a magyarázat

2018. október 10. 07:35
Jövőre megszűnik a legelterjedtebb cafeteriaelemek adókedvezménye, ám a munkáltatók széles köre mégis megtartja, sőt növeli a juttatások keretét - derült ki az Edenred háttérbeszélgetésen. Nehéz megfogni, hogy mégis miért nagy e bónuszok vonzereje a munkahelyeken: a legegyszerűbb magyarázat szerint a munkavállalók "szeretik" őket. Nem mindegy azonban, hogy milyen körülmények között kapják.