„Kaució” a munkaviszonyban? Kérhető biztosíték a munkavállalótól?

2022. július 19. 08:48
A bérleti szerződések kapcsán közismert a kaució, hivatalos nevén óvadék, ami a bérlő által okozott károk, elmaradt fizetések biztosítékaként szolgál. A munkaviszonyban is létezik kaució, ha kárt okozna a munkavállaló? Kérhető biztosíték a dolgozótól?
„Kaució” a munkaviszonyban? Kérhető biztosíték a munkavállalótól?
Létezik munkavállalói biztosíték?

Bizony a munkaviszonyban is van lehetőség biztosítékot kérni a dolgozótól. Olyan ez, mint a bérleti szerződéseknél a kaució. Munkavállalói biztosíték a hivatalos elnevezése. Szabályai eltérnek a jól ismert kaució szabályaitól.

A munkavállalói biztosíték egy olyan pénzösszeg, amit a munkavállaló ad a munkáltatónak abból a célból, hogy a munkáltatónak okozott kárt ebből térítse meg.

A törvény csak meghatározott munkavállalók esetén teszi lehetővé a munkavállalói biztosítékot.

Hogyan kötelezhető a dolgozó biztosítékadásra?

Nagyon fontos szabály, hogy csak a felek, vagyis a munkáltató és munkavállaló közti írásbeli megállapodás alapján lehet biztosítékot kérni a munkavállalótól. Ezt a megállapodást tartalmazhatja a munkaszerződés, de akár külön szerződés is. Az azonban nem fordulhat elő, hogy a munkáltató egyoldalúan ír elő ilyen kötelezettséget.

Ám még írásbeli megállapodással sem kötelezhető minden dolgozó biztosíték adására. A törvény korlátozza azokat a munkaköröket, ahol egyáltalán szóba jöhet a munkavállalói biztosítékról szóló megállapodás.

Milyen munkaköröknél lehetséges a biztosíték?

A munkavállalói biztosíték csak olyan munkakör esetén alkalmazható, ahol a dolgozó munkakörében eljárva

  • más személytől pénzt vagy más értéket vesz át a munkáltató képviseletében,
  • másnak kifizetést, értéktárgy vagy értékpapír átadást teljesít a munkáltató képviseletében, vagy
  • az előző munkakörökben dolgozó munkavállaló teljesítését közvetlenül ellenőrzi.

Ilyen munkakör lehet például a pénztáros, a kézbesítő, illetve az ilyen munkakörben dolgozó munkavállalók ellenőrzését ellátó személy.

Érvényesen nem köthető megállapodás munkavállalói biztosíték adására, ha a dolgozó a munkakörében csak alkalmanként, más feladataihoz kapcsolódóan, vagy alkalmi utasítás alapján vesz át pénzt, más értéket, ám a munkaköre meghatározó jellemzője nem a fenti feltételeknek megfelelő.

Mekkora összeg kérhető biztosítékként?

A biztosíték összege nem haladhatja meg a munkavállaló 1 havi alapbérének összegét. A biztosítékot készpénzben vagy utalással adhatja át a munkavállaló. Ennek határidejét a megállapodásban kell rögzíteni.

Később, az alapbér növekedése miatt a munkáltató nem követelheti a biztosíték összegének kiegészítését. A megállapodásban szereplő kiegészítésre vonatkozó kötelezettség sem lesz érvényes.

Hogyan használható a biztosíték?

Lényeges feltétel, hogy a munkáltató nem költheti el akármire a biztosítékként kapott összeget. Az csak a munkáltatói kártérítési igény kielégítésére használható, de nem minden kár esetén. Csak olyan kár megtérítésére használható fel, amit a fentiekben megadott munkaköri feladatokhoz kapcsolódóan okozott a munkavállaló.

A munkáltató a biztosítékot legkésőbb az átvételét követő munkanapon köteles egy pénzintézetnél lévő, erre a célra elkülönített számlán elhelyezni. A számlával járó banki költséget nem lehet a dolgozóra terhelni. A biztosítékot nem lehet máshol tartani, így a házipénztár vagy a főnök irodájában lévő széf nem lehet jogszerű megoldás.

A biztosíték felhasználásakor a munkabérből való levonás szabályait kell alkalmazni.

A biztosítékból való levonás:

  • a munkavállaló hozzájárulásával, vagy
  • munkáltatói fizetési felszólítással, vagy
  • végrehajtható határozat alapján érvényesíthető.
A biztosíték visszafizetése

A munkáltató haladéktalanul köteles visszafizetni a biztosítékot, ha

  • a dolgozó munkaköre megváltozik és így a biztosítékadás feltételei már nem állnak fenn, vagy
  • a munkaviszony bármilyen módon megszűnik.

A visszafizetés során a munkáltató köteles a biztosíték összegére a jegybanki alapkamatnak megfelelő kamatot is fizetni a munkavállaló részére.

www.hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

Automatizálás a kiválasztási folyamatban: hatékonyság vs. személyesség?

2019. július 05. 08:53
Az emberierőforrás-gazdálkodás területén is fontos kérdés a digitalizáció, a folyamatok fejlesztése, automatizálása. Az elmúlt évek során a témában folyamatosan születtek pro és kontra vélemények, azonban az tagadhatatlan, hogy a HR területnek is fel kell vennie a lépést a többi stratégiai terület fejlődésével. De hogyan is lehet automatizálni ezen a területen, és ebből mit érzékelnek az érintettek? Ezt a kérdést járja körbe a BDO Magyarország munkatársának alábbi cikke.

Megszüntetnék a közigazgatási és munkaügyi bíróságokat

2019. november 15. 08:23
Számos törvényjavaslatot adott be a kormányoldal kedd este