Ma már szinte csak Magyarországon múlik, milyen nagy sporteseményt akar megrendezni

2022. május 11. 08:27
Mintha csak egy turisztikai kampányfilmet vetítenének, ennél jobban sportba csomagolva nem lehet egy országot reklámozni – mondta a VG-nek Szabados Gábor sportközgazdász. Kifejtette, hogy a Giro d’Italia három magyarországi szakaszának 7,8 milliárd forintos költségvetése, amelynek ráadásul a része a 10 millió eurós, azaz mintegy 3,8 milliárd forintos jogdíj is, nem állítható szembe azzal az országimázzsal, marketingértékkel, amit az olasz kerékpáros körverseny magával hozott.
Ma már szinte csak Magyarországon múlik, milyen nagy sporteseményt akar megrendezni

A háromhetes olasz kerékpáros körverseny egészét 200 ország mintegy 800 millió tévénézője követi nyomon, de a Giro d’Italia első három magyarországi szakaszát egyenként is több tízmillió ember tekintette meg szerte a világban 

– mondta a VG-nek Szabados Gábor sportközgazdász. 

Kifejtette, hogy ha hazánk úgy dönt, hogy csak egy nagy nemzetközi sporteseményt rendez meg, akkor közgazdasági alapon az is a Giro kellene, hogy legyen, az ár-érték aránya ugyanis messze ennek a legjobb. A 7,8 milliárd forintos költségvetés, amelynek a része a 10 millió eurós, azaz mintegy 3,8 milliárd forintos jogdíj is, ugyanis nem állítható szembe azzal az országimázzsal, marketingértékkel, amit magával hozott.

Riders cross the Liberty Bridge as they take the start of the first stage of the Giro d'Italia 2022 cycling race, 195 kilometers between Budapest and Visegrad, Hungary, on May 6, 2022. (Photo by Luca Bettini / AFP)Fotó: Luca Bettini / AFP

A vizes vagy az atlétikai világbajnokság, a Forma-1-es Magyar Nagydíj, de még a labdarúgó Európa-bajnokság során is jobbára csak magát a létesítményt látja belülről az érdeklődő, ezzel szemben egy nagy presztízsű kerékpárverseny alatt órákon keresztül tárul elénk az adott helyszín természeti adottsága, épített öröksége. Ebből a szempontból a Budapest–Visegrád szakasz éppúgy telitalálat volt a szakember szerint, mint a fővárosi, a budai Várba megérkező időfutam, illetve a Kaposvár és Balatonfüred közti etap.

Mintha csak egy turisztikai kampányfilmet vetítenének, ennél jobban sportba csomagolva nem lehet egy országot reklámozni. Ez a fajta vizuális megjelenítés aranyat ér, ráadásul stadiont sem kell építeni hozzá, pusztán jó minőségű aszfaltra van szükség 

– mutatott rá Szabados Gábor.

A Giro d’Italia hazai rajtjának hatalmas közösségépítő ereje is volt, elvégre a három nap alatt több mint 250 ezren zsúfolódtak össze az útvonal nyomvonalát követve. Az pedig valódi kuriózum, hogy a kistelepülések lakói is kőhajításnyira a saját otthonuktól válhattak az esemény részesévé – folytatta a sportközgazdász. Becslések szerint több tízezer külföldi érkezett, de a belföldi turizmust is élénkítette a háromnapos program.

Giro d'Italia kerékpáros verseny kerékpárverseny Budapest Budai vár közönség szórakozás bringa 2022.05.07. fotó: Németh András Péter / Szabad FöldFotó: Németh András Péter / Szabad Föld

Eredetileg 2020-ban jött volna Magyarországra a Giro, abból a szempontból azonban jól jött ki a Covid-válság miatti kétéves halasztás, hogy három magyar induló is lehetett: Valter Attila mellett Fetter Erik és Peák Barnabás. Emellett Szabados Gábor úgy véli, 

a szabadidősportra gyakorolt hatás sem elhanyagolható, mert amíg Hosszú Katinkát látjuk a Duna Arénában 400 méter vegyesen győzni, nem feltétlenül megyünk le másnap az uszodába, addig a Giro d’Italia esetében viszont reális másodlagos cél, hogy többen üljenek fel egy kerékpárra. 

Ráadásul David Lappartient, a Nemzetközi Kerékpáros-szövetség elnöke már arról beszélt, hogy a jövőben akár a Tour de France rajtjának magyarországi megrendezését is elképzelhetőnek tartja.

Egy hazai Tour-rajt nem pusztán hab lenne a tortán, hanem egy másik torta, egy még nagyobb. Ha néhány év múlva idejönne a francia körverseny, még lelkesebbek lennénk 

– állapította meg a sportközgazdász. Mint mondta, a Tour de France-nál is bevett gyakorlat a külföldi rajt, például az idén Koppenhágából, jövőre Bilbaóból indul útnak a mezőny. 

Giro d'Italia kerékpáros verseny kerékpárverseny Zánka szórakozás bringaFotó: Kállai Márton

A szakember állítja: a 2017-es vizes világbajnokság akkora szintlépés volt a sportdiplomáciai hitelesség terén Budapest és Magyarország számára, hogy ma már senki sem kérdőjelezi meg, képesek vagyunk-e sikeresen tető alá hozni egy globális sporteseményt. Meggyőződése, hogy ha nincs az öt évvel ezelőtti csúcsrendezvény, akkor aligha kapjuk meg a 2023-as atlétikai vb-t, és a japán Fukuoka visszalépésével a vizes vb sem újrázik idén a magyar fővárosban.

Bármire képesek vagyunk, és ezt már nemcsak mi gondoljuk így, éppen ezért a jövő évi A-csoportos jégkorong-világbajnokság budapesti – és ljubljanai – megrendezésében is joggal bízhatunk. Ma már szinte csak rajtunk múlik, mit szeretnénk rendezni 

– bocsátotta előre a szakember. 

https://www.vg.hu/sportgazdasag/2022/05/ma-mar-szinte-csak-magyarorszagon-mulik-milyen-nagy-sportesemenyt-akar-megrendezni

 

Kapcsolódó cikkek

Módosította alapszabályát a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

2016. május 30. 11:47
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) 2016. május 26-án Gödöllőn tartotta országos küldöttgyűlését. Az ülésen elfogadott alapszabály-módosítás értelmében idéntől nem kell tagdíjbevallást tenniük az értékesítési tevékenységükből 600 ezer forint éves árbevételt el nem érő őstermelőknek.

Szakszervezetiség mint vallás, avagy beoltva az opera ellen

2021. november 25. 09:22
Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatójának írása az Origónak.