Még drágább az életed: jelentős áremelkedés várható az üzemanyagpiacon
2024. január 29. 16:09
Egyre több a geopolitikai kockázat, ami jelentős mértékben emeli a kőolaj árát.
"Természetesen" az európai finomítók járhatnak a legrosszabbul... – forrás: Pixabay
A húszik további támadásokat helyeztek kilátásba a hajók ellen, Irán pedig elítélte a nyugati ellenakciót, egyre több a geopolitikai kockázat, aminek következtében a Brent-olaj hordónkénti ára tartósan 80 dollár fölé emelkedhet – írta az Index, mely a kilátásokról Santo Martint, a Makronóm Intézet vezető elemzőjét kérdezte. A szakember nem ígért semmi jót, mint mondta, ha a konfliktus kiszélesedik, akár ezer forintnál is többe kerülhet hazánkban egy liter üzemanyag.
Mint rámutatott: az egyre jobban kiszélesedő közel-keleti konfliktus részeként az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók támadásai ellehetetlenítik a vörös-tengeri kereskedelmi hajózást, zavart okozva egy teljes kontinens ellátási láncaiban. Az igazi veszélyt azonban az jelenti, ha a válság tovább terjed a Hormuzi-szorosra, amelyen keresztül ma a tengeri olajkereskedelem 30 százaléka bonyolódik.
A Hormuzi-szoros érintettsége esetén akár 70-80 százalékos áremelkedéssel is lehet számolni, az ökölszabály szerint 1 százalékos termeléskiesés a világpiacon rövid távon 10 százalékos áremelkedést indukálhat. Ezzel az ezer forintot is elérheti Magyarországon egy liter üzemanyag ára.
Ha a hajóknak kerülni kell, azért mindannyian nagy árat fizetünk – forrás: Pixabay
Az elemző szerint a Hormuzi-szoros lezárására talán nem kerül sor, de van itt más probléma is. Rámutatott: a tengeri szállítmányozásban a világon 9 elsődleges fojtópont van, amely kritikus jelentőségű. Lezárásuk esetén a teljes útvonal járhatatlanná válik, nincs más életképes és célszerű alternatívájuk, így az adott fojtópontot uraló politikai szereplő uralhatja a világban zajló kereskedelmi folyamatokat. A kilencből öt pedig – Boszporusz, Hormuzi-, Malaka-, Szuez és a Báb el-Mandeb szoros – geopolitikailag instabil területeken található.
Ezek a hatások Európában és Magyarországon is érezhetők már: a Tesla berlini és a Volvo genti gyára és a Suzuki esztergomi üzeme is ideiglenes leállást jelentett be a meghosszabbodott szállítási idő miatti alkatrészhiányra hivatkozva.
A támadások óta jelentősen megnőttek a biztosítási és szállítási költségek, utóbbi főként az Afrikát megkerülő, jóval hosszabb alternatív útvonal miatt: az Ázsiából Észak-Európába történő konténeres áruszállítás ára már meghaladja a 4 ezer dollárt, ami 173 százalékos ugrás a december közepén kezdődött elterelésekhez képest. A Shell és a BP olajipari óriásvállalat is megerősítette, hogy tartályhajóik elkerülik a Vörös-tengert, amelynek kapcsán a Shell vezérigazgatója rövid távon legalább 5-10 százalékos áremelkedést prognosztizál.
Ugyanis a Vörös-tengeren húzódik a legfontosabb tengeri útvonal Európa és Ázsia között, az európai kereskedelem mintegy 40 százaléka ezeken a vizeken halad át. A Szuezi- és Bab-el-Mandeb szorosok globálisan is stratégiai fontosságúak, mert ezeken keresztül halad a világ gabonakereskedelmének 8 százaléka, a tengeri kereskedelemben forgalmazott kőolaj 12 százaléka és a világ cseppfolyósított földgáz kereskedelmének 8 százaléka.
A világ legnagyobb hajózási vállalatainak többsége már átirányította hajóit az Afrika déli csücskénél lévő Jóreménység-fok felé, ami lassítja a szállítást és további 6000 kilométerrel hosszabbítja meg az útvonalat. Ha a Vörös-tengeren tapasztalható problémák miatt a konténerszállító hajóknak továbbra is Afrikában kell megkerülniük az útvonalat, annak inflációnövelő hatásai is lehetnek – jelezte a szakértő.
Ha pedig a konfliktus továbbterjed a Perzsa-öbölre (itt halad át a globális tengeri kőolajkereskedelem 20-30 százaléka), akkor az európai finomítóknak komoly áremelkedéssel kell szembenézniük. Ugyanakkor a drágulás nem csak az energiahordozókat érinti: más árucikkekre, a kávéra, a szójára, a nikkelre és a pálmaolajra is hatással lesz.
A megoldást a fojtópontok és a hajók védelme jelentheti, melyben az érintett regionális hatalmak, Amerika, Európa és a növekvő befolyású Kína is aktívan részt vesz.
forrás: agroinform.hu
Kapcsolódó cikkek
Rekordszámú balkon napelemet telepítettek tavaly Bécsben
2024. április 17. 14:19
Míg 2022-ben nem egészen ezer, addig tavaly már több mint négyezer balkon napelemet telepítettek Bécsben. Az év első három hónapjában pedig 700 ilyen berendezést jelentettek be.
Eddig ingyenes szolgáltatás válik fizetőssé az OTP Banknál
2024. január 16. 17:27
Február 1-jétől lép életbe az új költség az OTP Banknál. A nem saját számlára történő befizetésért számít fel díjat a bank, amennyiben a befizetést bankfiókban intézi valaki. A befizetésre alkalmas ATM-ek esetében ez a szolgáltatás továbbra is ingyenes lesz.