Mennyibe kerül a felmondás? Az elvándorló munkaerő pótlása?

2022. május 12. 13:49
Azok a keresések, amelyek az elvándorolt munkaerő pótlására irányulnak, valójában már egy realizált veszteség utáni további kár enyhítésére törekednek. Próbáljuk meg számszerűsíteni, hogy mennyibe is kerül a fluktuáció, a munkaerő pótlása? Vagyis mekkora kár keletkezik egy felmondás - toborzás - beillesztés ciklusban?
Mennyibe kerül a felmondás? Az elvándorló munkaerő pótlása?

Az üzleti elemzések és azon belül a HR kontrolling időnként kénytelen olyan folyamatokat, történéseket számszerűsíteni, amelyekről az ember azt gondolná, hogy nem kifejezhető számokban. Ilyen például az a kérdés, hogy mennyibe kerül például az, ha a munkavállalók alul-motiváltak vagy elégedetlenek? Erre nyilván nincs olyan szám, hogy 200 Ft/perc/fő, de mégis valahogy felszínre kell ezt hozni, hogy üzleti döntés születhessen az alul-motiváltság megszüntetésére, kezelésére és ne egy megérzésszerű döntés szülessen.

A költségek tekintetében találkoztam olyan megfogalmazással vagy hozzáállással, hogy létezik kemény forint (amit ténylegesen kifizetünk) és van olyan, hogy puha forint (ami nem egy számla ellenében elutalandó összeg, de ott lapul a háttérben), de valójában mindkettőnek a vége Forint, azaz költség. Hogy élő példát hozzak, a toborzási folyamat jól felbontható erre: a hirdetés költsége kemény forint, míg az interjúztatás, az előszűrés puha forint, mivel nehezen dedikálható a recruiter bére egy adott pozíció betöltésére. A két költség (elégedetlenség és toborzás) összefügg egymással, sőt mit több – felmondás esetében – össze is adódik. 

Egy felmondás - pótlás költségeit, szakaszokra bontottan teljesítmény oldalról lehet megfogni leginkább és így lehet felszínre hozni:

  1. szakasz: az elégedetlenné váló munkavállaló teljesítménye csökkenni kezd
  2. szakasz: bekövetkezik a felmondás
  3. szakasz: a felmondott munkaerő feladatai többletként jelentkeznek a vállalatban, ezzel párhuzamosan megjelenik a keresési költség
  4. szakasz: belép az új munkavállaló, elkezd betanulni, a teljesítménye még nem éri el a szervezetben régebb óta dolgozókét
  5. ténylegesen pótlásra került a munkavállaló.

A teljesítmény csökkenését a bér általában nem követi le, ezért elmondhatjuk, hogy az elvárt teljesítéstől való negatív eltérés feleslegesen kifizetett bérként értelmezhető. Grafikonon ábrázolva ez az alábbiak szerint néz ki:

felmondás, diagram

Tételezzük fel, hogy egy pozícióban a munkavállalónk 750.000 Ft bruttó bérben részesül. A vezetőjével nem jön ki jól, elkezd alul-teljesíteni, majd egy idő után a munkaidejének egyre tetemesebb részét álláskereséssel tölti, adott esetben munkaidőben telefonos előszűréseket bonyolít. A szervezet nem veszi észre, vagy nem foglalkozik vele, ezért felmond. A 480.000 Ft bruttó béren foglalkoztatott recruiter feladja a hirdetést 110.000 Ft + ÁFA áron, majd 2 munkanapot fordít az önéletrajzok válogatására és további 4 munkanapot az előszűrésre. Behívja egy egyórás interjúra az öt legjobb jelöltet. Az öt jelöltből kettővel találkozik a 850.000 Ft bruttó béren foglalkoztatott vezető, akikkel 1-1 órás interjút folytat. Míg zajlik a kiválasztási folyamat, a feladatokat a többi munkatárs végzi túlórában.

Ha a fenti adatok mentén számolunk akkor költségtípusokra bontva az alábbi kárt szenvedjük el:

felmondás, költség

A fenti számítással kapcsolatban nem beszéltünk arról, hogy 

  • a kiesés miatt kötbért kellett fizetni, 
  • a többi munkavállaló túlterhelődik, túlterhelődhet, 
  • a munkáltatói márka szenvedett-e csorbát,
  • a felmondás hogyan hatott a közvetlen kollégákra,
  • milyen egyéb üzleti érdek sérült?

A munkaerő-piaci helyzetről megígértem, hogy nem fogok beszélni, de most annyiban meg kell említeni, hogy egy pozitív hatása lehet a szűkösségnek: meg kell tanulni a munkavállalót megtartani. Ennek az egyik lába a bér, de az egy olyan körülmény, amelyet egy új munkahelyre belépő munkavállaló előre tud, tehát el tudja dönteni, hogy megéri-e neki ott dolgozni azért a pénzért vagy sem. Amit viszont nem lát az az, hogy milyen a szervezeti kultúra, milyen vezetővel kell együtt dolgoznia. A közvetlen vezetőknek, azt gondolom, kiemelt szerepük van abban, hogy egy régóta ott dolgozó munkavállaló nem kacsingat kifelé a cégtől, és abban is, hogy egy – nagy nehezen megszerzett - új munkavállaló meg tudja-e vetni a lábát a vállalatnál. Szerintem mindenki ismeri a mondást: a dolgozó céghez megy, de vezetőtől jön el… Ha a vezető nem működik megfelelően, toborozhatunk orrvérzésig, csak a fluktuációnknak adunk muníciót. Persze vannak remek képzések vezetőknek, olcsóbbak is drágábbak is, amelyek mellett tudni kell érvelni a költségviselő előtt. Ennek leghatékonyabb módja, ha költség-haszon-megtérülés mentén számszakilag alátámasztva tudunk érvelni.

Visszakanyarodva a meg nem tartott munkaerő okozta költségekhez, az időfaktorról ejtsünk néhány szót. A teljesítmény vagy produktivitás csökkenést nehezen lehet befolyásolni, mert nem tudhatjuk, hogy a kilépést tervező munkavállaló mennyi ideig örlődik, mire meghozza a felmondási döntését (ha nem tudjuk visszafordítani). A toborzásra fordított idő viszont már befolyásolható, de rengeteg összetevője van a munkáltatói márkától a béren át, a szervezet döntési képességén és sebességén keresztül a lokációig. Az újonnan belépett munkavállaló „szintre hozása”, a várt teljesítmény elérése viszont abszolút szervezeten belüli vizekre visz bennünket az onboarding irányába, amire már lehet mutatószámokat felépíteni és ezen keresztül mérve akciókat tervezni.

Összefoglalva tehát a munkaerő meg nem tartása költséges mulatság, ezért az energiákat a toborzás helyett a megtartás és beillesztés irányába érdemes fókuszálni.

A jelenlegi felmondási trendekről korábban itt írtunk

www.hrportal.hu

Kapcsolódó cikkek

13 jel, hogy felmond a munkavállaló

2022. január 14. 08:09
Aktuális a téma, hiszen a világ egy részében tömeges felmondási hullám zajlik és év végén-év elején sokan újratervezik karrierjüket. Számos jele lehet annak, hogy egy munkavállaló készül felmondani. Ezek között lehetnek egészen egyértelműek is, mint mondjuk egy asztalon maradt, kinyomtatott önéletrajz, de vannak ennél sokkal kevésbé szembeötlő viselkedésváltozások. Most egy amerikai kutatást mutatunk be, amely 13 jelet azonosított.

Jön a három műszakos munkarend

2021. szeptember 21. 08:46
Jöhet a három műszakos munkarend, vagy akár a 12 órás beosztás, a túlóra pedig preferált – többek között ilyen tapasztalatokat szereztek eddig a hazai vállalkozások az Európai Unión kívülről érkezett, kölcsönzött munkavállalókkal. A konstrukció azon túl, hogy hatékony megoldást jelent a munkaerőhiányra, nagyon gyors megtérülést hozhat, az adminisztrációs terheket pedig a kölcsönzéssel foglalkozó szolgáltatók veszik át a magyar cégektől.