Mezőgazdasági nyersanyagot tudunk exportálni, feldolgozott élelmiszert alig-alig
Raskó György agrárközgazdász mindezt a COOP Rally-n jelentette ki, ahol sajtótájékoztatón értékelte a magyar élelmiszeripar helyzetét.
„Az élelmiszer-ágazat képe elég vegyes, és európai szinten nem olyan a versenyképességünk, mint amilyenre az alapanyag-termelésünk predesztinálna minket.” Jól mutatják ezt az adatok is: Magyarország 8-9 milliárd euró értékű mezőgazdasági nyersanyagot tud exportálni, ezzel szemben mindössze 1,5-2 milliárd euró értékű olyan feldolgozott élelmiszert értékesít, amely Európában és a Távol-Keleten is megállja a helyét. Ezen az arányon mindenképp lehetne javítani – derül ki a házigazda Sága Foods szerkesztőségünknek küldött közleményéből.
Mint azt Raskó hangsúlyozta, a magyar élelmiszeripar válaszút előtt áll, hiszen egyrészt követni kell a világban divatos irányzatot, amelynek lényege, hogyan tudunk úgy előállítani élelmiszert, hogy az a lehető legkevesebb tartósítószert és adalékanyagot tartalmazzon, másrészt hogy versenyképes maradjon az adott vállalkozás. Ennek megoldása a hazai élelmiszeripari vállalatoknak nem könnyű feladat, mert nem áll elegendő fejlesztési forrás a rendelkezésükre.
A sikerhez elengedhetetlen a fejlesztés – fotó: MTI - Nagy Lajos
Véleménye szerint a színvonalas alapanyag-termelés kínálta jó lehetőségeket kihasználva erre a területre kellene fordítani az uniós támogatásokat. 2017-től az alapvető élelmiszerek és nyersanyagok áfája 5 százalékos lesz – tette hozzá –, a nagyarányú áfacsökkentés ezekben az ágazatokban is vissza fogja szorítani a szürke- és feketegazdaságot, ezért a legális gazdaságban is van jövő, érdemes fejleszteni – vezette le az agrárközgazdász
Keleti Zsolt, a Sága Foods vezérigazgatója a sajtótájékoztatón hozzátette: a magyar élelmiszeripar gyártástechnológiában és -fejlesztésben jelentősen le van maradva nyugat-európai versenytársaitól. Tíz évvel ezelőtt még igénybe tudtak venni állami támogatásokat, azóta ezek megszűntek, önerőből pedig nagyon nehéz a lemaradást behozni.
Csak azok a cégek lesznek hosszú távon sikeresek, amelyeknek valamilyen forrásból mégiscsak lesz lehetőségük fejleszteni. Akik erre nem lesznek képesek, azok mind a hazai, mind a nemzetközi versenyből ki fognak hullani – nyomatékosította Keleti Zsolt, a Sága Foods vezérigazgatója.
agroinform.com