Mire fáj egyre jobban a magyarok foga?

2018. február 05. 09:23
Az elmúlt egy évben átlagosan több mint 5 százalékkal bővült az élelmiszerek piaca. Vannak azonban olyan kategóriák, amelyek jóval az átlagon felüli bővülést mutattak az elmúlt hónapokban. Összeállításunkban a Nielsen kiskereskedelmi indexe által monitorozott közel száz élelmiszer-kategória közül 10 legjobban teljesítő kategóriáról olvashatnak.

A legnagyobb forgalmú kategóriák jellemzően alig-alig változnak, némi helycserés támadás megfigyelhető itt-ott, ám a tíz, értékben legnagyobb forgalmat lebonyolító kategória javarészt azonos. A fogyasztói kosárba az alábbi tíz termékkategória került leginkább: feldolgozott hús, sör, sajt, üdítők, ásványvíz, snack és chips, kávé, gyümölcslevek, gyümölcsjoghurt és tejföl.

Érdekesebb megfigyelni azonban mindazon, esetenként akár jelentősen kisebb értéket képviselő kategóriákat, amelyek valósággal „kilőttek” a vizsgált 2016. október és 2017. szeptember közötti időszakban az előző év azonos időszakával történő összevetésben. A következőkben a tíz, értékben legnagyobb mértékben fejlődő kategóriát mutatjuk be.
 

 



2016. október és 2017. szeptember között értékben átlagosan több mint 5 százalékkal bővült az élelmiszerek piaca. A most következő lista azt a tíz kategóriát veszi górcső alá, amely jóval átlagon felül teljesített.

1. Gabonaszelet

A legnagyobb értékbeli változást magáénak tudó kategória, 38 százalékpontos növekedése messze meghaladja az ötszázalékos átlagnövekedést. A kategória maga nem kimondottan nagy, valamivel kétmilliárd felett mozog az éves forgalma a vizsgált 2016. október és 2017. szeptember közötti időszakban. Az eladások háromnegyede a 400 négyzetméternél kisebb boltokban realizálódik.

2. Croissant

Jön föl a croissant is, bár növekedési üteme elmaradt az elsőtől: a vizsgált időszakban négymilliárd forintot meghaladó értékbeli forgalmat bonyolított, ez 19 százalékkal magasabb, mint az előző év azonos időszakában. Érdekes a kategória csatornaelosztása: az eladások több mint fele (53%) a 400 négyzetméternél kisebb boltokban történik.

3. Mélyhűtött pizza

A fagyasztott pizza is népszerű: értékbeli forgalma 17 százalékkal nőtt 2016. október és 2017. szeptember között, és éves forgalma hétmilliárd forint felett mozgott. Mennyiségben 11 százalékponttal többet értékesítettek a kategóriából. Erősen koncentrált a piac, az összeladások 88 százaléka a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben következik be.

4. Sós túrókrém

A kategória összforgalma értékben egymilliárd alatt van, egészen pontosan 700 millió forint értékben fogyott, ami 13 százalékpontos értékbeli és 6 százalékpontos mennyiségi növekedés az előző év azonos időszakához képest. Az eladások 53 százaléka a 401–2500 négyzetméteres üzletekben történik.

5. Csokoládé és mogyoróvaj

A vizsgált időszakban közelít az ötmilliárdhoz az éves értékbeli forgalma, ami 13 százalékos növekedést takar. Erősen koncentrált a kategória: az eladások háromnegyede (78%) a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben realizálódik.

6. Vaj

Jön föl a vaj is: értékben 13 milliárdos értékbeli forgalmat bonyolított le, ezzel a hatodik legnagyobb ütemben fejlődő kategória, 12 százalékpontos bővüléssel. Mennyiségi változást nem regisztráltunk. Hasonlóan a csokoládé- és mogyoróvajhoz az eladások mintegy háromnegyede (73%) ennél a kategóriánál is a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben realizálódik.

7. Gyomorkeserű

Szeretik honfitársaink a gyomorkeserűt, sőt, mind jobban szeretik: 2016. október és 2017. szeptember között forgalma 21 milliárd forint felett mozgott. Értékben ez 12, mennyiségben 7 százalékpontos emelkedés az előző év azonos időszakéhoz képest. Az összeladások közel kétharmada (60%) a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben történik.

8. Sajt

A sajt, amely amúgy is az egyik legnagyobb forgalmú kategória, a leggyorsabban növekvő kategóriák toplistájára is felkéredzkedett: a vizsgált időszakban az értékbeli forgalma 103 milliárd forint volt (ez 11 százalékos értékbeli bővülés). A kategóriában hasítanak a 400 négyzetméternél nagyobb boltok, ugyanis a magyarok 80 százaléka innen szerzi be a terméket.

9. Hűtött szeletes édesség

Nagy és népszerű kategória a hűtött szeletes édességé is: 35 milliárdos éves forgalmával és 11 százalékos értékbeli növekedésével a lista kilencedik helyét foglalja el. A piac itt annyira nem koncentrált, az 50 négyzetméternél kisebb üzleteket leszámítva bárhol örömmel vásároljuk a kategóriát.

 

10. Whisky

Még egy alkoholos kategória fért fel a leggyorsabb értékbeli növekedést produkáló élelmiszerek Nielsen-listájára, a whisky. Éves értékbeli forgalma tízmilliárd forint, ez 11 százalékos értékbeli és 7 százalékos mennyiségi növekedést jelent. A 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletek viszik el a teljes forgalom 87 százalékát.


Czikora Csilla
a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője

elelmiszer.hu

Kapcsolódó cikkek

Új jelölés segít eligazodni a burgonyák között

2016. szeptember 07. 08:33
Szeptember elseje óta mind a csomagoltan, mind az ömlesztve árult étkezési burgonyáknál kötelező alkalmazni az új jelölési előírásokat. A jövőben többek között nem csak a fajtáról és a származási országról, hanem a jellemző főzési típusról is tájékozódhatnak a vásárlók.

Javítaná a termelők élelmiszerláncon belüli helyzetét egy EU-s munkacsoport

2016. november 15. 21:00
A mezőgazdasági termelők helyzetének javítása érdekében Brüsszelnek meg kell reformálnia az ellátási láncra vonatkozó szakpolitikai keretrendszert, vissza kell szorítania a tisztességtelen kereskedelmi módszereket és meg kell könnyítenie a hozzáférést a forrásokhoz – hangsúlyozták az Európai Bizottság (EB) által megbízott, mezőgazdasági piacokat vizsgáló munkacsoport hétfőn közzétett ajánlásaiban.