Munkajogi és Tárgyalástechnikai szeminárium TÁMOP pályázat keretein belül
A szemináriumot dr. Huiber Tibor, a MÉDOSZ Országos Választmányának elnöke nyitotta meg, aki köszöntötte a résztvevőket. Ezt követően átadta a szót Horváth Csabának, az MSZOSZ Nyugat-dunántúli Regionális Képviselet vezetőjének.
Először is az érdekvédelmi, érdekképviseleti ismereteket sajátíthatták el a képzés résztvevői. A szakszervezeti demokrácia együttműködésen és osztozáson alapul, ezért az előadással eltöltött időt is ezekre a gondolatokra fogjuk felhasználni. A hallgatók akkor tudnak a legvilágosabban gondolkodni és beszélni, amikor a saját tapasztalatukból indulnak ki. Ezt a tapasztalatot hasonlítjuk majd másokéval, úgy, hogy konkrét és gyakorlati módon végezzük el az elemzését a képzés anyagának.
Ezt követően a szakszervezeti értékek következtek:
- Igazság és méltányosság
- Szervezkedési szabadság
- Képviselet
- Önkéntes társulás
- Függetlenség
- Tisztelni minden kultúrát és közösséget
- Demokrácia
- Elszámolhatóság és nyíltság
- Egység és erő
A szakszervezet legfőbb feladatai az érdekvédelem, a szakszervezeti szolgáltatás és a közösségteremtés. Az érdekvédelemhez kapcsolódó törvényi rendelkezések:
- Munka Törvénykönyve 2012. évi I. törvény
- A sztrájkról szóló 1989. évi VII. törvény.
- A gyülekezési jogról szóló 1989. évi III. tv.
-
Nemzetközi jogi normák
- ILO 87. – 98. – 135. egyezmények
- Szakszervezeti gazdálkodáshoz kapcsolódó törvények (adó, számvitel, Ptk. Privatizációs, és vagyontörvények)
A szakszervezeti szolgáltatások:
- Információk
- Képzések, oktatások
- Szakértői szolgáltatások
- Vagyonkezelési és pénzügyi szolgáltatások
- Rendezvényszervezés
- Nemzetközi kapcsolatok
- Jogsegélyszolgálat
- Kulturális és sport szolgáltatások
Ezt követően a szakszervezetről a szeminárium résztvevőit bevonva, közösen készítettünk egy SWOT elemzést, vagyis mik az erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek.
Horváth Csaba előadását a szakszervezetek jogainak felsorolásával zárta le.
Dr. Huiber Tibor megköszönte Horváth Csabának, hogy ilyen jó előadást tartott, a résztvevők pedig nagy tapssal fejezték ki tetszésüket.
Dr. Huiber Tibor Simon Annamáriának adta át a szót, aki a tárgyalástechnikai ismeretekről tartott előadást. Annamária köszöntötte a résztvevőket.
Először is tisztázta, hogy mi is pontosan a tárgyalás. A tárgyalás a legpuhább érdekérvényesítési technika, alkalmas eszköz az ellenérdekeltségű felek közötti érdekharmonizáció kidolgozására, a konfliktusok kialakulásának megelőzésére, a meglévő konfliktusok megoldására. Funkciója: valamilyen cél érdekében kapcsolatot alakítunk ki; a kommunikáció egy speciális fajtája. Célja, hogy kialakítson, megváltoztasson bizonyos nézeteket a másik emberben, és nem az, hogy a másik félnek nincsen igaza.
A tárgyalás feltételei:
- Hatalom és befolyásolási képesség
- Információ
- Idő
Felkészülés a tárgyalásra.
Mit akarunk elérni? ► előkészítő megbeszélés
Stratégia ► célok elérése, hogyan, miként?
Erősségek (SWOOT)
Lehetőségek ► melyekre építkezni tudunk
A partnereknek milyen előnye származhat az együttműködésből?
Megfelelő önismeret
Delegáció összetétele (szakértelem, legitimitás)
A legfontosabb képességek, készségek, amelyek a tárgyalás eredményességét befolyásolják a beszédkészség, a vitakészség, a rögtönző képesség, összegző képesség, a rendszer átlátásának képessége, koncentráló képesség. A tárgyalás folyamatát négy részegységre lehet bontani: barátkozás, felvezetés, vita, vita lezárása. A tárgyalásnál a légkörteremtés is nagyon meghatározó. Az első benyomásokat óvatosan kezeljük, mert nem mindig helyesek. A légkörteremtés fázisában a beszélgetés témája mindig legyen semleges.
A tárgyalási taktika a cél elérése érdekében használt eszköz, amelynek három szakasza van: megnyitási taktikák, középjáték taktikák, végjáték taktikák.
Az érvelés technikája rövid, összefüggő érvelés hatásosabb, meggyőzőbb. A különálló, eltérő érvek sorozata jó ütőkártya lehet a vitában. Célszerű tisztázni, honnan indulunk, és hova akarunk jutni az érveléssel. Egy találó szó, vagy szójáték erőteljesebbé teszi a mondanivalót.
A következőkben a tárgyalási protokollt taglalja az előadó. Az ülésrendből tükröződnek az alá-fölérendeltségi viszonyok. A kör alakú tárgyalóasztalnál egyenrangúak a munkatársak, fesztelen a kommunikáció. A sarok pozíció kommunikációra ösztönöz. Az asztal sarka részleges korlátot képez, ha az egyik fél fenyegetve érezné magát. A négyzet alakú asztal együttműködést hoz létre a mellettünk ülővel, de ellenállást szít a velünk szemben ülővel. A téglalap alakú asztal rövid beszélgetésekhez ideális, lehetővé teszi, hogy mindenki kifejthesse a véleményét.
Ezen témát követően az előadó megköszönte az éber figyelmet, és lehetőséget biztosított az esetleges kérdések feltételére. Amikor mindenki kielégítő választ kapott, dr. Huiber Tibor lezárta a szeminárium első napját.
A szeminárium második napján ismételten dr. Huiber Tibor köszöntötte a résztvevőket, majd átadta a szót Simon Annamáriának, aki tárgyalástechnikai gyakorlatokat mutatott be.
A metakommunikáció ismérvei tárgyalás közben: a fej előre néz, szemkontaktus 5-7 másodpercig, majd szünet, és elölről kezdődik a folyamat. A kézfogásból nagyon sok mindent le lehet szűrni (dominancia, behódolás, egyenlőség). Az öltözködés, az ülés, a lábak helyzete, a kéztartás, a szemkontaktus, a hangszín, a testtartás mind árulkodó jel, hogy hogyan viszonyulunk a tárgyaláshoz.
Több, különböző szituációs játékokban vehettek részt a szeminárium résztvevői, amelyeken az eddig tanultakat alkalmazhatták. Zárásképpen a szituációs feladatokat közösen elemezték, értékelték.
A szemináriumot dr. Huiber Tibor zárta le, aki megköszönte mindenkinek az aktív részvételt.