Óriási változások a közös agrárpolitikában: ezek a magyar gazdák életét is megváltoztatják

2020. március 13. 11:23
Az új uniós költségvetésben a forráscsökkenés nem annyira biztos, mint az, hogy 476 hektár felett megszűnik a területalapú támogatások kifizetése, és csak a termeléshez kötött támogatások érkezhetnek meg – derült ki ma Kecskeméten, a Portfolio Agrárium 2020 konferencián a támogatáspolitikát körüljáró kerekasztal-beszélgetésen

Kulcskérdés, hogy a támogatási plafon bevezetésével együtt a munkabér-kompenzáció is megvalósuljon, akkor a magyar nagygazdaságok jobban is járhatnak, mint most, amikor 1200 hektár felett teljesen megszűnik az alaptámogatás – mutatott rá Juhász Anikó, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára Portfolio Agrárium 2020 konferencián. Ha azonban enélkül húzzák meg 100 ezer eurónál a földalapú támogatás (alaptámogatás + zöldítés) felső határát, akkor 476 hektár felett nem lesz közvetlen kifizetés, csak termeléshez kötött támogatás.

Juhász Anikó

A támogatási boríték szerinte több okból sem fog jelentősen csökkenni. Az egyik, hogy látszik egy elmozdulás afelé, hogy a korábbi javaslathoz mérten több forrást szeretnének a tagállamok látni a közös költségvetésben. A másik, hogy az egyes tagállamok a korábbi minimum 15 százalékos hozzájárulás helyett feltehetően 30 százalékban vesznek majd részt a társfinanszírozásban. Ez ugyan megterheli a magyar államkasszát, de a vidékfejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek jót tesz. A harmadik, hogy az árfolyamváltozás a kezünkre játszik. A 2018-as árakon tervezett költségvetés mára forintban sokkal magasabb értéket ad. Plusz megnyugtató, hogy legalább egy, de lehet, hogy két átmeneti évünk lesz, amelyekben a régi konstrukcióban költhetőek el a friss pénzek.

Wagenhoffer Zsombor, Petőházi Tamás, Mezei Dávid, Juhász Anikó, Gyuricza Csaba, Papp Gergely

Kérdés azonban az a feltételrendszer, amelyben később a közvetlen kifizetések elkölthetőek lesznek. Az államtitkár emlékeztetett rá, hogy a Közös Agrárpolitika (KAP) az EU egyetlen közös politikája, éppen emiatt a mezőgazdaság extrém szabályozott ágazat. Sajnos a feltételrendszerét olyan államok alakítják, amelyek az EU nyugati és északi szféráiban találhatók, ahol a társadalom erősen befolyásolja a döntéshozókat. „A jövőben a klímapolitikai elvárások erősödését várom, és még az is lehet, hogy a vidékfejlesztés kritikája is terítékre kerül” – intett Juhász Anikó.

Mezei Dávid

Mezei Dávid a Takarékbank Zrt. Agrár és Uniós Kapcsolatok Ügyvezető Igazgatója szintén azt emelte ki, hogy ma már nem a szakma, hanem a klímavédők, a fogyasztók és a kereskedelmi érdekek irányítják a költségvetésen belül 30 százalékosra zsugorodott KAP-ot. „Ez ugyan az egyetlen közös politika az unióban, de egyre alárendeltebb a szakmán kívüli érdekeknek” – jegyezte meg. A szakember arra hívta fel a figyelmet, hogy nem a támogatási összeg nagysága a fontos, hanem az elosztás módja. Szerinte a Green Dealre szánt éves szinten 100 Mrd eurós keretösszeg aránytalanul magas a KAP-ra fordított összeghez képest (több mint a duplája), és az ehhez kapcsolódó elvárások is irreálisak, például az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése terén. Ugyanakkor elismerte, hogy a klímacélok hozzájárulhatnak az innováció felgyorsulásához és a precíziós gazdálkodás elterjedéséhez.

Petőházi Tamás

Petőházi Tamás a Gabonatermesztők Országos Szövetségének elnökeként arra intett, hogy a támogatási plafon a cégdarabolás irányába hat, miközben a világban koncentráció zajlik, amit ilyen intézkedésekkel csak lassítani lehet, megállítani nem. A munkabér-kompenzációra szerinte mindenképpen szükség lesz. Ő is fenyegetőnek érezte a társadalom viszonyát az agráriumhoz.

Erősítenünk kell a kommunikációt azért, hogy megértse a fogyasztó: nem érdekünk többet permetezni, mint amennyire szükség van, mert a zsebünkre megy a játék. Ha ezt nem tudjuk megértetni, akkor a világ más tájairól fog érkezni az élelmiszer, aminek sokkal nagyobb lesz az ökológiai lábnyoma.”

Wagenhoffer Zsombor a Magyar Állattenyésztők Szövetségének elnöke inkább lehetőségnek, mint veszélynek látta a fogyasztók hatását a támogatáspolitikára, mivel szerinte ez előre viszi a termelési gyakorlatot a piac jobb kiszolgálása felé. A cégdarabolás lehetősége viszont komoly veszély, mert szembe menne minden olyan folyamattal, ami most a világban zajlik – tette hozzá.

Wagenhoffer Zsombor

Gyuricza Csaba, a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ vezetője arra intett, hogy Európa keleti fele sokkal kitettebb a támogatásoknak, mint a nyugati, ezért sok múlik azon, hogy a kormányzat milyen sikerrel tárgyal a forrásokról. A támogatási plafon szerinte akkor is rosszul érintené a magyar állattenyésztőket, ha a dolgozók bérével „csökkenthető” lenne a támogatás. Emlékeztetett arra is, hogy a támogatásért cserébe sokkal több lesz az elvárás, ami feltehetően bonyolultabbá is teszi majd a rendszert. Könnyen megeshet az is, hogy a papíron jól festő intézkedések a gyakorlatban félresikerülnek, mint most a zöldítés egyes pontjai. A szakember sajnálatosnak nevezte, hogy míg az élelmiszer egyre magasabb polcra kerül az emberek értékítéletében, addig a termelő egészen rossz elbírálás alá esik.

Gyuricza Csaba

Juhász Anikó mindehhez hozzátette: nemcsak a támogatási feltételrendszer lesz bonyolult, hanem a támogatás-felhasználás nyomon követése is. „A teljesítési modellben indikátorokkal kell bizonyítani, hogy jól hasznosult-e a támogatás, de ez egy nagyon bonyolult végrehajtási rendszert vetít előre, úgy vélem, közigazgatási szinten még nagyobbak lesznek a kihívások, mint a termelés szintjén.”

Mezei Dávid még egy veszélyre felhívta a figyelmet: erősödik a regionális verseny az újonnan csatlakozott országok között, amit csak növel, hogy közelednek egymáshoz az egy hektárra jutó kifizetések. „Mi e tekintetben nagyjából az uniós átlagon vagyunk, tehát nem számíthatunk változásra, míg Romániában, Lengyelországban, Horvátországban nagy ugrás várható a közvetlen kifizetések terén. Ez azt jelenti, hogy relatív versenyelőnyünk tovább csökken, Lengyelország pedig még jobban elszakadhat a mezőnytől. Ezért

nagyon fontos, hogy amikor a munkabér-kompenzációról döntünk, akkor a szomszédos országok stratégiáját is kísérjük figyelemmel.”
Papp Gergely

Papp Gergely, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szakmai főigazgató-helyettese megjegyezte, hogy mivel a két pillér között is lazábban lesznek átcsoportosíthatóak a források, ezért a termeléshez kötött támogatások terén is nagy lesz a verseny. Ezek ráadásul korlátlan összegben érkezhetnek a kedvezményezett számlájára. „Még az is megtörténhet, hogy a horvátok is lehagynak minket az egy hektárra eső támogatásban” – mondta.

agrarszektor.hu

Kapcsolódó cikkek

Hazai agrárium, gasztronómia: kölcsönösen segítik egymást

2020. július 24. 07:54
2020. július 14. – Együttműködési megállapodást kötött a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség (MNGSZ). A megállapodás szorosabbra fűzi és intézményesíti a két szervezet közötti kapcsolatot, ezzel hozzájárul a hazai agrárium és gasztronómia egymás kölcsönös segítésén alapuló fejlődéséhez. A megállapodást Éder Tamás, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara élelmiszeriparért felelős alelnöke és Krivács András, a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség elnöke látta el kézjegyével, az aláírásra az MNGSZ Tisztújító Közgyűlésén került sor.

Tudjon meg mindent a kölcsönös megfeleltetésről! – 1. rész: Mi fán terem a KM?

2019. december 05. 13:32
A kölcsönös megfeleltetés (közismertebb nevén: KM) fogalmával sajnos az esetek többségében csak akkor találkozik a termelő, amikor megcsörren a telefonja és ellenőrzésre rendelik be, vagy helyszíni KM ellenőrzésre jelentkeznek be a hatóságok. Ilyenkor az első reakció általánosan a kétségbeesés és a büntetéstől való félelem. A KM követelményeinek ismerete alapvető fontosságú a mezőgazdasági támogatások szempontjából, hiszen az előírások betartása a területalapú támogatásoknak is alapfeltétele.