Rút kiskacsákkal az élelmiszer pazarlás ellen

2017. február 16. 08:22
A Tesco Lengyelországban is megkezdi a nem igazán tökéletes, csúf, de normális minőségű zöldségek árusítását, amivel elkerülheti ezek kidobását.

Vásárlóként időnként nehéz elhinni, de a zöldségek és gyümölcsök szigorú válogatás után kerülhetnek fel a boltok polcaira. Az a rész, amely nem felel meg a normáknak, a kukában köt ki.

Az ENSZ adatai szerint a megtermelt élelmiszerek egyharmadát évről évre kidobjuk.

Csak Európában kilencmillió tonna élelem köt ki a szeméttelepeken. Ezen nem sokat segítenek az egyéni akciók. Ezért a Nagy-Britanniában kipróbált módszer átvéve a Tesco lengyelországi üzleteinek nagy részében februárban megjelennek a “Perfectly Imperfect”, azaz a tökéletesen nem tökéletes logóval ellátott, nem ideális zöldségek és gyümölcsök – adta hírül a gazeta.pl. Almát, céklát, répát és burgonyát lehet majd így venni, s habár nem ideális nagyságúak és alakúak, minőségükkel nem lehet gond.

A “csúf kiskacsa” gyümölcsök és zöldségek valamivel olcsóbbak lesznek a normának megfelelő társaiknál.

Az áruházlánc célja az, hogy rávegyék a vásárlókat szokásaik megváltoztatására, azaz arra, hogy ne csupán a “szép” árut válasszák az ugyanolyan jó, de “csúnyával” szemben. A Tesco úgy véli, hogy ezzel hosszabb távon hozzájárulhat az élelmiszerek pazarlása ellen is – olvashatjuk a napi.hu oldalán. Rossz betakarolítási gyakorlat, helytelen tárolás és szállítás, szigorú eladási határidők, piacokon keletkező hulladékok és a vásárlók pazarlása. Emiatt vész kárba a világon Döbbenetes nagy szám megtermelt élelmiszer mintegy fele, összesen kétmilliárd tonna.

Fotó: causeway-gov Az olcsóság mellé drasztikus drágulások is társulnak

Durva árakkal találkozhatnak a zöldségesnél a vásárlók, az importból származó termékek ugyanis alaposan megdrágultak az utóbbi hetekben. Az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) piaci árinformációs statisztikája szerint az Olaszországból és Spanyolországból származó paradicsom ára csaknem a kétszeresére emelkedett az elmúlt évhez viszonyítva – írja a Magyar Idők.

1-2 hónapig a szokásosnál jóval borsosabb árakra kell számítani

Egy kiló fürtös paradicsom február elején 770 forintba került a budapesti nagybani piacon, míg egy évvel korábban csupán 374 forintért kínálták a kereskedők. A koktélparadicsom is sokat drágult: a tavalyi 775 forint után idén 1600 forint körül alakulnak az árak. A Spanyolországból származó kaliforniai paprikáért is többet kell fizetni, a nagybani árak 600 forintról 1000 forint közelébe emelkedtek egy év alatt.

A selection of fresh organic vegetables on display.  Shallow dofFotó: yogaone.cat

Arányaiban a legnagyobb áremelkedést a cukkini esetében mutatott a statisztika: az elmúlt évhez képest több mint a háromszorosára drágult a termék, 515 forintról 1600 forint fölé emelkedtek az árak. A padlizsán esetében is hasonló a helyzet, míg egy éve 535 forintot kértek a zöldségféléért, ma nem kevesebb, mint 1545 forintért kínálják a nagybanin. A jégsaláta darabja 200-ról 580 forintra nőtt, ahogy a kelkáposzta, a karfiol és a brokkoli is sokkolóan drágább lett.

A szokatlan hideg a felelős

A hihetetlen áremelkedés a szokatlanul hideg január számlájára írható, a fagyos időjárás az olasz, a spanyol és a marokkói termelők dolgát is megnehezítette. Ledó Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, a Fruitveb elnöke szerint még egy-két hónapig a szokásosnál jóval borsosabb árakra kell felkészülniük a fogyasztóknak.

sokszinuvidek.hu

Kapcsolódó cikkek

Egyre koncentráltabb beszerzésre törekszenek az áruházláncok

2018. május 03. 07:45
Az Euler Hermes elemzése szerint Magyarországon stabilan tartja ezüstérmes pozícióját a Coop, amelyik 2016-ban 1,871 milliárd eurós bevételt ért el. A CBA bronzérmes lett a maga 1,6 milliárd eurós forgalmával. Az áruházláncok helyzete sem könnyű, amit a beszállítóikkal is éreztetnek.

Mezőgazdasági és környezetügyi szakdiplomaták éves beszámolóját tartották a Földművelésügyi Minisztériumban

2017. augusztus 02. 07:45
A kiváló minőségű magyar élelmiszerek előállítása annál jövedelmezőbb, minél szélesebb körben juthatnak hozzá mind a hazai fogyasztók, mind pedig a külföldi árupiacok. Ugyanakkor a helyi termelőknek érdemes figyelemmel lenni a termékek előállítása mellett az áruvédjegyek, földrajzi oltalommal védett árujelzők és egyéb promóciós eszközök megválasztásával járó előnyökre is – emelte ki Tóth Katalin, a Földművelésügyi Minisztérium nemzetközi kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára az agrár- és környezetügyi attasék hagyományos éves beszámolója alkalmából megtartott szakmai rendezvényen.