Téged is padlóra küld a rezsiemelés, infláció? Így tudsz sokat spórolni a bevásárláson

2022. augusztus 05. 10:01
A járványhelyzet alatt sok háziasszonynak előre kellett tervezni, akár napokra is, hogy mire lesz szüksége a családnak. Most, a magas infláció és a rezsiemelés miatt ismét szükség lesz az előrelátásra. Ha ki akarunk jönni a pénzünkből, nem árt tervet készíteni a kiadásokról, illetve meghatározni egy keretet a havi bevásárlásra, hiszen ilyenkor tudjuk a legtöbb pénzt elszórni felesleges termékekre. Persze voltak és vannak olyanok, akiknek nehezebben megy a tervezés, nekik szeretnénk most segíteni néhány tanáccsal. Íme néhány tipp, amivel rengeteg pénzt tudsz megtakarítani bevásárlás során.
Téged is padlóra küld a rezsiemelés, infláció? Így tudsz sokat spórolni a bevásárláson

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, 2022. júniusban a fogyasztói árak átlagosan 11,7%-kal meghaladták az egy évvel korábbit. Az elmúlt egy évben az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek ára emelkedett a leginkább. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 1,5%-kal nőttek.

12 hónap alatt, 2021. júniushoz viszonyítva:

  • Az élelmiszerek ára 22,1%-kal emelkedett, ezen belül legjelentősebben a margarin 58,1, a sajt 43,4, a száraztészta 39,9, a kenyér 39,7, a baromfihús 37,1, a tejtermékek 36,5, a tojás 34,3, a péksütemények 31,1, a tej 24,9%-kal drágult.
  • Átlag alatti mértékben, 11,3%-kal nőtt a sertéshús ára, a csokoládé, kakaó 6,5, a cukor 5,7%-kal került többe. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 7,3, ezen belül a szeszes italok 9,5%-kal drágultak.
  • A tartós fogyasztási cikkekért 12,4, ezen belül a konyha- és egyéb bútorokért 20,1, a szobabútorokért 19,7, a használt személygépkocsikért 17,6, az új személygépkocsikért 12,0%-kal kellett többet fizetni. A lakásjavító és -karbantartó cikkek ára 29,6, az állateledeleké 27,0, a testápolási cikkeké 14,8, a járműüzemanyagoké 11,2%-kal lett magasabb.
  • A szolgáltatások díja 5,6%-kal emelkedett, ezen belül a taxi 26,1, a lakásjavítás és -karbantartás 20,6, a járműjavítás és -karbantartás 15,6, az üdülési szolgáltatás 10,5%-kal került többe.

1 hónap alatt, 2022. májushoz viszonyítva:

  • A fogyasztói árak átlagosan 1,5%-kal nőttek. Az élelmiszerek 2,9%-kal drágultak, ezen belül a margarin 12,7, a rizs 6,6, a sajt 5,9, a tejtermékek 5,1, a baromfihús 4,7, a péksütemények 4,0, a száraztészta 3,7, a tej 3,6, az alkoholmentes üdítőitalok 3,3, a házon kívüli étkezés 3,1, a kenyér 2,0%-kal került többe, az idényáras élelmiszerek ára 1,0%-kal csökkent.
  • A tartós fogyasztási cikkek ára 1,4%-kal nőtt, ezen belül a konyhai és egyéb bútorok 2,9, a szobabútorok 2,4, a használt személygépkocsik 2,2%-kal drágultak. A szeszes italok, dohányáruk ára, valamint a szolgáltatásoké egyaránt 0,8%-kal nőtt, ez utóbbin belül az üdülési szolgáltatásokért 8,8, a taxiért 3,7, a sport és múzeumi belépőkért 3,0%-kal kellett többet fizetni.
Ezt csak megfejelte az aszály

Az ezermilliárd forintot is megközelítheti Magyarországon az aszály által okozott kár, ám a helyzet nemcsak hazánkban súlyos: egész Európában rendkívüli szárazság pusztít, aminek a közvetett hatásait egyelőre még nem lehet felbecsülni sem. Mégis, a nemzetközi piacokat uraló bizonytalanság mellett az időjárás további közvetett és közvetlen áremelkedéshez vezethet, amely a mezőgazdasági termékek árában is megjelenhet. Ez viszont azzal jár, hogy a lakosság további drágulásra számíthat.

Nem kell attól tartani, hogy bármiből komoly hiány lesz, viszont az, hogy elszáll egyes termékek ára, sajnos ténykérdés

- fogalmazott a Pénzcentrumnak adott interjújában Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Mint mondta, nagyon sok olcsóbb, saját márkás terméket veszünk, elindult a "lefele vásárlás" is. A portál arról is kérdezte a szakembert, hogy érzékelik-e már az infláció hatását a fogyasztási szerkezet alakulásán.

Nagyon. Nálunk a saját márkás termékek aránya 25-26 százalék volt nagyon sok éven keresztül. Idén pedig felmentünk 30 százalék fölé. És ezen belül is az S-Budget fejlődik a legjobban, amely a legolcsóbb kategória. Nyilván ezt úgy is el lehetne érni, hogy 500 új cikket belistázok, de nem ez történt. Gyakorlatilag a tavalyi portfólióval megyünk cikkelemszámban. A jó hír ebben az, hogy ez azt mutatja, hogy a vállalat válságállóbb, mint tízen évvel ezelőtt volt, mert a fogyasztóknak már tudunk alternatívát adni. 2008-2009-ben volt 50 ilyen cikkünk, most meg van 600. Ahhoz, hogy a fogyasztói bizalom megmaradjon, fontos, hogy legyen alternatívája a vásárlóknak. Hogy azt tudjuk mondani, hogy a SPAR-ban akkor is be lehet vásárolni, ha szűkebb a pénztárca. Egy S-Budget termék azért olcsóbb, mert a gyártó is olcsóbban adja, ugyanis nem végez marketingtevékenységet a termékhez köthetően. Mi tervezzük meg a csomagolást is és az árrésünk is kisebb rajtuk. Ugyanakkor a termék minősége megmarad – sok esetben jobb is, mint a konkurens brandek

- emelte ki Heiszler Gabriella.

Itt az ideje tervezni és spórolni

A pandémia sok családot a tudatosabb tervezés felé terelt, hiszen a kijárási korlátozások alatt csak megadott időben végezhettük a bevásárlásokat. Ez azt jelentette, hogy sok háziasszonynak előre kellett tervezni, akár napokra is, hogy mire lesz szüksége a családnak. Azok, akik hamar átvették a hétköznapok új ütemét, volt, hogy előre tervezték még azt is, mit főznek az adott héten és ennek mentén végezték a heti nagybevásárlásokat.

Ugyan már ismét rendszeresen és időkorlát nélkül látogathatók a boltok, még most is érdemes megfontolni, mire van szükségünk, mi azt amit alapanyagként hasznosíthatunk, hiszen a felhalmozás és impulzusvásárlás csak pazarláshoz vezet. Ez pedig az infláció és a rezsiárak mellett nem megengedhető. Persze voltak és vannak olyanok, akiknek nehezebben megy a tervezés, nekik szeretnénk most segíteni néhány tanácsal. Íme néhány tipp, amivel rengeteg pénzt tudsz megtakarítani bevásárlás során.

Íme néhány hasznos tipp:

  • Írj egy listát. Talán nagyon régimódinak tűnik, de nem muszáj papírra írnod. Járd körbe a házat és közben akár a telefonodba is bepötyögheted, mi az, ami elfogyott, amit pótolni kell, ami szükséges az étkezésekhez, főzéshez. Ha csak azt veszed meg, ami a listán van, elkerülheted az impulzusvásárlást és a sorok között is céltudatosabban futhatsz végig.
  • Vigyél csak annyi pénzt magaddal, amiből a szükséges dolgokat meg tudod venni. Ha nincs nálad több pénz, nem tudsz más dolgokra költeni csak, amik a listádon vannak.
  • Mérd fel a terepet! Mielőtt nagyobb bevásárlásra indulsz, nézd át a boltok kínálatát, a legtöbb katalógus már olnline elérhető. A Pénzcentrum oldalán folyamatosan elérhető az összes nagyobb üzletlánc friss akciós újságja. Emellett érdemes helyi fogyasztói piacokra is kilátogatni, hiszen jó minőségű, hazai termékeket vásárolhatunk, kedvező áron.
  • Ruházat terén is legyünk megfontoltak. Kövessük az időjárás változását és csak azokat a darabokat vegyük meg, melyekre valóban szükségünk van. Mielőtt bármit is megvásárolnánk, tegyük fel a kérdést, hogy valóban szükségünk van-e az adott darabra, vagy sem. Ha elbizonytalanodunk, akkor valóban semmi szükségünk egy sokadik Érdemes az évszaknak megfelelő cipővel, kabáttal rendelkezni, ez a hidegebb hónapok közeledtével egyre fontosabbá válik.
  • Ne unalomból vásárolj! A felesleges pénzköltés akkor következik be, ha csak úgy, beugrunki ide vagy oda vásárolni. Ha valamilyen baráti programra vágyunk, ne egy közös vásárlás legyen az, hiszen ilyenkor könnyebben elvisz a hév és olyan termékeket is megveszünk, amire nincs is szükségünk.

www.hellovidek.hu

Kapcsolódó cikkek

Megbízhatóság és minőség: a legmagasabb szintű minőségtanúsítványt kapta a SPAR

2019. június 25. 08:19
A vállalat 2019-ben is sikeresen tett eleget a Nemzetközi Élelmiszeripari Szabvány logisztikai része magas fokú elvárásainak. A tanúsítvány megszerzése azt mutatja, hogy a SPAR áru beérkezésétől az üzletekig történő kiszállításig garantálja vásárlói számára a megbízhatóságot és a minőséget több mint ötszáz magyarországi üzletében.

Nemcsak a fogyasztók pazarolnak

2019. január 31. 08:32
Az élelmiszer-pazarlás, angolul food waste, az utóbbi években népszerű fogalommá vált. A legtöbb szakértő a fogyasztók és a kereskedelem pazarló magatartásával foglalkozik, holott a fogyasztók után a második legtöbb veszteséget a feldolgozóipar termeli.